به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۲ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۳۵۴۰۵۹
دولت رئیسی اگر پول داشت، باز هم نمی‌توانست خانه بسازد

نمی‌دانند کجا و چطور می‌خواهند سالی یک میلیون مسکن بسازند

نمی‌دانند کجا و چطور می‌خواهند سالی یک میلیون مسکن بسازند
گروه اقتصادی: دولت سیزدهم بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی تا پایان دوره چهارساله خود تاکید بسیار داشته و یکی از مسئولیت‌های بزرگ خود را همین امر انتخاب کرده بود. اما از همان ابتدا کارشناسان بسیاری بر این عقیده بودند که با توجه به شرایط کشور ساخت سالی یک میلیون مسکن در سال امکان اجرایی شدن ندارد.
از همان ابتدا شرط و شروطی نیز برای ثبت نام و دریافت همچین خانه‌هایی وجود داشت که بسیاری را از خانه‌دار شدن ناامید کرد. در این بین نماینده‌های مجلس و وزیر مسکن و شهرسازی مصاحبه‌های بسیاری کردند که برخی از آن‌ها با یکدیگر در تناقض بودند و مردم قشر محروم که آرزوی خانه‌دار شدن خود را در این طرح می‌دیدند، بیشتر عقب‌نشینی می‌کردند.

ثبت‌نام‌ها با هر سختی و شرطی که بود انجام شد، حال که به مرحله اجرا رسیده است و مردم برای ثبت نام اولیه مراجعه کرده‌اند با عدد‌های عجیب و غریبی مواجه شده اند که اگر توان تامین و پرداخت آن را داشتند که نیازی به این همه زمان و ثبت‌نام نداشتند، آن هم برای خانه‌ای که اصلا مشخص نیست دقیقا قرار است در کجای مکان مدنظر و با چه امکاناتی ساخته شود و زمان تحویل آن چه موقع است. همین موضوع و سنگ‌اندازی‌های بزرگ که برای قشر محروم و حتی متوسط جامعه سخت است، بسیاری از ثبت نام کنندگان و متقضیان در مرحله اول، از ادامه راه منصرف شده‌اند، چرا که توان پرداخت هزینه‌های سنگین و غیرمعقول ساخت این خانه‌ها را ندارند.

برخی کارشناسان معتقدند همانطور که پیش‌بینی می‌کردند ساخت یک میلیون مسکن در سال نیز غیرممکن و نشدنی است و مردم بسیاری نیز به این مهم واقف شده‌اند، چون هنوز هیچ چیزی از این خانه‌ها مشخص نیست، چه بسا اینکه باید تا الان حداقل ساخت و ساز یک میلیون مسکن شروع می‌شد تا بتوانند این مهم را در سال به سرانجام برسانند.

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در همین خصوص  گفته آماری که در حال حاضر وجود دارد، نشان می‌دهند که ساخت و ساز نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده و اگر آمار مجوز‌های ساخت و ساز شهرداری را بگیرید تعداد ساخت و ساز‌ها نسبت به سال‌های قبل به شدت کاهش پیدا کرده است بنابراین نتوانسته‌اند روندی که می‌خواستند را اجرا کنند و یک میلیون مسکن در سال بسازند. اگر قرار بود از مردم پول و وام بگیرند و با آن خانه بسازند، که نمی‌شود. تکلیف کسی که حقوق او به این وام‌ها و پول‌ها نمی‌رسد چه می‌شود و چطور می‌خواهند آن را پس بگیرند؟

پزشکیان تصریح کرد: از روز اول گفتم ساخت یک میلیون مسکن در سال شدنی نیست. اگر هم دولت رئیسی پول برای ساخت داشت باز هم امکان اجرایی شدن آن وجود نداشت. قدم اول در چنین حرفی که گفته می‌شود می‌خواهیم سالی یک میلیون مسکن بسازیم این است که مشخص کنند قرار است این مسکن‌ها کجا ساخته شود و دیگر اینکه چه نوع خانه‌هایی قرار است ساخته شود و با چه منبع مالی‌ای ساخته می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر اگر بخواهند برای ساخت این تعداد خانه میلگرد و تیرآهن و سیمان تهیه کنند، شاید امکان آن وجود نداشته باشد. مسئله دیگر نیروی کار است که اصلا همچین تعداد نیروی کاری وجود ندارد که بخواهند سالی یک میلیون خانه بسازند.

نماینده تبریز می‌گوید: بنده از روز اول گفتم ساخت این تعداد مسکن امکان ندارد و غیرممکن است. زمان ریاست جمهوری آقای دکتر احمدی‌نژاد، هم پول و منابع وجود داشت هم اینکه ایشان فشار می‌آورد و از بانک‌ها وام می‌گرفت و زمین می‌داد و با دستور خانه‌های مهر ساخته شد، با این حال طی ۸ سال دولت احمدی‌نژاد و ۸ سال دولت روحانی دو میلیون و دویست هزار خانه ساخته شد، آن هم در شرایطی که آن هم دستور به بانک‌ها داده شد و فشار هم بالای سر کار بود. این دولت که نه پول دارد و نه دستور می‌دهد، چطور می‌خواهد سالی یک میلیون مسکن بسازد.

پزشکیان گفت: به دولت روحانی می‌گفتند چرا مسکن مهر را ادامه نمی‌دهی و چنین خانه‌هایی نمی‌سازی، حال چطور می‌خواهند خودشان در عرض چهار سال، چهار میلیون خانه بسازند؟ متاسفانه در حال حاضر مشکل تورم و کاهش ارزش پول ملی وجود دارد، وقتی تورم افزایش پیدا می‌کند و ارزش پول ملی کم می‌شود، قیمت خانه هم افزایش پیدا می‌کند که این بی ارزشی پول ما را نشان می‌دهد. بنابراین طبق آنچه گفتم ساخت یک میلیون مسکن در سال شدنی نیست و غیر ممکن است، در واقع با کار‌هایی که می‌کنند غیرممکن است چراکه نمی‌دانند کجا و چطور می‌خواهند بسازند.
مرجع : رویداد24
برچسب ها: مسعود پزشكیان

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ ۱۲:۰۹
همانطوری که شما و احوان انصارتان خانه احتماعی ساختید خانه های مهر را
دیگ به دیچه روت سیاه (392431)
مهدی
United Arab Emirates
۱۴۰۱/۰۶/۰۲ ۱۳:۳۵
سکوت کن و تماشا کن اقای پزشکیان .. (392434)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها