به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۲ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۳۵۴۰۲۶

پوست بادام زمینی را بخوریم یا نخوریم؟

پوست بادام زمینی را بخوریم یا نخوریم؟
گروه سلامت: در این مطلب می خوانیم که مضرات و فواید پوست بادام زمینی چیست؟ بادام زمینی یکی از اشتها آورترین تنقلات است و به همین دلیل تنوع زیادی از محصولات حاوی آن به بازار عرضه شده است.با این حال، تشویق مردم به مصرف پوست بادام زمینی هیچ وقت راحت نیست زیرا صنعت همیشه پوست آن را حذف می‌کند.پوست بادام زمینی یک محصول جانبی است که ارزش کمی دارد،اما مزایای زیادی دارد.به عنوان مثال، ترکیبات فنلی را فراهم می کند که سلامت را ارتقا می دهد.

بادام زمینی چیست؟
بادام زمینی به دلیل پوسته چوبی که دارد،اغلب به عنوان یک آجیل در نظر گرفته می‌شود.اما در واقع یک نوع از حبوبات است.در یک بادام زمینی کامل، پوسته حدود ۳۰ درصد، دانه حدود ۷۰ درصد و پوست بین ۳ تا ۳.۶ درصد است.بادام زمینی در همه قاره‌ها کشت می‌شود و بومی آمریکای جنوبی است.همچنین به دلیل روغن زیادی که دارد ششمین محصول مهم دانه روغنی در جهان محسوب می‌شود.به گفته سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد،بادام زمینی به دلیل ارزش غذایی بالا و مفید بودن از لحاظ منبع روغن و پروتئین گیاهی،از اهمیت بالایی برخوردار است.

خواص تغذیه ای
مغز بادام زمینی مغذی است چون حاوی ۴۴ تا ۵۴ درصد چربی است. پروتئین آن ۲.۷ برابر بیشتر از گوشت گاو و تا ۱۶ برابر بیشتر از شیر است اما ارزش بیولوژیکی آن کمتر از پروتئین حیوانی است،چون چندین آمینو اسید ضروری را ندارد.با این حال،۹۰٪ بدون مشکل هضم می شود.همچنین حاوی کربوهیدرات های مختلف از جمله ۳ درصد فیبر است.ساکارز و نشاسته بیشتر آنها را تشکیل می دهند و دارای شاخص گلیسمی پایین هستند.بادام زمینی حاوی روی، فسفر، پتاسیم و منیزیم است؛همچنین ویتامین های ب،ای کمپلکس،اسید پانتوتنیک و اسید فولیک را دارد.چون روغن بالایی دارد،از آن برای تولید کره بادام زمینی، آب نبات، تنقلات و به عنوان رقیق کننده محصولات گوشتی، سوپ ها و دسرها استفاده می‌شود.

ترکیبات زیست فعال در پوست بادام زمینی
تخمین زده می شود که ۳۵ تا ۴۵ گرم (۱.۵ تا تقریبا ۲ اونس) پوست بادام زمینی به ازای هر کیلوگرم مغز تولید می شود.اکثر گونه های بادام زمینی رنگ پوست صورتی یا قرمز دارند.بسیاری از رنگدانه ها مانند آنتوسیانین ها از نوع فلاونوئید هستند.ترکیبات فنلی نیز در غلظت‌های بالاتری نسبت به چای سبز یافت می‌شوند که هنگام برشته شدن یا برشته شدن بادام زمینی غلیظ می‌شوند.به گفته چندین متخصص اسید کلروژنیک، اسید کافئیک، اسید کوماریک، اسید فرولیک و استیلبن ها از جمله این فنول‌ها هستند که فعالیت آنتی اکسیدانی دارند.رسوراترول و فلاونوئیدها بیشترین فعالیت را دارند و از برخی بیماری ها پیشگیری می کنند.آنها در سراسر بادام زمینی، از ریشه تا پوست و حتی پوسته وجود دارند.عصاره های پوست بادام زمینی منابع بالقوه آنتی اکسیدان های طبیعی در نظر گرفته می شوند.

رسوراترول
رسوراترول یک پلی فنول آنتی اکسیدانی است که به دلیل نقش محافظتی آن در برابر بیماری های قلبی، بیماری های دژنراتیو مانند آلزایمر، التهاب سیستمیک و سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است.مقدار رزوراترول بادام زمینی مشابه آب انگور است و زمانی که بادام زمینی با پوست برشته شود،مقدار آن به میزان ۳ برابر بیشتر می‌شود.برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده به عنوان یک عامل پیشگیری کننده شیمیایی در برابر چندین نوع تومور بدخیم عمل می‌کند.

اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها
بادام زمینی و پوست آن منابع استثنایی از ترکیبات کاربردی مانند اسیدهای فنولیک هستند. به ویژه، آنها دارای سطوح بالایی از اسید پی-کوماریک هستند که محتوای آنتی اکسیدانی کل بادام زمینی را تا ۲۲٪ افزایش می دهد.اعتقاد بر این است که مصرف زیاد فلاونوئیدها در برابر بیماری های قلبی و سرطان محافظت می کند.به عبارت دیگر، با خوردن بادام زمینی پوست‌دار می توانید آنتی اکسیدان بیشتری دریافت کنید.برخی مطالعات نشان می‌دهند که با افزودن بین ۰.۵ تا ۲.۵ درصد از پوست بادام زمینی به یک محصول غذایی، ظرفیت آنتی‌اکسیدانی غذا تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

در مصرف بادام زمینی احتیاط کنید
با وجود فواید سلامتی بادام زمینی و استفاده از آن به عنوان یک عنصر کاربردی، مصرف آن با پوست از قدرت حساسیت زایی آن نمی کاهد. اگر اولین بار است که بادام زمینی را با پوست می‌خورید،باید کمی در مصرف آن احتیاط کنید.به نظر می رسد که پروتئین های آراشین و کناراشین آلرژن های اصلی هسته های مختلف بادام زمینی هستند. اینها در دانه متمرکز می شوند نه در پوست. آنها با عملکرد ایمونوگلوبولین ای و سایر آنافیلاتوکسین های آزاد کننده هیستامین مرتبط هستند.

علائم آلرژی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
استفراغ
اسهال
شوک آنافیلاکتیک
کهیر و اگزما
برونکواسپاسم و آسم
التهاب لب ها، صورت و گلو
مشکل بالقوه دیگری که باید از آن آگاه بود مسمومیت غذایی است، زیرا این محصول اغلب به قارچ آسپرژیلوس فلاووس آلوده است که می‌تواند آفلاتوکسین سمی تولید کند.اگر پوست هنگام مصرف بادام زمینی حفظ شود،میزان حساسیت به بادام زمینی کاهش نمی یابد.

آیا باید پوست بادام زمینی بخورم؟
بادام زمینی یک منبع عالی برای تغذیه و یک ماده غذایی سالم برای کل جمعیت است. پوست آن منبعی برای به دست آوردن پلی فنول ها و کمک مثبت به سلامتی می‌باشد.توصیه می شود بادام زمینی را به مدت ۱۰ دقیقه در فر بپزید تا آنتی اکسیدان های پوست افزایش یابد.در صورت امکان، پوست برشته شده را برای افزودن به سایر مواد غذایی مانند سوپ یا اسموتی استفاده کنید. به این ترتیب مصرف فیبر غذایی را افزایش می دهید.
برچسب ها: بادام زمینی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها