به روز شده در ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ - ۱۲:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۸ ساعت ۱۸:۵۴
کد مطلب : ۳۵۳۱۷۶

با خواص و ارزش غذایی انبه آشنا شوید

با خواص و ارزش غذایی انبه آشنا شوید
گروه علمی: در این مطلب خواص کامل انبه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در پایان می‌بینیم که بهترین زمان مصرف انبه چیست.
 
ارزش غذایی انبه
همان‌ طور که گفته شد، انبه حاوی مواد مغذی بسیاری است. خواص شگفت‌انگیز این میوه نیز از همین مواد مغذی ناشی می‌شود. یک فنجان (165 گرم) انبۀ تازه حاوی مواد غذایی زیر است:
کالری: 99؛
پروتئین: 1.4 گرم؛
کربوهیدرات: 24.7 گرم؛
چربی: 0.6 گرم؛
فیبر: 2.6 گرم؛
قند: 22.5 گرم؛
ویتامین سی: 67 درصد از ارزش روزانه (DV)؛
مس: 20 درصد DV؛
فولات: 18 درصد از DV؛
ویتامین B6: 12درصد از DV؛
ویتامین A: 10 درصد از DV؛
ویتامین E: 10 درصد از DV؛
ویتامین K: 6 درصد از DV؛
نیاسین: 7 درصد DV؛
پتاسیم: 6 درصد از DV؛
ریبوفلاوین: 5 درصد DV؛
منیزیم: 4 درصد از DV؛
تیامین: 4 درصد از DV.
یکی از مهم‌ترین حقایق تغذیه‌ای انبه این است که فقط 1 فنجان (165 گرم) انبۀ تازه تقریباً 67 درصد ارزش روزانه ویتامین C را تأمین می‌کند. این ویتامین محلول در آب علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، به بدن شما کمک می‌کند آهن را جذب کند و رشد سلولی را تقویت می‌کند.انبه همچنین منبع خوبی از مواد معدنی مانند مس و منیزیم است که مواد مغذی مهمی در دوران بارداری هستند؛ زیرا، رشد و نمو سالم جنین را حمایت می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان‌های انبه
انبه مملو از پلی فنول‌ها است که ترکیبات گیاهی هستند و به‌عنوان آنتی‌اکسیدان به محافظت از بدن کمک می‌کنند. این میوه چندین نوع آنتی‌اکسیدان مختلف دارد که عبارت‌اند از:
منگیفرین؛
کاتچین‌ها؛
آنتوسیانین‌ها؛
گالیک اسید؛
کامفرول؛
رامنتین؛
بنزوئیک اسید.

از خواص انبه، شاه میوه‌ها، چه می‌دانید؟
آنتی‌اکسیدان‌ها مهم هستند؛ زیرا، از سلول‌های شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد بسیار واکنش‌پذیر هستند و در طی فرایندهای سلول تولید می‌شوند و اگر خنثی نشوند می‌توانند به سلول‌ها آسیب بزنند.در میان پلی فنل‌های انبه منگیفرین مهم‌ترین است و گاهی اوقات «سوپر آنتی‌اکسیدان» نامیده می‌شود زیرا به‌ویژه قدرتمند است.مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که منگیفرین ممکن است با آسیب رادیکال‌های آزاد مرتبط با سرطان، دیابت و سایر بیماری‌ها مقابله کند.

خواص کامل انبه
تحقیقات زیادی بر روی خواص انبه انجام شده است و بسیاری از خواص این میوه از نظر علمی کاملاً اثبات شده‌اند همچنین بسیاری خواص دیگر نیز به این میوه نسبت داده می‌شوند که، با وجود شواهد معتبر علمی، هنوز کاملاً تأیید نشده‌اند.انبه یک میوه با کالری نسبتاً کم است که درعین‌حال می‌تواند مواد مغذی فراوانی را برای بدن تأمین کند. بنابراین در رژیم‌های کاهش وزن انبه یک گزینه عالی است.

انبه سرشار از ویتامین‌ها و کاروتنوئیدهاست که می‌تواند به پیشگیری از دیابت کمک کند. با وجود داشتن مقادیر کربوهیدرات و قند متوسط، اگر در مقادیر معمول انبه مصرف شود، می‌تواند موجب پیشگیری از دیابت هم بشود. البته باید توجه داشته باشید که، انبه خشک مقدار قند بالاتری دارد بنابراین انتخاب مناسب انبه تازه است.
انبه منبع خوبی از فولات، چندین ویتامین از خانواده B و همچنین ویتامین‌های A، C، K و E است که همگی ممکن است به تقویت ایمنی کمک کنند. همچنین انبه حاوی منیزیم، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان منگیفرین است که همگی موجب سالم‌ماندن قلب می‌شوند.انبه دارای آنزیم‌های گوارشی، آب، فیبر غذایی و سایر ترکیبات است که به جنبه‌های مختلف سلامت گوارش کمک می‌کند. همچنین انبه حاوی لوتئین، زآگزانتین و ویتامین A است که همگی از سلامت چشم حمایت می‌کنند. لوتئین و زآگزانتین ممکن است از چشمان شما در برابر نور خورشید محافظت کنند؛ درحالی‌که، کمبود ویتامین A می‌تواند مشکلات بینایی ایجاد کند.

خواص انبه برای مردان و زنان
خواص انبه برای زنان و مردان وابسته به مواد مغذی بسیاری است که در این میوه وجود دارد و حتی به انبه میوۀ عشق نیز گفته می‌شود؛ چراکه موجب تقویت میل جنسی می‌شود. ازنظر تغذیه‌ای، انبه منبع خوبی از ویتامین‌های A و C است. این ویتامین‌ها مستقیماً سطح هورمون‌های جنسی را افزایش نمی‌دهند؛ اما، هر دو برای سلامت جنسی شما مهم هستند.ویتامین A برای عملکرد طبیعی اندام‌های جنسی شما ضروری است و بدون مقدار کافی ویتامین‌های محلول در چربی حتی نمی‌توانید هورمون‌های جنسی تولید کنید؛ بنابراین، یکی از خواص انبه برای مردان، که در واقع خاصیت انبه برای اسپرم محسوب می‌شود، کمک به تولید اسپرم‌های سالم و قوی است.ازطرفی ازجمله خواص انبه برای زنان کمک به باروری است. انبه حاوی مقادیر مناسبی فولات است که این ویتامین نقش مهمی در باروری و سلامت جنین دارد. خواص انبه برای تخمدان نیز قابل‌توجه است و مصرف انبه به حفظ سلامت تخمدان‌ها و آزادشدن تخمک‌های سالم کمک می‌کند.

خواص هسته انبه
دانه‌های انبه از زمان‌های قدیم در بسیاری از داروها و درمان‌های آیورودا استفاده می‌شده است. پودر، کره و روغن هسته انبه از رایج‌ترین راه‌ها برای استفاده حداکثری از خواص هسته انبه است. اگر می‌خواهید از این مزایا بهره‌مند شوید، حتماً دانه‌های نارس انبه را انتخاب کنید.انبه رسیده حاوی دانه‌های انبه تلخ است؛ بنابراین، انتخاب دانۀ انبه‌های نارس مناسب‌تر است. استفاده از کرۀ دانه انبه برای سلامت مو و پوست سر بسیار عالی است و موجب برطرف‌شدن شوره، سفیدی زودرس و آلوپسی می‌شود. روغن هسته انبه نیز یک روغن بسیار عالی برای مرطوب‌کردن پوست و حفظ سلامت پوست است. کرۀ هسته انبه را می‌توانید به‌عنوان بالم لب برای برطرف‌کردن خشکی لب‌ها استفاده کنید.مالیدن پوست هسته انبه بر روی دندان‌ها به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. پودر هسته انبه در برطرف‌کردن اسهال بسیار مؤثر است و همچنین می‌تواند باعث کاهش کلسترول خون شود. همچنین دیگر خواص هسته انبه، کمک به حفظ سلامت قلب و عروق و کاهش خطر فشارخون است.خواص هسته انبه به اینجا ختم نمی‌شود و در آکنه و دیابت نیز مفید است.

بهترین زمان مصرف انبه
به محض رسیدن یک انبه رایحه‌ای دلپذیر از خود متصاعد می‌کند. رایحۀ تند یک نشانۀ معمولی از رسیدن کامل است. از طرف دیگر، یک انبه نارس بویی نسبتاً خنثی دارد؛ درحالی‌که، یک میوۀ بیش‌ازحد رسیده بوی ترش و تخمیرشده را منتشر می‌کند.بهترین زمان مصرف انبه وقتی است که این میوه نرم و رسیده است. اگر به‌آرامی با انگشتان یا کف دست روی آن فشار دهید، پوست انبه کمی چروک شده و فرورفتگی ظاهر می‌شود.گوشت انبه در اطراف ساقه باید سفت به نظر برسد و ساقه آن به سمت بیرون بزند. این نشانه‌ای از گوشت کاملاً توسعه‌یافته و آبدار است. درحالی‌که انبه‌های رسیده عموماً رنگ شدیدتری دارند، رنگ به تنهایی نشان‌دهنده این نیست که آیا انبه به اندازه کافی رسیده است یا خیر.

انبه میوه چه فصلی است؟
با وجود سردخانه‌های صنعتی و همچنین چندین نوع انبه مختلف که در فصول دیگر سال کشت می‌شوند و همچنین آب‌وهوای مختلف کشورهای دنیا در فصل‌ها، دیگر پاسخ این سؤال که انبه میوه چه فصلی است؟ تابستان نیست و شما علاوه بر تابستان می‌توانید انبه را در تمام فصول سال در خواروبارفروشی‌ها ببینید.
برچسب ها: خواص انبه