به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۳ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : ۳۵۴۲۷۶

نگاهی به بزرگترین مانور‌ کره جنوبی و آمریکا

نگاهی به بزرگترین مانور‌ کره جنوبی و آمریکا
گروه بین الملل: کره جنوبی و ایالات متحده بزرگترین مانور‌های نظامی مشترک خود را در سالیان اخیر در شبه جزیره کره انجام داده‌اند تا خود را برای رویارویی نظامی احتمالی با کره شمالی آماده سازند. خبرنگار بخش جهانی شبکه خبری «بی بی‌سی» دسترسی نادری به مرکز کنترل مشترک امریکا و کره جنوبی پیدا کرده است. با این وجود، در این میان می‌توان پرسید هدف از این تمرینات نظامی جنگی چیست و آیا می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد؟
به گزارش فرارو به نقل از بخش جهانی بی‌بی سی، در عمق یک پناهگاه نظامی در خارج از سئول دو سرهنگ نیروی هوایی شانه به شانه یکدیگر نشسته اند: یکی آمریکایی و دیگری از کره جنوبی. آنان همزمان تصاویر ماهواره‌ای از کره شمالی را روی صفحه نمایش‌های غول پیکری که در اتاقی تاریک پخش می‌شود با چشمانی جستجوگر تماشا می‌کنند. این تصاویر یکی از بسیاری از منابع اطلاعاتی هستند که طبقه‌بندی می‌شوند.
سرهنگ «آنتونی کوچینسکی» که مرکز عملیات طرف آمریکایی را اداره می‌کند می‌گوید: «ما این توانایی را داریم که فورا موشکی شلیک شده از کره شمالی را شناسایی کنیم. پس از آن، یک الگوریتم پیش بینی می‌کند که آن موشک به کجا می‌رود». او با اشاره به سرهنگ «سوئه» همتای کره‌ای خود می‌گوید: «سپس با زبان کره‌ای وحشتناک من و انگلیسی عالی او می‌توانیم به سرعت تصمیم گیری کنیم».
این مرکز عملیات در پایگاه هوایی «اوسان» ایالات متحده به عنوان تنها مکانی در جهان است که در آن دو ارتش هماهنگ برای دفاع از یک کشور با یکدیگر همکاری می‌کنند. این تعهدی است که ایالات متحده پس از پایان جنگ کره تقریبا ۷۰ سال پیش بدون معاهده صلح به کره جنوبی داد.
نیرو‌های هوایی، زمینی، دریایی، هوا و فضا و عملیات سایبری دو کشور در این اتاق واحد با یکدیگر هماهنگ می‌شوند. اهمیت فعلی چنین اتاق کار مشترکی زمانی که «جو بایدن» در ماه مه از آنجا بازدید کرد برجسته‌تر شده است. در هفته جاری، برای نخستین بار در چهار سال گذشته ارتش دو کشور ایالات متحده امریکا و کره جنوبی مانور میدانی خواهند داشت تا نحوه پاسخگویی به حمله کره شمالی را تمرین کنند.
چنین مانور‌هایی اگرچه زمانی معمول بود، اما در سال ۲۰۱۸ میلادی لغو شد، زیرا ایالات متحده و کره جنوبی تلاش کردند تا کره شمالی را متقاعد نمایند از شر تسلیحات هسته‌ای خود خلاص شود.
با این وجود، پس از سال‌ها بن بست دیپلماتیک و مواجهه با کره شمالی که به طور فزاینده‌ای متخاصم شده بود هر دو کشور تصمیم گرفتند که زمان از سرگیری تمرینات آموزشی و مانور‌های نظامی فرارسیده است. کره شمالی در سال جاری بیش از هر سال دیگری موشک پرتاب کرده است و تسلیحات این کشور به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر شده‌اند و به نظر می‌رسد قادر به فرار از دفاع و ضربه زدن به اهداف خود هستند.
در همین حال، اطلاعات نشان می‌دهد که این کشور در آستانه انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای خود است که احتمال آن وجود دارد از آن برای تکمیل یک سلاح هسته‌ای کوچک‌تر در میدان نبرد (که می‌تواند در درگیری علیه کره جنوبی مورد استفاده قرار گیرد) استفاده کند. به این موارد هشدار‌های اخیر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی مبنی بر آمادگی او برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی علیه کره جنوبی را بیافزایید.
با در نظر گرفتن همه این موارد به نظر می‌رسد سئول بیش از پیش در معرض خطر است و دفاع از پایتخت کره جنوبی یکی از سناریو‌هایی است که نیرو‌ها در حال انجام آن هستند. در این مانور نظامی نه روزه که «سپر آزادی اولچی» نام دارد هواپیماها، کشتی‌های جنگی و تانک‌ها حضور خواهند داشت. در این مانور نه تنها در مورد چگونگی دفع حمله کره شمالی بلکه هم چنین درباره نحوه حمله به دشمن نیز تمرینات نظامی صورت خواهد گرفت.
سرهنگ کوچینسکی می‌گوید: «من نمی‌توانم این را در کلاس درس آموزش دهم این یک هنر است. من باید شدیدترین محیطی که می‌توانم را برای تمرین ایجاد کنم. شبه جزیره کره خیلی بزرگ نیست. بنابراین، زمان ما برای اقدام بسیار محدود است».
با این وجود، این نگرانی وجود دارد که مانور‌های این چنینی باعث تحریک کره شمالی شوند و آن را تمرینی نظامی برای تهاجم علیه خود قلمداد کند. صرف انتشار خبر آغاز مجدد مانور‌ها سبب شد تا «کیم» امریکا و کره جنوبی را متهم کند که شبه جزیره را به «آستانه جنگ» رسانده اند.
بیم آن می‌رود که پیونگ یانگ بتواند با آزمایش موشک‌های بیش تر، انجام آزمایش هسته‌ای مورد انتظار خود و یا حتی آغاز یک درگیری در مقیاس کوچک انتقام بگیرد.
«شین بئومچول» معاون وزیر دفاع کره جنوبی به «بی بی‌سی» می‌گوید: «این غیر منصفانه است که سئول به دشمنی با کره شمالی متهم شود و این مانور‌ها نباید بهانه‌ای برای هرگونه اقدام نظامی آتی احتمالی کره شمالی باشند». او می‌افزاید: «آنان می‌دانند که این مانور دفاعی است و تنها از آن به عنوان بهانه استفاده می‌کنند. آنان برای اهداف نظامی و سیاسی خود دست به اقدامات تحریک‌آمیز خواهند زد. بنابراین، ما نمی‌توانیم به انتقادات‌شان گوش دهیم».
در آن پایگاه هوایی کاپیتان «ابی ولترز» یک خلبان جنگنده امریکایی در حال آماده شدن برای آموزش بود. او توضیح داد که چگونه پرواز با خلبانان کره جنوبی وی را کارآمدتر می‌سازد و افزود: «اگر با هم تمرین کرده باشیم ارتباطات در هوا بسیار نرم‌تر است. بنابراین، ما می‌توانیم سریع‌تر پیش برویم و در کارمان کشنده‌تر باشیم».
با این وجود، برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا کره جنوبی، حتی با کمک آمریکا می‌تواند در صورت شلیک سلاح هسته‌ای توسط کره شمالی از خود دفاع کند یا خیر. گزارشی که در اوایل سال جاری منتشر شد به این نتیجه رسیده بود که علیرغم دفاع فعلی کره جنوبی، حمله موشکی از سوی پیونگ یانگ احتمال موفقیت بالایی خواهد داشت.
با این وجود، ژنرال «اسکات پلئوس» رئیس نیروی هوایی پایگاه هوایی اوسان به شدت این موضوع را رد کرد. هنگامی که از او در مورد پیشرفت کره شمالی پرسیده شد با اطمینان پاسخ داد: «ما نیز همین طور» (به معنی ما نیز پیشرفت داشته‌ایم).
این تمرینات به همان اندازه که برای نمایش قدرت هستند تلاشی برای جلوگیری از استفاده کره شمالی از سلاح‌هایش می‌باشند.
سئول هشدار داده است که اگر پیونگ یانگ آزمایش هسته‌ای انجام دهد پاسخی «با شدت بالا» خواهد داشت. معاون وزیر دفاع کره جنوبی تاکید کرد که بمب افکن‌های ایالات متحده و سایر تسلیحات به کره جنوبی ارسال خواهند شد و سئول به همراه واشنگتن تحریم‌های بیشتری را علیه کره شمالی اعمال خواهند کرد. او گفت: «هیچ گاه تضمین ۱۰۰ درصدی دفاع موشکی وجود ندارد، اما ما می‌توانیم جاه طلبی آنان برای حمله به کره جنوبی را خنثی کنیم».

کره جنوبی فاقد سلاح هسته‌ای است و توسط آن چه به عنوان «چتر هسته‌ای» شناخته می‌شود محافظت می‌شود: توافقی که ایالات متحده در صورت لزوم از سلاح‌های هسته‌ای خود برای دفاع از سئول استفاده می‌کند.
امید می‌رود که این تمهیدات برای جلوگیری از حمله کره شمالی کافی باشند. با این وجود، این وضعیتی است که شهروندان کره جنوبی به طور فزاینده‌ای از آن ناراحت هستند. نتیجه یک نظرسنجی در سال جاری نشان داد که ۷۱ درصد از مردم از توسعه تسلیحات هسته‌ای این کشور حمایت کردند حتی اگر ریس جمهور کره جنوبی بگوید که آن کشور برنامه‌ای برای ساخت و دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ندارد.
در این میان باید پرسید اگر کره شمالی تسلیحات هسته‌ای داشته باشد که قادر به رسیدن به سرزمین اصلی ایالات متحده باشند آیا نمی‌تواند ایالات متحده را تهدید کند و آن کشور را متقاعد کند که از درگیری با کره جنوبی دور بماند همان طور که «ولادیمیر پوتین» اشاره کرد که از سلاح هسته‌ای در اوکراین استفاده خواهد کرد. آیا ایالات متحده واقعا حاضر خواهد بود سانفرانسیسکو را برای سئول از دست بدهد؟
این مانور که برای بازدارندگی کره شمالی انجام می‌شود می‌تواند منجر به تحریک کره شمالی شود یا دست کم انگیزه‌ای را برای آزمایش و بهبود تسلیحات‌اش به او بدهد. با این وجود، ایالات متحده و کره جنوبی در مواجهه با دشمنی که به طور فزاینده‌ای هولناک می‌شود بر این باورند که چاره‌ای جز حفظ و ارتقای آمادگی نظامی ندارند.



 
برچسب ها: کره جنوبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها