به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۳۵۳۷۸۵

نهضت ملی مسکن دردی دوا نمی کند

نهضت ملی مسکن دردی دوا نمی کند
گروه اقتصادی:ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی در کشور، وعده ای بود که دولت سیزدهم در ابتدای کار وعده آن را داد و این امید را در دل مردم زنده کرد تا بزودی خانه دار می شوند. اکنون که یک سال از عمر دولت می گذرد، هنوز بازار مسکن به تعادل نرسیده و تولید مسکن با چالش های محتلفی دست و پنجه نرم می کند
همچنین همکاری دولت با بخش خصوصی برای تولید مسکن از اهمیت ویژه برخوردار است که باید مورد توجه قرار بگیرد. اتفاقی که با گذشت یک سال از عمر دولت شاهد آن نبودیم. وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در کشور می تواند بسیاری از مشکلات این بازار مهم و حیاتی را حل کند به شرطی که سرعت لازم در ساخت و ساز داشته باشیم زیرا بعد پروژه مسکن مهر که هنوز دویست هزار واحد آن تکمیل نشده است، تولید مسکن به شدت در کشور کاهش پیدا کرده است.

بهلول حسینی نماینده پیشین مجلس در رابطه با این موضوع  گفت: ساخت مسکن در کشور موضوعی است که با چالش های مختلفی روبرو است . از هر جهت که نگاه کنیم ضرورت دارد که دولت با بخش خصوصی و انبوه سازان تعامل داشته باشد. در صورتی که همکاری ها برای تولید مسکن تقویت نشود، تحقق وعده های مسکنی دولت با اما و اگرهای زیادی روبرو می شود.


وی افزود: اگرچه عزم دولت در اجرای وعده ساخت چهار میلیون مسکن جزم است، اما در اجرای آن برخی چالش ها و موانع پیش روی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. ظرفیت ساخت یک میلیون مسکن در کشور وجود دارد اما درحال حاضر بسترهای اصلی ساخت این تعداد مسکن از جمله نقدینگی مورد نیاز، زمین، مصالح ساختمانی و تجهیزات و نیروی انسانی ماهر در کشور فراهم نیست.

سیاست های دولت کارساز نیست
حسینی بیان کرد: دولت جدید سیاست های مختلفی برای تعادل در عرضه و تقاضای بازار مسکن در پیش گرفته است ولی به نظر می رسد نهضت ملی مسکن، حتی در صورت اجرایی شدن هم نمی تواند کمکی به التهاب بازار مسکن کرده و گره ای از مشکلات بردارد.وی در ادامه گفت: مسکن باید بر پایه رضایت مشتری و استاندارهای روز ساخته شود و باید مشخص شود که دولت دقیقا این واحد ها را در کدام زمین ها می سازد. واحد هایی که خارج از شهر باشد و از امکانات رفاهی برخوردار نباشد نمی تواند این اشتیاق را در متقاضیان ایجاد کند تا در این خانه ها سکونت کنند. اتفاقی که سال های گذشته در پروژه مسکن مهر شاهد آن بوده ایم و بعد از گذشت بیش از ۱۵ سال، هنوز برای شهروندان مشکل ساز است.

چالش های دولت برای ساخت مسکن
حسینی خاطر نشان کرد: در سال های اخیر بانک ها مشکلاتی زیادی را برای تامین بودجه پروژه های مسکن به وجود آورده اند و با ورود بانک ها به  حوزه پرداخت تسهیلات ساخت و ساز ، باید از هدایت آن به احداث ساختمان‌های تجاری جلوگیری کرد؛ بلکه بر مسکن سازی با تسهیلات بانکی خصوصاً مساکن مصرفی و نه سرمایه‌ای تأکید کرد.

وی در ادامه بیان کرد: آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی در خصوص اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها به پروژه‌های مسکونی، موفقیت کمتر از ۲ درصدی تلاش وزارت راه و شهرسازی برای جلب موافقت وام دهی بانک به نهضت ملی مسکن بوده است که رقم بسیار پایین و حتی شاید به معنی تقریبا بودن نتایج این تلاش هاست. ضمن اینکه ۸۰ درصد از این ۲ درصدی که رقم وام‌های ساخت مسکن بوده را فقط یک بانک و آن هم بانک تخصصی بخش مسکن پرداخت کرده است و سایر بانک‌ها عملاً توفیقی در این خصوص نداشته اند. یکی از تمهیدات سرعت بخشی در ساخت و ساز مسکن، اختصاص دو سوم از هزینه های مسکن به مردم در قالب وام بوده که متاسفانه هیچ کدام از بانک ها چنین وامی پرداخت نمی کنند.حسینی در پایان گفت: مشکلات بازار مسکن باید باید با همکاری تمام نهاد های ذی ربط پیگیری شود تا با سرعت بیشتری در مسیر توسعه قرار بگیرد و عر ضه و تقاضا در این بازار پر طرفدار به تعادل برسد .
مرجع : گسترش نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها