به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۳ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۳۵۴۲۱۰

دستکاری عالمانه آمار توسط وزارت ارتباطات

دستکاری عالمانه آمار توسط وزارت ارتباطات
گروه سیاسی:گزارش عملکرد یکساله عیسی زارع پور در وزارت ارتباطات نقد‌های مختلفی به همراه داشت، اما در این میان یکی از مهمترین ادعا‌های مطرح شده در گزارش عملکرد وزیر ادعای افزایش سرعت اینتر نت است. ادعایی که عادل طالبی عضو اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی به آن پاسخ داده است.
به گزارش خبرآنلاین، انتشار گزارش عملکرد یک ساله عیسی زارعپور در وزارت ارتباطات نکات مختلفی داشته و در میان این گزارش عملکرد، ادعای طرح شده درباره افزایش سرعت اینترنت در یک ساله گذشته به قدری خبرساز شده که حتی ایرنا خبرگزاری دولت با اشاره به گزارش رگلاتوری درباره اختلالات اینترنت در ۶ ماهه نخست در مورد این ادعا با تردید پیش رفته است. گزارش البته بند‌های دیگری هم دارد، چون اینترنت امن کودک و نوجوان یا مبارزه با فیلترشکن‌ها. زارع پور و همکارانش که البته یک سال گذشته با ماجرا‌های مربوط به ورژن‌های گوناگون طرح صیانت همیشه در کانون اخبار بودند حالا با این گزارش عملکرد منتشره صاحب منتقدان جدی تری شدند.
عادل طالبی کارشناس و فعال سرشناس حوزه کسب و کار‌های اینترنتی با فکت چک تعدادی از ادعا‌های گزارش یک ساله وزارت به استناد داده‌های سایت هایی، چون لایف وب، این گزارش را به چالش کشیده و می‌گوید زارعپور و همکارانش عالمانه آمار را دستکاری کرده‌اند!
او می‌گوید: «درباره گزارشی که آقای وزیر منتشر کردند نکات مختلفی مطرح است، اما باید دید این داده‌ها منبع تائیدش کجاست. درباره افزایش سرعت صحبت کردند و اشاره داشتند به نرم افزار speed test. به نظر می‌رسد آقای وزیر می‌دانند و عالمانه آمدند حقیقت را وارونه جلوه داده اند.Speed test نرم افزاری است که سرعت شما را با یک سروری که به صورت دیفالت نزدیک‌ترین سرور در دسترس شماست می‌سنجد. اصل ماجرایی که ما داریم سرعت اینترنت بین الملل است. سال گذشته اگر اشتباه نکنم، مدیرعامل شرکت ایرانسل در یک برنامه اعلام کردند بیش از ۸۰ درصد ترافیک اینترنت بین الملل است و آنچه آقای وزیر به آن اشاره می‌کند اینترنت داخلی است.
ضمن اینکه اگر از تمام صاحبین سایت‌ها بپرسید این دستکاری‌ها فقط به سرعت مربوط نمی‌شود، یک زمانی اگر فقط یک درصد سرقت یا گم شدن بسته‌های اینترنتی رخ می‌داد با آن‌ها برخورد جدی می‌شد، اما حالا در روز تا ده درصد روزانه گزارش‌های مفقودی بسته‌های اینترنت گزارش می‌شود.»
او ادامه داده: «به غیر از این به طور مداوم گزارش‌های قطعی اینترنت منتشر می‌شود که این‌ها نمی‌تواند اتفاقی باشد و این طور که ما داریم می‌بینیم قطعا این حجم قطعی زیرساخت‌ها یک برنامه هدف‌مند را دنبال می‌کند. ترند‌ها نشان می‌دهد شاهد یک تغییر در دسترسی مردم به اینترنت هستیم. آمار منتشره حکایت از کاهش فعالیت مردم در شبکه‌های اجتماعی دارد. این کاهش در یک شرایط و جامعه نرمال قطعا تحلیل‌های دیگری داشت.
مثلا اگر گرایش به نرم افزار‌های سوشال مدیای داخلی افزایش می‌یافت که آمار حکایت از چنین چیزی ندارد و آنچه رخ داده کاهش استفاده از اینستاگرام که سامانه لایف وب نشان می‌دهد تا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته و این مشخصا یک پیام واضح دارد، آنچه به عنوان گزارش عملکرد منتشر شده یک گزارش متناقض و نادرست است و متاسفانه جناب آقای وزیر بدون اینکه سند و مدرک ادعا‌هایی را مطرح کردند یک فضای گل و بلبل را ترسیم می‌کند که واقعیت عینی ندارد و مردم دارند این اختلالات و قطعی‌های پیاپی را به صورت عینی می‌بینند و لمس می‌کنند.»


 
برچسب ها: وزارت ارتباطات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها