کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاهش بارندگی نسبت به متوسط بلندمدت

31 مرداد 1401 ساعت 13:15


گروه اقتصادی: سخنگوی صنعت آب گفت: در سال آبی جاری، علیرغم کاهش ۱۸ درصدی بارش، حداقل تنش در بخش‌های مختلف مصرف را شاهد بوده‌ایم.به گزارش ایلنا، فیروز قاسم‌زاده درباره وضعیت بارش دریافتی در روزهای اخیر اظهار داشت: بر اساس شبکه ایستگاهی باران‌سنجی وزارت نیرو، میزان بارش دریافتی کشور از ابتدای سال آبی تا ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ حدود ۲۰۲ میلیمتر است که در مقایسه با سال گذشته رشد ۲۹ درصدی و در مقایسه با متوسط بلندمدت کاهش ۱۸ درصدی را شاهد هستیم.

وی افزود: برخی از استان‌ها نظیر هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان دارای شرایط بالای نرمال بوده‌اند و برخی از استان‌ها نظیر ایلام، کرمانشاه و همدان، افت شدید بارشی را طی سال جاری تجربه کرده‌اند.سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر بگونه‌ای بوده است که فراوانی سال‌های خشک افزایش یافته است و تداوم سال‌های خشک در برخی دوره‌ها منجر به کاهش منابع آب در دسترس شده است. در دو سال آبی اخیر نیز با وقوع خشکسالی، مدیریت منابع و مصارف آب، بهینه‌سازی مصارف و اعمال کنترل در آن‌ها بطور جدی دنبال شده است، بطوری‌که در سال آبی جاری، علیرغم کاهش  ۱۸ درصدی بارش، حداقل تنش در بخش‌های مختلف مصرف را شاهد بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مدل‌های اقلیمی میزان بارش را تا اواخر پاییز آتی، کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌کنند، بنابراین برنامه منابع و مصارف حوضه‌های آبریز کشور، در حال حاضر با لحاظ کردن این موضوع در حال تدوین است. با توجه به ماهیت برنامه‌های منابع و مصارف، نتایج مدل‌ها بطور مداوم رصد می‌شود و  با هرگونه تغییر در ماهیت آب و هوایی، برنامه‌ها بروزرسانی خواهد شد.


کد مطلب: 353693

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/353693/کاهش-بارندگی-نسبت-متوسط-بلندمدت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir