به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۸ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۳۵۳۱۲۵

تغییر طرح ترافیک بعد از ۳۰ سال

تغییر طرح ترافیک بعد از ۳۰ سال
گروه جامعه: طرح ترافیک بیش از ۳ دهه است که در هسته مرکزی شهر اجرا می‌شود. رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر می‌گوید که طرح ترافیک سال آینده تغییر می‌کند و در این زمینه جلساتی برگزار شده است. حرکت تمام خودروها (به جز وسایل نقلیه عمومی، امدادی، نظامی، انتظامی)، در هسته مرکزی شهر ممنوع است و تنها خودروهایی می‌توانند در این نواحی تردد کنند که دارای مجوز ورود به طرح ترافیک باشند.
برای خرید طرح ترافیک باید شهروندان به سامانه تهران من مراجعه کرده و برای حضور در محدوده طرح ترافیک، طرح خریداری کنند. نقشه محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تهران شامل محله‌ها، خیابان‌های اصلی و فرعی، بزرگراه‌ها و آزادراه‌های درون شهری مختلفی می‌شود که عبور و مرور در آنها تحت کنترل است.

محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد کجاست؟
با توجه به شلوغی بی حد و حصر تهران، خصوصا در مناطق مرکزی و علی الخصوص در ساعات صبح و عصر، محدود کردن تردد در بخش‌هایی از شهر، اقدامی موثر برای پیشگیری از ترافیک و قفل شدن مسیرهای ارتباطی است. البته طرح ترافیک مشکل را کامل حل نکرده اما بی‌تاثیر هم نبوده است.شمس آباد، مهران، مجیدیه، دبستان، قصر، کاج، صفا، شکوفه، باقر آباد، مینای جنوبی، دولاب، خاوران، شوش، بیستم ولیعصر، طیب، مینابی، جوادیه، گمرک، میدان حر، جمهوری، جمالزاده، جمشیدیه، میدان سلماس، یوسف آباد، امیر آباد شمالی، کردستان، حکیم، گمنام، شهرک والفجر، توانیر، رسالت، آپادانا، مصلی، سید خندان، خیابان ولیعصرتا تقاطع همت و تمام کوچه ها و خیابان های اطراف این مناطق در محدوده طرح ترافیک آبی رنگ یا همان محدوده کنترل آلودگی هوا قرار دارند. به طور کلی باید بگوییم که ضلع شرقی محدوده زوج و فرد بزرگراه امام علی (ع)، ضلع جنوبی بزرگراه بعثت، ضلع غربی بزرگراه نواب و چمران و ضلع شمالی آن بزرگراه همت است.
 
باغ صبا، بهار، ایران شهر، بهجت آباد، سازمان آب، پارک لاله، میدان ولی‌عصر، بخشی از بزرگراه مدرس، کریمخان زند، بلوار کشاورز، مفتح، مطهری، شریعتی، دروازه دولت، خیابان بهار، انقلاب، کارگر، فردوسی، لاله‌زار، دروازه شمیران، آذربایجان، منیریه، حسن آباد، پامنار، آبشار، آبمنگل، بازار تهران، پانزده خرداد، امام خمینی، مولوی، خانی آباد، امیر بهادر و تمام خیابان ها و کوچه های متصل به این مناطق جز محدوده طرح ترافیک قرمز رنگ یا همان طرح ترافیک هستند. به طور خلاصه می توان گفت که مرز محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و هفده شهریور است.قرار است طرح ترافیک تغییراتی کند، در حال حاضر موضوعات در حال کارشناسی است و از سال آینده قرار است تغییرات اعمال شود.

هنوز مدل تغییر طرح ترافیک نهایی نشده است
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در این باره توضیح داد: سال آینده تغییراتی در طرح ترافیک خواهیم داشت.او با بیان اینکه هنوز مدل تغییر نهایی نشده است، گفت: این که باید حتماً تجدیدنظر صورت گیرد در آن تردیدی نیست . از اجرای طرح ترافیک  بیش از  ۳۰ سال  می‌گذرد و باید بازنگری در آن صورت گیرد. باید شهروندان از حقوق برابر برخوردار شوند، جلساتی در این زمینه برگزار شده است و قطعاً در سال آینده تغییراتی در طرح ترافیک خواهیم داشت.

تشکری هاشمی با تاکید بر این موضوع که باید زندگی را به هسته مرکزی شهر بازگردانیم، گفت: ما شب مردگی در مرکز شهر داریم، مردم در این منطقه خیلی سکونت ندارند و یکی از دلایل آن هم موضوع طرح ترافیک است که برای ساکنین دردسرساز شده و باعث کوچ شهروندان از مرکز شهر شده است.او تاکید کرد: این منطقه فاقد سکونت دائمی است و به هر حال باید بازنگری‌های در آن صورت گیرد. در خصوص تغییرات طرح ترافیک موضوعاتی مطرح شده است و تلاش می‌کنیم که در کمیسیون حمل و نقل این موضوعات را بررسی کنید البته این را هم بگویم که چندین جلسه در این زمینه برگزار شده است.
مرجع : فارس
برچسب ها: طرح ترافیک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها