به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۳۵۳۸۶۵
استیضاح کنندگان وزیر صمت دوباره وارد میدان می‌شوند

وضعیت کالا‌ها و قیمت‌شان در بازار خیلی روشن نیست

وضعیت کالا‌ها و قیمت‌شان در بازار خیلی روشن نیست
گروه اقتصادی: محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در نشست هفتم تیرماه، از نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر صمت خواست که دو ماه به دولت وقت دهند، زیرا بناست تفکیک در این وزارتخانه صورت بگیرد. پس از این صحبت، نمایندگان استیضاح‌کننده سیدرضا فاطمی‌امین از اعلام وصول طرح خود گذشتند.حال این فرصت دو ماهه رو به پایان است و همچنان خبری از لایحه دولت به مجلس نیست و باید به انتظار نشست و دید نمایندگان استیضاح‌کننده در صورت رویکرد فعلی دولت، چه واکنشی نشان خواهند داد؟

محمد وحیدی، نماینده بجنورد و یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین گفت: پس از صحبت‌های رییس مجلس که به نمایندگان و مخصوصاً استیضاح‌کنندگان گفت قرار است اصلاح ساختاری در وزارت صمت صورت بگیرد و تفکیک این وزارتخانه در دستور کار است و دو ماه به دولت فرصت دهید، ما هم کوتاه آمدیم و به نظرم، این کوتاه آمدن ما به معنی منتفی‌شدن استیضاح است، یعنی ماهیت استیضاح از بین رفت.وی افزود: اکنون دو ماه فرصت دولت در حال اتمام است و اگر بنا باشد رییس جمهور، لایحه تفکیک وزارت صمت را به مجلس ارائه ندهد، شاید استیضاح‌کنندگان طرح دوباره وارد میدان عمل شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: نظر من بر این است که اگر دولت لایحه تفکیک وزارت صمت را به مجلس ارائه نداد، نمایندگانی که نگاه انتقادی نسبت به وزیر صمت دارند، دور هم جمع شوند و در آن جلسه، مطالب خود را به سمع و نظر رییس مجلس برسانند تا روال قانونی کار که احتمالاً به استیضاح منتج شود، طی گردد.

وحیدی اظهار داشت: دولت اگر بنا دارد تفکیک این وزارتخانه را انجام دهد و بخش بازرگانی را از وزارت صمت کنونی جدا کند، ضرورت دارد یک منطقی پشت این تغییر ساختار اتفاق بیفتد که اگر این منطق، مبتنی بر این نباشد که نظارت دقیقی بر حوزه بازار داشته باشیم یا ارتباط بین خط تولید و بازار را نتوانیم برقرار کنیم، دوباره پس از مدتی پشیمان خواهیم شد.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی یادآور شد: دولت باید با چشم باز به سراغ این تفکیک برود و پیش از اینکه لایحه را به مجلس ارائه دهد، باید با خردجمعی و کارِ کارشناسی برای تغییر ساختار وزارت صمت برنامه‌ریزی اصولی داشته باشد که اثرات مثبت آن در کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت بر همگان نمایان شود.
وی افزود: در حال حاضر وضعیت کالا‌ها و قیمت‌شان در بازار خیلی روشن نیست، مخصوصاً در اقلام اساسی. اگر تفکیکی در وزارت صمت بخواهد صورت بگیرد باید فکری اساسی برای تولید، کیفیت و توزیع کالا شود. ضرورت دارد روی کالا‌های اساسی مردم چه در کیفیت و چه در قیمت، نظارتی اساسی صورت بگیرد، زیرا این موضوع مطالبه عمومی است.

وحیدی با اشاره به اینکه بنده تفکیک وزارت صمت را کاری اولویت‌دار نمی‌دانم، گفت: تفکیک وزارت صمت باید به ارتقای جایگاه صنعت، معدن و مسائل مربوط به بازرگانی و کنترل و نظارت بازار منجر شود، وگرنه تفکیک کاری وقت‌گیر و بدون خروجی خواهد بود. ما انتظار داریم پس از تفکیک، جایگاه ایران در حوزه بازرگانی، قوی‌تر و در کشور‌های اطراف بانفوذتر شود. ضمناً وزارتخانه جدید باید روندی را در پیش بگیرد که جایگاه تولیدکننده ایرانی متزلزل نشود.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها