به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۲ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۳۵۴۱۰۲
دست‌های پنهانی وجود دارد که در نهایت سواستفاده می‌کنند

توزیع قیر رانتی در بودجه ۱۴۰۱ ادامه دارد؟

توزیع قیر رانتی در بودجه ۱۴۰۱ ادامه دارد؟
گروه اقتصادی: چندی پیش، سیدکاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام کرد که مسیر توزیع قیر رایگان مصوب بودجه ۱۴۰۱ به دستگاه‌های اجرایی در دستور کار است.برخی نهاد‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات با این روند مخالف بودند و در قالب دیدگاه‌های مشورتی تلاش کردند تا نمایندگان را مجاب کنند که به این موضوع، رای منفی دهند.بسیاری بر این باورند که این مسیر، توام با فساد است، اما مجلس اصولگرا نه تنها این دیدگاه را قبول نداشت که حتی در بودجه ۱۴۰۱، حجم قیر رایگان توزیعی را از ۱۵ هزار میلیارد تومان به ۱۹ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

قاسم ساعدی، نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در این خصوص گفت: بحث قیر به عنوان یکی از چالش‌های جامعه امروز ما مطرح است که دستگاه‌های مربوطه مثل وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شهرداری‌ها، نوسازی مدارس و دستگاه‌هایی که با بحث عمران شهری و روستایی کشور در ارتباط هستند، متاسفانه کارشان در این بخش، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وی افزود: هر برنامه‌ای که مجلس از سال ۹۵ به این طرف، مصوب کرد دولت‌ها نتوانستند به آنچه که باید باشد عمل کنند و همیشه برای نمایندگان و مسئولان کشوری، ابهامات متعددی وجود دارد.عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: سهمیه قیر ۱۴۰۰ هنوز جذب دستگاه‌های مربوطه نشده است و شرکت‌ها و پالایشگاه‌های متولی در تحویل قیر، تعلل و کارشکنی می‌کنند و متاسفانه نهاد‌های نظارتی به موقع ورود پیدا نمی‌کنند و باعث عقب افتادن سهمیه‌ها و عدم‌تامین آن، می‌شود. سهمیه‌هایی هم که در بودجه هر سال شفاف لحاظ می‌شود در کار، خودش را نشان نمی‌دهد.

ساعدی اظهار داشت: عدم‌نظارت‌ها و عدم‌حساب کتاب‌های نهاد‌های نظارتی باعث به وجود آمدن فساد می‌شود. دست‌های پنهانی هم وجود دارد که نهایت سوءاستفاده را می‌کنند و باعث ایجاد انحراف در تامین سهمیه دستگاه‌ها می‌شوند که این امر برای همه دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان واضح و مبرهن است.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان یادآور شد: ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ قیر در خاورمیانه است و در سال‌های گذشته از صادرکنندگان قیر در منطقه بوده‌ایم. علیرغم اینکه قیر ما مورد تحریم قرار گرفته است، ولی متاسفانه هم آن را وارد بورس کردند و هم افزایش قیمت صورت گرفت و خیلی از پروژه‌های عمرانی کشور با کمبود قیر مواجه شدند.

وی گفت: سیمان و قیر، منابع‌شان داخلی است و ما هیچ‌گونه نیازی به ابزار خارجی نداریم. اینکه می‌گوییم تحریم‌ها باعث افزایش قیمت‌ها شده‌اند، درست نیست، بلکه سیاست‌گذاران اقتصادی ما این دو فرآورده که معدن‌شان در داخل کشور است را در بورس قرار دادند. بورس کالا غیر از ضرر به پروژه‌های عمرانی، در بحث قیر و سیمان چیز دیگری عاید کشور نمی‌کند.

ساعدی در ادامه بیان کرد: این سناریو‌ها از بیرون مجلس تعریف و تصمیم‌گیری می‌شود و به اصرار به دست نمایندگان می‌رسد و حداقل رای حدنصاب را هم کسب می‌کنند. متاسفانه این چالش‌ها، بحران‌ها و تخلفات و کاستی‌ها، مرتب تکرار می‌شوند و همه مردم و همه دستگاه‌هایی که با عمران کشور سر و کار دارند را نگران می‌کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های تخصصی با چکش‌کاری‌هایی که انجام دادند، منابع را مشخص کردند و حالا در بعضی فصول، نیاز به شفاف‌سازی است. امیدوارم اعضای محترم کمیسیون تلفیق خودشان با رسانه‌ها صحبت و مردم را از کم و کیف قضایا و تصمیم‌گیری‌ها مطلع کنند.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها