به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب : ۳۵۳۸۰۰

لاپید به مکرون: اسرائیل به برجام متعهد نخواهد بود

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر اسرائیل در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفت که کشورش مخالف بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است و اگر این توافق احیاء شود، به آن متعهد نخواهد بود.
یائیر لاپید(راست) در دیدار ماه نوامبر ۲۰۲۱ خود با امانوئل مکرون در کاخ الیزه
یائیر لاپید(راست) در دیدار ماه نوامبر ۲۰۲۱ خود با امانوئل مکرون در کاخ الیزه
یائیر لاپید به رئیس‌جمهوری [فرانسه] گفت: اسرائیل با بازگشت به این توافق مخالف است و نسبت به آن متعهد نخواهد بود. او افزود: «اسرائیل هرکاری انجام خواهد داد تا ایران را از دستیابی به قابلیت هسته‌ای باز دارد». نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شد که شرایط تعیین شده در توافق جدید «فراتر از محدودیت‌های تعیین شده در برجام اولیه است». لاپید تاکید کرد: «این موضوع راه را برای تزریق سرمایه وسیع در شبکه تروریستی ایران فراهم خواهد کرد و توان نظامی آن را تقویت می‌کند».
پیشتر، سایت آکسیوس خبر داده بود که یکی از دلایل افزایش حساسیت در اسرائیل نسبت به احیای برجام نزدیک بودن انتخابات پارلمانی این کشور است. این سایت گزارش داده بود: در صورتی که برجام تا پیش از انتخابات پارلمانی اسرائیل در ماه نوامبر احیا شود این موضوع می‌تواند موقعیت بنیامین نتانیاهو را در برابر یائیر لاپید تقویت کند.
آخرین دور مذاکرات برای احیای برجام روز ۱۷ مرداد به پایان رسید و هماهنگ‌کننده اروپایی این گفت‌وگوها «متن نهایی» را برای اعلام نظر ایران و آمریکا و دیگر کشورهای باقی‌مانده در این توافق ارائه کرد. ایران روز ۲۴ مرداد پاسخ خود را به این متن ارائه کرد که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «معقول» بوده است، ولی ایالات متحده می‌گوید هنوز در حال بررسی آن است. مقامات آمریکایی و اسرائیلی روز شنبه گفتند دولت جو بایدن در روزهای اخیر تلاش کرده که به اسرائیل اطمینان دهد که احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام قریب الوقوع نیست و با اعطای امتیازات جدید با ایران موافقت نکرده است
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها