به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۲ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۳۵۴۱۳۱

کشف شگفت‌انگیز درباره افراد شبیه‌ به‌ یکدیگر

کشف شگفت‌انگیز درباره افراد شبیه‌ به‌ یکدیگر
گروه علمی: دانشمندان با انجام تحقیقات جدیدی متوجه شده‌اند افرادی که شبیه به یکدیگر هستند، از نظر ژنتیک نیز اشتراکاتی با یکدیگر دارند.دانشمندان در جدیدترین تحقیقات خود متوجه شده‌اند افرادی که چهره آن‌ها شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارد، حتی بدون داشتن ارتباط خانوادگی، از نظر DNA و ژنتیک ممکن است با یکدیگر اشتراکاتی داشته باشند.

دکتر «مانل استلر»، محقق موسسه تحقیقاتی Josep Carreras Leukaemia در بارسلونا، اسپانیا، در تحقیقات قبلی خود تفاوت‌های فیزیکی بین دوقلوهای همسان را مورد مطالعه قرار داده بود و قصد داشت تا برعکس این موضوع را بررسی کند، یعنی افرادی که شبیه به یکدیگر هستند اما هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

بنابراین در مطالعه جدید خود از افراد حاضر در عکس‌های یک هنرمند کانادایی به نام «فرانسوا برونل» استفاده کرد که انسان‌های شبیه به یکدیگر را شامل می‌شود. دکتر استلر و تیم او از 32 جفتی که تصویر آن‌ها توسط برونل گرفته شده خواستند تا آزمایشات DNA را انجام دهند و همچنین پرسشنامه‌ای در مورد سبک زندگی خود را تکمیل کنند.
استلر می‌گوید: «این مجموعه منحصر‌به‌فرد به ما این امکان را می‌دهد تا بررسی کنیم که ژنومیک، اپی‌زنومیک و میکروبیومیک چگونه می‌توانند باعث شباهت انسان‌ها به یکدیگر شوند.»

به‌طور کلی، نتایج تحقیقات آن‌ها نشان داد که اکثر این افراد شبیه به یکدیگر که از یک خانواده نیستند، ژنوتیپ‌های مشابهی دارند اما از نظر متیلاسیون دی‌ان‌ای و میکروبیوم متفاوت هستند.علاوه بر این، ویژگی‌های فیزیکی مانند وزن و قد و همچنین ویژگی‌های رفتاری مانند سیگار کشیدن و تحصیلات، در جفت‌های شبیه به هم مرتبط است. در مجموع، نتیجه تحقیق آن‌ها نشان می‌دهد که تنوع ژنتیکی مشترک نه تنها به ظاهر فیزیکی مشابه مربوط می‌شود، بلکه می‌تواند بر عادات و رفتار مشترک نیز تاثیرگذار باشد.

مانل استلر، محقق این پژوهش توضیح می‌دهد: «مطالعه ما با نشان دادن اینکه افرادی که چهره‌های بسیار شبیه به یکدیگر دارند، ژنوتیپ‌های مشترکی دارند، در حالی که سطح اپی‌ژنوم و میکروبیوم آن‌ها متفاوت است، بینش جدیدی نسبت به شباهت انسان‌ها با یکدیگر ارائه می‌کند.»

دکتر استلر امیدوار است که یافته‌های این مطالعه در آینده به تشخیص بیماری توسط پزشکان کمک کند. در واقع اگر افراد به اندازه کافی ژن‌ها مشابهی داشته باشند، ممکن است همچنین تمایل مشترکی نسبت به بیماری‌ها داشته باشند. همچنین این مطالعه می‌تواند تاثیر زیادی روی پزشکی قانونی (بازسازی چهره مجرم از روی DNA) در آینده داشته باشد.
برچسب ها: ژنتیک سبک زندگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها