به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۳۰ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۳۵۳۴۱۹

با این مواد غذایی به جنگ افسردگی بروید

با این مواد غذایی به جنگ افسردگی بروید
گروه علمی: افسردگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان و مشاوره پزشکی اغلب می‌تواند به کاهش علائم کمک کند، اما تغییر در سبک زندگی، مانند رژیم غذایی سالم، می‌ تواند کیفیت زندگی فرد را افزایش دهد.اگرچه رژیم غذایی خاصی برای درمان افسردگی وجود ندارد، اما برخی مواد غذایی ضد افسردگی وجود دارند.
 
ارتباط بین رژیم غذایی و افسردگی
یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که علائم افراد مبتلا به افسردگی متوسط تا شدید هنگامی که مشاوره تغذیه ای دریافت کردند و به مدت 12 هفته رژیم غذایی سالم تری داشتند، بهبود یافت. در این مطالعه، رژیم غذایی برپایه غذاهای تازه و کامل که دارای مواد مغذی بالایی هستند متمرکز بود. همچنین مواد غذایی فرآوری شده، شیرینی ها و غذاهای سرخ شده از جمله غذاهای ناسالم محدود شده بود. علائم افسردگی، از جمله خلق و خو و اضطراب بهبود یافت. محققان به این نتیجه رسیدند که افراد می توانند با توجه به رژیم غذایی خود به مدیریت یا بهبود علائم افسردگی خود کمک کنند.

مواد غذایی و درمان افسردگی
در این مقاله چند مینرال و مواد غذایی جهت درمان افسردگی را بررسی می کنیم.

سلنیوم
دانشمندان پیشنهاد کرده اند که افزایش مصرف سلنیوم ممکن است به بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب و کنترل بهتر افسردگی کمک کند. سلنیوم در انواع مواد غذایی از جمله غلات کامل، آجیل برزیلی، برخی غذاهای دریایی و جگر وجود دارد.

ویتامین دی
از دیگر مواد غذایی برای درمان افسردگی ویتامین دی است. بر اساس یک تحقیق در سال 2019، مصرف ویتامین D ممکن است به بهبود علائم افسردگی کمک کند. ویتامین D  اگرچه عمدتا از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست می آید، اما منابع غذایی نیز مهم هستند. مواد غذایی که می توانند ویتامین D را تامین کنند شامل ماهی های روغنی، محصولات لبنی غنی شده، جگر گاو و تخم مرغ هستند.

اسیدهای چرب امگا3
مطالعات نشان داده است که مص ف اسید های چرب امگا3 می تواند به رفع اختلالات افسردگی کمک کند. امگا3 ممکن است با تقویت عملکرد مغز و حفظ غلاف میلین که از سلول های عصبی محافظت می کند، خطر اختلالات خلقی و بیماری های مغزی را کاهش دهد. منابع امگا3 شامل ماهی هایی مانند سالمون، ساردین و تن، بذر کتان، روغن بذر کتان، دانه چیا و گردو است.

آنتی اکسیدان ها
ویتامین های A، E و C حاوی آنتی اکسیدان هستند و به حذف رادیکال های آزاد کمک می کنند. اگر بدن نتواند به اندازه کافی رادیکال های آزاد را از بین ببرد، استرس اکسیداتیو ایجاد می شود که می تواند مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی ایجاد کند. بنابراین جزو مواد غذایی برای درمان افسردگی هستند. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین هایی که آنتی اکسیدان ها را فراهم می کنند ممکن است علائم اضطراب را در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) کاهش دهد. مواد غذایی تازه مانند انواع توت ها، منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند. رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات تازه، سویا و سایر محصولات گیاهی ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

ویتامین های گروه B
غلات کامل منبع خوبی از ویتامین B12 هستند. ویتامین‌های B12 و B9 (اسید فولیک) به حفظ سلامت سیستم عصبی از جمله مغز، کاهش خطر و علائم اختلالات خلقی، مانند افسردگی کمک می کنند. منابع ویتامین B12 شامل تخم مرغ، گوشت، طیور، ماهی، صدف، شیر و برخی از غلات غنی شده است. مواد غذایی حاوی فولات شامل سبزیجات با برگ تیره، میوه و آب میوه، آجیل، لوبیا، غلات کامل، محصولات لبنی، گوشت و طیور، غذای دریایی و تخم مرغ است.

زینک (روی)
روی به درک طعم غذا و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و از مواد غذایی مناسب برای درمان افسردگی است. برخی از مطالعات نشان داده اند که سطح روی ممکن است در افراد مبتلا به افسردگی کمتر باشد و مکمل روی به عملکرد موثرتر داروهای ضد افسردگی کمک می کند. منابع روی شامل غلات کامل، صدف، گوشت گاوو مرغ، لوبیا، آجیل و تخمه کدو تنبل است.

پروتئین
پروتئین بدن را قادر به رشد و ترمیم می کند و ممکن است از مواد غذایی ضد افسردگی نیز باشد. بدن از اسید آمینه ای به نام تریپتوفان برای تولید سروتونین، هورمون "حس خوب" استفاده می کند. تریپتوفان در ماهی تن، گوشت بوقلمون و نخود موجود است. هورمون سروتونین در افسردگی نقش دارد، اما مکانیسم آن پیچیده است و نحوه عملکرد آن دقیقا مشخص نیست؛ با این حال مصرف مواد غذایی که باعث افزایش سطح سروتونین در بدن می شوند، در رفع علائم افسردگی موثر هستند.

مدیریت وزن
به نظر می رسد چاقی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد که ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی و ایمونولوژیکی باشد که در افراد چاق رخ می دهد. رژیم غذایی برای توقف فشار خون بالا (DASH)، می تواند به کاهش فشار خون و بهبود سلامت عمومی کمک کند. همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند و ممکن است خطر افسردگی را کاهش دهد.
برچسب ها: تغذیه افسردگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها