به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۸ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب : ۳۵۳۱۷۸
عمار الحکیم با ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد

جریان صدر: اراده مردم از ظالمان قوی‌تر است

جریان صدر: اراده مردم از ظالمان قوی‌تر است
گروه بین‌الملل: هزاران نفر از حامیان مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق، در نماز جمعه‌ای در منطقه سبز بغداد شرکت کردند و مهند الموسوی، سخنران این نماز جمعه و از رهبران جریان صدر، اعلام کرد تجمع و تحصن حامیان صدر «نقض مشروعیت دولت نیست» زیرا مشروعیت دولت از مردم ناشی می‌شود.
موسوی روز جمعه در سخنرانی خود «رسانه‌های جعلی» را «شیپوری برای فساد» خواند و گفت: «اطلاعات نادرست رسانه‌ای علیه جنبش اصلاحات در حال انتشار است.» او تأکید کرد: «مردم بر همه ملاحظات اولویت دارند و از طریق آن‌ها قانون اساسی نوشته می‌شود و این جزو قانون اساسی است.» این رهبر جریان صدر با بیان این که «احزاب و گروه‌هایی که به خواسته‌های ملت گوش ندهند در کشور جایی ندارند»، هشدار داد که «اراده مردم از ظالمان قوی‌تر است». هزاران نفر از هواداران صدر از سه هفته پیش در نزدیکی پارلمان عراق اردو زده‌اند و خواستار تغییرات بنیادین در کشورشان هستند. حدود ۱۰ ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، هنوز گروه‌های سیاسی این کشور بر سر انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری به توافق نرسیده‌اند. مقتدی صدر خواهان انحلال پارلمان و تغییر قانون اساسی کشور است. این در حالی است که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، در تازه‌ترین نشستی که با حضور رهبران سیاسی عراق برگزار کرد، خواستار تداوم گفت‌وگوهای ملی شد. مهند الموسوی گفت: «گفت‌وگوی سیاسی شما فقط به نام منافع سیاسی و حزبی شما انجام می‌شود نه به نفع مردم.»
مقتدی صدر پیشتر خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی هوادارانش در روز شنبه شده بود اما بعد برگزاری این تجمع اعتراضی را به دلیل تحرکات رهبران و هواداران «چارچوب هماهنگی»، ائتلاف گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، لغو کرد. خبرگزاری فرانسه از بغداد گزارش داد که تاکنون نزاع سیاسی دو گروه حامیان مقتدی صدر و رقیبانش که اغلب گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند به خشونت کشیده نشده اما تلاش‌ها برای میانجی‌گری در این زمینه نیز به نتیجه نرسیده است.
عمار الحکیم با ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد

در همین حال، امروز جمعه عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در شهر جده در عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. این دو درباره جنگ یمن و میانجی‌گری بغداد میان ایران و عربستان سعودی گفت‌وگو و در مورد مسائل سیاست داخلی عراق نیز بر اهمیت حل بحران سیاسی بدون فشار خارجی تأکید کردند. بر اساس بیانیه دفتر حکیم، «عراق و عربستان سعودی دو وزن اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی هستند و گفت‌وگو بین طرف‌های مختلف بهترین راه برای دست‌یابی به را‌ه‌حل‌های رضایت‌بخش به منظور برون‌رفت از بن‌بست سیاسی فعلی در عراق است.» به گفته او، «راه‌حل‌ها باید بدون هیچ فشار خارجی‌ای، عراقی باقی بماند».
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها