به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۳۵۳۸۶۳

افزایش رفت و آمد مقام‌های خارجی به تایوان

افزایش رفت و آمد مقام‌های خارجی به تایوان
گروه بین الملل: تایوان در هفته جاری میزبان چند تن از قانون‌گذاران خارجی خواهد بود، اقدامی که تلاش‌های فزاینده چین برای محدود کردن روابط رسمی این جزیره خودگردان با دیگر کشورها را نقض می‌کند.
 هیئتی از نمایندگان دو حزب برجسته ژاپن روز دوشنبه به تایوان سفر می‌کنند. چند تن از نمایندگان مجلس آمریکا نیز هفته آینده به تایوان می‌روند. این سومین سفر نمایندگان آمریکا به این جزیره خودگردان در هفته‌های اخیر خواهد بود.تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند و به هرنوع ارتباط دیپلماتیک کشورهای ثالث با تایوان شدیدا واکنش نشان می‌دهد.
پکن در واکنش به سفر اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان تهدیدات نظامی و تحریم‌های متعددی وضع کرد و اکنون در تلاش است تا این اقدامات شامل حال تمامی کشورهای ثالثی شود که هیئت‌های عالی‌رتبه آن‌ها به تایوان سفر کنند.چندین سال است که هیئت‌های پارلمانی و اعضای کابینه‌های دولت‌های آمریکا، اروپا و ژاپن مرتبا به تایوان سفر می‌کنند و پکن هم با این رفت‌وآمدها مخالفت کرده است، اما تا سفر اخیر نانسی پلوسی به تایوان، به تحریم و تهدید نظامی روی نیاورده بود.
وقتی یک هیئت ژاپنی در ۲۷ ژوئیه، تنها یک هفته قبل از سفر پلوسی، به تایوان سفر کرد، با چنین واکنش شدیدی از سوی چین مواجه نشد. اما وقتی نخست‌وزیر لیتوانی اندکی پس از سفر پلوسی به تایوان رفت، پکن او را تحریم کرد. وقتی اخیرا یک هیئت دیگر آمریکایی به این جزیره سفر کرد هم چین واکنش شدیدی نشان داد و اطراف تایوان رزمایش برگزار کرد.
ناظران می‌گویند که احتمالا پکن نمی‌تواند با چنین اقداماتی تایوان را منزوی‌تر از این کند. وینسنت چائو،  رئیس سابق بخش سیاسی دفتر  نمایندگی دیپلماتیک تایوان در آمریکا گفت: چین سعی می‌کند آن‌ها را از سفر به تایوان منصرف کند، اما تلاش‌هایش شکست می‌خورد.به گفته مقامات، ژاپن نسبت به سفر آتی نمایندگانش به تایوان ابراز نگرانی نکرده، زیرا آن را بخشی از روال معمول و همیشگی روابط خود می‌داند، اما توکیو نگران است که تنش‌ها بر سر تایوان، تعادل رابطه‌اش با پکن را به‌هم بریزد.
یک مقام ارشد دولتی گفت: این سفر با پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک چین و ژاپن همزمان شده است. از سوی جامعه اقتصادی فشار وجود دارد، اما ما هم به عنوان دیپلمات، روابط باثبات با چین را ترجیح می‌دهیم. از این منظر، نباید قانون‌گذاران ژاپنی را به سفر به تایوان تشویق کنیم.در میان متحدان آمریکا، ژاپن یکی از راسخ‌ترین‌ها در محکوم کردن رزمایش‌های اخیر چین بود، خصوصا پس از آنکه پنج موشک در منطقه اقتصادی انحصاری این کشور فرود آمدند. اما فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، چین و تایوان را به گفت‌وگو تشویق کرده است.
افکار عمومی و نظر دولت‌ها در آمریکا، ژاپن و اروپا نسبت به چین بدبینانه‌تر شده و کشورهای دموکراتیک هر روز بیشتر از قبل با تایوان ارتباط برقرار کرده‌اند.

 
برچسب ها: تایوان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها