به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۹ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۳۵۳۳۱۵

ایلان ماسک به دنبال ساخت مغز دیجیتال

ایلان ماسک به دنبال ساخت مغز دیجیتال
گروه علمی: ایلان ماسک باز هم با خبر دیگری آن هم خبری مربوط به سرمایه‌گذاری عظیم در طرح‌های توسعه مغز، خود را در صدر اخبار خبرهای علم و فناوری قرار داد.  ایلان ماسک اخیرا طی دیدارهایی به کمپانی «سینکرون آی ان سی»، پیشنهاد سرمایه‌گذاری داده است. شرکت «سینکرون» کمپانی توسعه‌دهنده کاشت «چیپ در مغز» است. 

 این پیشنهاد در حالی ارائه شده که کمپانی «نئورالینک» متعلق به ایلان ماسک، با سایر کمپانی‌ها در حال رقابت بر سر طرح ارتباط مستقیم «مغز انسان» با دستگاه‌ها و ماشین‌های بیرونی از طریق کاشت چیپ در این حیاتی‌ترین اندام بدن انسان است. به گفته ۴ منبع آشنا با این قضیه، هنوز مشخص نیست که آیا در زمینه همکاری میان کمپانی‌های «سینکرون» و «نئورالینک» مبادلات مالی نیز انجام خواهد گرفت خواهد یا خیر. در واقع بر اساس اخباری که منتشر شده هنوز مشخص نیست که آیا سینکرون پیشنهاد سرمایه گذاری ماسک را خواهد پذیرفت یا نه.  
این منابع افزوده‌اند که کمپانی «سینکرون» که مقر آن در منطقه بروکلین شهر نیویورک قرار دارد، توانسته تائیدیه نظارتی خود را زودتر از کمپانی «نئورالیک» دریافت کند، بنابراین کار تحقیقاتی این کمپانی زودتر نئورالیک آغاز خواهد شد و به احتمال زیاد زودتر به مرحله آزمایشات انسانی خواهد رسید. از سویی دیگر کمپانی سینکرون که اکنون از هر جهت از کمپانی نئورالیک پیش افتاده است هنوز تصمیم به پذیرش هیچ نوع سرمایه‌گذاری برای انجام طرح‌های توسعه‌ای خود در زمینه کاشت چیپ در مغز و بر قراری ارتباط این حیاتی ترین اندام انسانی با دستگاه‌ها و ماشین‌ها نگرفته است.

کمپانی سینکرون که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده، شیوه‌ای را در ایمپلنت مغزی توسعه داده که بر اساس آن نیازی به برش در جمجمه برای تعبیه چیپ، وجود ندارد. این دقیقا بر خلاف شیوه‌ای است که کمپانی نئورالیک در پی گرفته است. هدف کمپانی «سینکرون» از این ابداع کمک به بیماران فلج است که بتوانند بدون نیاز به کمک دیگران از دستگاه‌های دیجیتال کاشته شده در مغز برای انجام فعالیت‌های خویش  بهره بگیرند.

نمایندگان ماسک و شرکت «نئورالینک» تا کنون به درخواست خبرنگاران برای پاسخ‌گویی در زمینه احتمال همکاری و سرمایه گذاری پاسخ نداده‌اند. یکی از سحنگویان شرکت سینکرون که با وی در این ارتباط تماس گرفته شده بود، نیز از ارائه اطلاعاتی در این باره خودداری کرد.این پیشنهاد از سوی ماسک که هم اکنون رئیس کمپانی خودروسازی تسلا و کمپانی توسعه‌دهنده راکت «اسپیس‌ایکس» نیز هست، نارضایتی عمیق خود را نسبت روند کند شرکت «نئورالینک» ابراز کرده بود. هنوز مشخص نیست که آیا کمپانی ننئورالینک قصد دارد طبق تقاضا نامه‌ای که به سازمان غذا و داروی آمریکا ارسال کرده، آزمایشات روی موارد انسانی خود را آغاز می‌کند یا خیر. از یکی از سخنگویان سازمان غذا و دارو آمریکا هم در این باره پرسیده شد که او از دادن پاسخ خودداری کرد. 

ماسک در سال ۲۰۱۹ در یک سخنرانی عمومی اعلام کرده بود که کمپانی «نئورالیک» تائیدیه‌های نظارتی را تا پایان سال ۲۰۲۰ دریافت خواهد کرد. او همچنین در گفت و گو با وال استریت ژورنال اعلام کرده بود که انتظار دارد در اواخر سال ۲۰۲۱ کمپانی نئورالیک «آزمایشات انسانی» خود را اغاز کند. اما تاکنون این کمپانی نتوانسته با سرعت پیش بینی ایلان ماسک حرکت کند، امری که ایلان ماسک را به سمت سرمایه‌گذاری در طرح کمپانی «سینکرون» متمایل کرده است.
برچسب ها: ایلان ماسک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها