به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۳۵۳۸۴۲

ارزانی‌که‌فقط روزنامه حامی‌دولت‌احساسش می‌کند

ارزانی‌که‌فقط روزنامه حامی‌دولت‌احساسش می‌کند
گروه اقتصادی: در حالی که شهروندان ایرانی با موج فزاینده تورم بی سابقه در اقلام خوراکی دست و پنجه نرم می کنند و گرانی سرسام‌آور کمر مردم را خم کرده، روزنامه همشهری، ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران در گزارشی مدعی کاهش یا تثبیت قیمت اغلب کالاهای اساسی در یک ماه گذشته شد!همزمان با طرح این ادعا فعالان بازار و کارشناس اقتصادی کاهش احتمالی برخی اجناس را نه به دلیل اقدامات دولت بلکه به خاطر عدم خرید مردم به خاطر گرانی توصیف کرده‌اند.

 بعد از شوک قیمتی که اصلاح نرخ ارز واردات و پرداخت یارانه مستقیم به بازار کالاهای اساسی وارد کرد، حالا به‌نظر می‌رسد بعد از 3 ماه بازار مسیر خود را پیدا کرده و قیمت‌ها آرام آرام رو به کاهش گذاشته است.

 مشاهدات میدانی نیز حاکی از تداوم روند کاهش قیمت‌هاست. کاهش تدریجی قیمت‌ اقلام پرمصرف خانوار به‌دنبال کنار گذاشتن ارز ترجیحی از روند واردات، چیزی بود که کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کردند و معتقد بودند بازار، شاید نه در کوتاه‌مدت اما به‌طور قطع در میان‌مدت، سمت و سوی خود را پیدا می‌کند و قیمت‌ها از مسیر رقابت تعدیل خواهد شد. اگرچه نباید فراموش کرد که قیمت کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم در سال‌های اخیر رشد پرشتابی داشته و قیمت‌ها با وجود کاهش، همچنان با قدرت خرید بخش زیادی از مردم فاصله دارد.

به‌دنبال کاهش نرخ جهانی کالاهای اساسی، قیمت حبوبات نیز در سطح دنیا رو به کاهش گذاشت و در داخل کشور نیز واردات بیش از نیاز این محصولات همزمان با کاهش تقاضا در نیمه اول سال به محرکی برای کاهش قیمت حبوبات تبدیل شد.

 قیمت فروش بهترین و مرغوب‌ترین برنج در شمال کشور به 80تا 90هزار تومان رسیده و هم‌اکنون برنج ایرانی از کیلویی 70هزارتومان برای انواع پرمحصول تا 110هزارتومان برای انواع کیفی در سطح بنکداری در حال عرضه است. قیمت انواع برنج ایرانی از ابتدای مرداد تاکنون بین 15تا 25هزار تومان کاهش داشته است.درحالی‌که قیمت شکر و قند در بازار از اواخر تیرماه روند کاهشی به‌خود گرفته بود، همزمان با دهه ابتدای محرم برخی واحدهای خرده‌فروشی‌ تهران از کاهش عرضه و افزایش قیمت شکر خبر دادند.

 به‌گفته فروشندگان درحالی‌که قیمت بسته‌های 900گرمی شکر به زیر 25هزار تومان رسیده بود از نیمه مرداد با کاهش توزیع، دوباره روند رو به رشد قیمت شکر آغاز شد و هر بسته به 30هزار تومان رسید. این کمبود با توجه به پیک تقاضا برای تهیه نذری‌های عزاداران حسینی در دهه ابتدای محرم همزمان با نیمه مردادماه تا حدودی قابل توجیه بود اما پیگیری نشان داد این مشکل در برخی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنان ادامه دارد.
 هم‌اکنون شکر آزاد در سطح خرده‌فروشی با قیمت 18.350و شکر دولتی با قیمت 18.100تومان به فروش می‌رسد و توزیع نیز بدون محدودیت در حال انجام است.

 روغن از پرحاشیه‌ترین کالاهای اساسی در بازه زمانی 9ماه گذشته بوده است. هم‌اکنون این کاهش قیمت در سطح بنکداری تا 10درصد و در سطح خرده‌فروشی تا 20درصد در حال اجراست. کاهش قیمت اقلام پروتئینی شامل گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ محدود به یک ماه گذشته نیست و روند کاهشی نرخ این اقلام از خرداد ماه آغاز شد.

 در 3 ماه گذشته گوشت قرمز گوسفندی تا 30درصد کاهش قیمت داشت، مرغ تا مدت‌ها از سقف قیمت اعلامی دولت پایین‌تر به فروش می‌رسید و تخم مرغ نیز برای کاهش زیان مصرف‌کنندگان مجوز صادرات گرفت.
در حالی روزنامه همشهری در گزارش خود از کاهش اقلام خوراکی خبر داد که طی روزهای اخیر به دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی فروش آن رسما متوقف شد و در بازار گوشت، فعالان و مشاهدات میدانی از گرانی تا 300 هزار تومان این کالای خوراکی خبر داده‌اند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها