به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۳۵۳۹۰۸

توقیف‌ساعتی ۸۰۰هزار موتورسیکلت درطرح موتوریار

توقیف‌ساعتی ۸۰۰هزار موتورسیکلت درطرح موتوریار
گروه جامعه: رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها در حمل بار جای وانت‌بارها را تسخیر کرده‌اند، گفت: ۸۰۰ هزار موتورسیکلت تا ۲۰ مرداد ماه در سراسر کشور در پی اجرای طرح موتوریار به صورت ساعتی توقیف شده‌اند.

به گزارش ایلنا سردار محمد باقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور درباره اجرای طرح موتوریار در کشور گفت: با توجه به نتایجی که حاصل از تحلیل تصادفات و ترددها در سطح معابر شهری و برون شهری توسط مرکز تحلیل داده‌های پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا انجام می‌شود، نقش موتورسیکلت سواران در بروز تصادفات منجر به جرح و فوت معابر درون شهری سهم قابل توجه و انکارناپذیری است.وی ادامه داد: لذا اجرای طرح‌هایی که در توسعه انضباط ترافیکی موتورسیکلت‌سواران در معابر شهری به صورت اثربخش موجب توسعه انضباط ترافیکی و کاهش حوادث ‌شود و کمترین نارضایتی مردم را نیز به دنبال داشته‌ باشند در دستور کار پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا قرار گرفت.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور خاطرنشان کرد: به عنوان طرح‌های جایگزین توقیف، طرحی به عنوان طرح موتوریار با تمرکز بر موضوعات فرهنگ‌سازی و آموزشی و همچنین پیشگیری از تخلفات حادثه‌سازی که ارتباط مستقیم با حوادث رانندگی دارند طراحی و تدوین شد و به صورت آزمایشی در ۱۰۰ نقطه از کلانشهر تهران با نظارت مستقیم پلیس راهنمایی و رانندگی و همکاری سایر بخش‌های انتظامی به مرحله اجرا درآمد.

سردار سلیمی با اشاره به اقدامات انجام شده در این طرح گفت: در این طرح در همان دوره آزمایشی بیش از ۲۰۰ هزار راکبان موتورسیکلتی که در محدوده اجرای طرح مرتکب تخلفات حادثه‌سازی مانند عبور از چراغ قرمز، تردد خلاف جهت تعیین شده، تردد از پیاده‌روها و گذرگاه‌های عابر پیاده حرکات مارپیچ، صدای ناهنجار، دستکاری و مخدوش کردن پلاک موتورسیکلت و… متوقف شده و در محل توسط کارشناسان ما ایمنی‌های ضمن حرکت و موارد آموزشی برای این راکبان موتورسیکلت ارائه شد و با پوشیدن کاور همیار پلیس یا موتوریار و استفاده از سایر تجهیزات ترافیکی مانند راکت ایست به عنوان همیار پلیس در کنار همکاران ما بین دو تا ۴ ساعت در کنترل سایر موتورسواران و کنترل تخلفات و انضباط بخشی محدوده همکاری کرده و این تجربه خوبی برای این افراد بود که از زوایه دیگری به این حرکت و رفتار خودشان توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه بازخوردهای خوبی در بین مردم، موتورسواران و مسئولان داشتیم، تصریح کرد: به حمدالله این طرح با تدبیر فرمانده کل انتظامی کشور به صورت ملی و سراسری هم طراحی و به همه استان‌ها ابلاغ شده است این طرح از ابتدای تیرماه در سراسر کشور در فاز اول در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ و تقریبا از ابتدای مرداد ماه در بیش از ۲۵۰ شهر کشور به مرحله اجرا درآمد.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور با اشاره به نتایج این طرح خاطرنشان کرد: تا ۲۰ مردادماه در این ۲۵۰ شهر که این طرح اجرایی شده است حدود ۸۰۰ هزار موتورسیکلت مورد کنترل و توقیف ساعتی در محل توقف صورت گرفته است همچنین به راکبان آموزش‌های توجیهی نیز ارائه شده و این افراد به عنوان همیار پلیس در طرح موتوریار با پلیس همکاری داشته‌اند. بازخوردهای بسیار خوبی هم در رسانه‌های مجازی داشته‌ایم.

سردار سلیمی درباره تاثیر اجرای این طرح در کاهش تخلفات و تصادفات گفت: در حال حاضر زود است که ارزیابی از اثربخشی این طرح در کاهش تصادفات و اصلاح رفتارهای ترافیکی داشته باشیم چراکه اقدامات فرهنگ‌سازی و اصلاح رفتاری زمان‌بر است و باید یک دوره زمانی بگذرد تا بتوانیم آثار این فرهنگ‌سازی را مشاهده کنیم. البته این اقدامات نشان دهنده این است که حداقل در مقاطع و محدوده‌هایی که این طرح به مرحله اجرا گذاشته شده حتی در کوچکترین شهرها در کشور شاهد کاهش رفتارهای پرخطر کاربران مورد هدف این طرح از رانندگان موتورسیکلت هستیم. در این نقاط حضور بی‌محابا از چراغ قرمز، عبور بی‌محابا از پیاده‌روها، عبور بی‌محابا از خطوط ویژه روند کاهشی به خود گرفته است و قطعا در آینده نیز اجرای این طرح در کاهش تصادفات نیز موثر خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حمل بار غیرمتعارف توسط وانت‌بارها و موتورسیکلت‌ها گفت: اگر به ۲۰ سال گذشته برگردیم می‌بینیم که در بافت مرکزی شهر تهران و همچنین در تمام شهرهای ما وانت‌بارهایی با پلاک عمومی بودند که حمل بار را به صورت منظم انجام می‌دادند. متاسفانه در یک عقب ماندگی تقریبا یک دوره ۲۰ساله این وانت‌بارها تقریبا از رده خارج شده و شهرداری‌ها فکری برای جایگزینی این‌ها نکرده و موتورسیکلت‌ها به مرور به دلیل قدرت مانور بالا و هزینه کمتر، فضای اشغال کمتر و… جای وانت‌بارها را تسخیر کرده‌اند.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور خاطرنشان کرد: در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و آیین‌نامه‌های مرتبط با حمل و نقل بار و مسافر در سطح شهرها و کلانشهرها وظیفه هر گونه حمل بار و مسافر در حوزه شهرها و حومه شهرها برعهده شهرداری‌ها گذاشته شده است و باید هرگونه حمل بار ومسافر را در حوزه شهرها و حومه شهرها در قالب شرکت‌های مجاز ساماندهی کنند. ما نیز حدود یک سال است که در شورای عالی معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری‌ها دنبال می‌کنیم در بخشی از شهرها مانند مشهد، اصفهان اقدامات خوبی صورت گرفته است حتی به صورت سامانه‌ای و با استفاده از ابزارهای نوین هوشمند این کار ساماندهی شده است در تهران نیز برنامه‌های خوبی وجود دارد که انشالله امیدواریم بتوانیم با این اقدامات به سمتی برویم که موتورسیکلت‌ها را از حمل و نقل بار و مسافر با حجمی که در حال حاضر اتفاق می‌افتد به حداقل ممکن خود برسانیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها