به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۹ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۳۵۳۳۱۳

سکه در رسیدن به مرز مقاومتی ناکام ماند

سکه در رسیدن به مرز مقاومتی ناکام ماند
گروه اقتصادی: طی روز‌های اخیر، قیمت‌ها دربازار‌های سرمایه با نوسان و کاهش همراه بوده است و پس از مدت‌ها مقاوت سکه برای ایستادن بر روی کانال ۱۴ میلیون تومان بالاخره بازار ارز و طلا روند نزولی به خود گرفت. در ادامه این روند بود که سکه در یک هفته یک میلیون تومان از ارزش خود را از دست داد. البته در بازار ارز نیز به عنوان سیگنال‌دهنده به بازار طلا، قیمت‌ها عقبگرد داشته است.

سکه کانال ۱۴ میلیون را از دست داد
حالا دیگر سکه در مدار نزولی قرار گرفته است و روز به روز از کانال ۱۴ میلیون تومانی دورتر می‌شود. این فلز زرد گران بهای داخلی که در تابستان توانسته بود محدوه ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را به عنوان یک نقطه اتکا قوی برای خود تعریف کند، با انتشار اخبار مربوط به بالا رفتن احتمال احیای برجام در ابتدا کانال ۱۴ میلیون تومانی را از دست داد و در مرحله بعد به زیر حمایت ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رفت.

به این ترتیب بود که روز پنجشنبه گذشته قیمت سکه در محدوده ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. نوسان محدود سکه در حالی بود که قیمت دلار بر مدار کاهش قرار گرفته بود. ارزش ذاتی سکه در روز یاد شده ۱۲ میلیون و ۴۱۹ هزار تومان بود و حباب فلز زرد رنگ داخلی در محدوده ۱۰ درصد قرار داشت.از سوی دیگر به باور فعالان بازار در صورتی که سکه بازان نتوانند به سمت ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حرکت کنند این امر می‌توان زمینه ساز سقوط سکه تا نیمه کانال ۱۳ میلیون تومان نیز باشد.

شکست حمایت سکه روی مرز ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
در این میان، اما با شکست حمایت ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، میزان فروش‌ها در بازار پشت خطی به اندازه‌ای زیاد شد که دیشب فلزگران بهای داخلی در محدوده ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان مورد معامله قرار گرفت.هم چنین به باور برخی تحلیل گران اقتصادی، در شرایط و وضعیتی که دلار در بازار داخلی بتواند رشد کند، موج فروش سکه نیز در بازار داخلی طلا متوقف خواهد شد. اما با همه این توصیفات طی شب گذشته دلاری‌ها تمایل زیادی برای خروج از موقعیت فروش نداشتندو از طرف دیگر نیز در بازار‌های جهانی، اونس طلا گرفتار فعالیت نزولی شده بود و به سوی مرز هزار و ۷۵۰ دلاری حرکت می‌کرد. افت اونس طلا دیگر عاملی است که سکه امامی را تحت فشار بمضاعف برای تغییر کانال به سمت پایین قرار می‌دهد و زمینه ساز نزول این فلز گران بها به زیر سطح ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد شد.برخی از تحلیلگران فنی بازار سکه معتقدند در شرایط فعلی شرط مهم برای صعود سکه افزایش قیمت دلار و عبور آن از مرز مقاومتی است.سکه بازان روز گذشته توانستند فلز زرد رنگ داخلی را به بالای کانال ۱۴ میلیون تومان برسانند.

سکه در رسیدن به مرز مقاومتی ناکام ماند
قیمت سکه، اما در ابتدا تلاش کرد بر روی پله اول کانال ۱۴ میلیون تومان باقی بماند، اما توان رسیدن به مرز مقاومتی ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را پیدا نکرد. اکنون نیز می‌توان با رصد بازار مشاهده کرد که ارزش ذاتی سکه با قیمت نقدی در بازار بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فاصله دارد. حباب سکه نیز در محدوده ۱۲ درصد مانده است و این در حالی است که قیمت اونس طلا در بازار‌های جهانی نیز کاهشی بوده است.در این میان برخی از تحلیلگران فنی بازار سکه معتقدند در شرایط فعلی شرط مهم برای صعود سکه افزایش قیمت دلار و عبور آن از مرز مقاومتی است. این دسته از تحلیلگران معتقدند در صورتی که قیمت دلار رشد کند این امر می‌تواند محرکی برای جهش سکه شود.با این حال نرخ دلار در شرایط فعلی در انتظار برجام است و بازیگران ارزی سعی می‌کنند در خرید و فروش‌ها احتیاط کنند.عده‌ای دیگر به قیمت اونس طلا اشاره می‌کردند و می‌گفتند در صورتی که قیمت طلا رشد کند این امر می‌تواند بر قدرت سکه بازان افزایشی بیفزاید.با این حال در بازار‌های جهانی نیز اونس مرز هزار و ۸۰۰ دلاری را از دست داده است و دراین هفته گرایش خاصی برای رشد قیمت از خود نشان نداده است، عاملی که سکه را بیشتر تحت فشار قرار داده است.

کم ترین حباب از آن کدام سکه است؟
در این میان باید توجه کرد که فعلا کمترین حباب از آن سکه بهار آزادی است. به نظر می‌رسد دلیلی این حباب پایین درباره این سکه‌ها، قدیمی بودن آن است که نسبت به سکه امامی طرح جدید از حباب کمترین برخوردار است.هم چنین بیشترین حباب نیز متعلق به سکه یک گرمی است که با رقم یک میلیون و پانصد هزار تومان به نسبت قیمت و وزن خود بالاترین حباب را دارا بوده است.

نباید از یاد برد که این ارقام نسبی هستند، اما در همین حال باید توجه کرد که در بازار با شرایط فعلی هر چقدر گرم سکه پایین‌تر بوده است به همان نسبت حباب آن نیز بزرگ‌تر شده است که این مساله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما یکی از اصلی‌ترین دلایل آن را می‌توان فشار اقتصادی بیشتر به خریداران و در نتیجه میل به خرید بیشتر از سکه‌های با گرم پایین‌تر دانست.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: قیمت سکه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها