کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پهپادی رادار گریز برای شکار و ضربه زدن به اون

3 شهريور 1401 ساعت 19:50


گروه بین الملل: پهپادهای رادارگریز وینگمن کره جنوبی ممکن است برای از بین بردن سر رهبری کره شمالی در یک سناریوی بروز درگیری مستقر شوند.
به گزارش فرارو به نقل از آسیا تایمز، به دنبال پیگیری سریع اولین پرواز آزمایشی جنگنده‌های بومی کره جنوبی آن کشور قصد دارد نخستین پهپاد وفادار وینگمن خود را بسازد. وب سایت هوانوردی FlightGlobal گزارش می‌دهد که هفته گذشته کره جنوبی پهپاد وفادار خود را معرفی کرده که پیش بینی می‌شود این پهپاد در کنار هواپیماهای جنگی سرنشین دار کار کند و در دسته‌های خودمختار عمل نماید.
این گزارش خاطرنشان می‌سازد که این پروژه توسعه اسکادران‌های پهپادهای رادارگریز وینگمن را پیش بینی کرده و اشاره می‌کند که آژانس توسعه دفاعی کره جنوبی توسعه این مفهوم را از سال گذشته آغاز کرده و طراحی اولیه را تکمیل کرده است.
هم چنین، سایت FlightGlobal اشاره می‌کند که آژانس توسعه دفاعی کره جنوبی و شرکت هوانوردی Korean Air قصد دارند روی یک سیستم تیمی مشترک هواپیماهای سرنشین دار – بدون سرنشین کار کنند که در آن یک هواپیمای سرنشین دار و سه تا چهار پهپاد رادارگریز ماموریت‌ها را به طور همزمان انجام خواهند داد. در این گزارش آمده است که پهپاد رادارگریز جدید می‌تواند به تنهایی ماموریت‌هایی مانند نظارت، جنگ الکترونیک و حملات جنبشی را انجام دهد.
توسعه این پروژه دنباله برنامه پیشین پهپاد رادارگریز وینگمن آژانس توسعه دفاعی کره جنوبی است که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی اجرا شده بود و به انعقاد قراردادی بین دولت کره جنوبی و شرکت هوانوردی Korean Air در ماه اکتبر برای توسعه یک پهپاد رادارگریز به منظور پیشرفت فناوری رادارگریز کره جنوبی ختم شد.
جنبه‌های حیاتی این پروژه شامل توسعه مواد جاذب رادار (برنامه پنهان ماندن وسیله ساخته شده) و شکل دهی پنهان کاری برای طراحی پهپادهای بعدی در آینده است. پهپاد رادارگریز جدید کره جنوبی ممکن است در کنار جنگنده بومی KF-21 Boramae عمل کند.
نشریه «آسیا تایمز» پیش‌تر در مورد این احتمال گزارش داده بود و اعلام کرده بود که جنگنده KF-21 ممکن است در نهایت با یک پهپاد وفادار وینگمن توسعه یافته بومی پرواز مشترک داشته باشد و در کنار پهپاد پرواز کند تا به عنوان چند برابر کننده نیروی اثربخشی عمل کند و قابلیت‌های پهپاد را تقویت نماید.
استفاده از پهپادهای وفادار وینگمن به اپراتورهای آن‌ها مزیت عددی در نبرد می‌دهد و برای تله‌گذاری و فریب انبوه در برابر پدافند هوایی دشمن و حملات گروهی یا مکمل پهپادها با افزایش برد حسگرهای‌شان عمل می‌کنند.
از آنجایی که پهپادهای وفادار وینگمن مصرف‌پذیر هستند می‌توانند در مناطقی که به دلیل دفاع ضد هوایی متراکم برای هواپیماهای سرنشین دار بسیار خطرناک تلقی می‌شوند عمل کنند. این پهپادها هم چنین می‌توانند حملات دوربرد را فعال کنند و اهداف زمینی را با استفاده از حسگرهای خود تعیین نمایند. در عین حال، هواپیمای مهاجم موشک‌هایی را فراتر از برد پدافند هوایی دشمن پرتاب می‌کند و در عین حال به صورت الکترونیکی سکوت می‌کند تا شناسایی نشود.

چنین قابلیت‌هایی ممکن است برای «استراتژی سر بریدن» کره جنوبی حیاتی باشد. «آنکیت پاندا» تحلیلگر دفاعی در مقاله‌ای در سال ۲۰۲۲ میلادی در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی استراتژی سر بریدن را شامل حملات پیشگیرانه و تلافی جویانه علیه کره شمالی برای بازدارندگی یا پایان دادن به درگیری از طریق کشتن پیونگ یانگ توصیف می‌کند.
فرض مبتنی بر این سناریوی آن است که از آنجایی که کره شمالی از چشم‌انداز یک درگیری محدود و آسیب علیه اهداف مهم نظامی و اقتصادی منصرف نخواهد شد مسیر منطقی اقدام تهدیدآمیز علیه رهبری کره شمالی خواهد بود. در چنین سناریویی، پهپادهای وفادار وینگمن برای نفوذ به پدافند هوایی پیونگ یانگ به منظور حمله علیه رهبری کره شمالی حیاتی خواهند بود.
همان طور که در مقاله‌ای در سال ۲۰۲۱ در نشریه «نشنال اینترست» اشاره شد اگرچه تجهیزات دفاعی کره شمالی قدیمی و منسوخ به نظر می‌رسند اما هم چنان کشنده هستند.
این منبع خاطرنشان می‌کند در حالی که کره شمالی به رادارهای دوران شوروی و موشک‌های زمین به هوا (SAM) متکی است یک سیستم فرماندهی و کنترل کامپیوتری شوروی که به همان اندازه قدیمی است این دفاع هوایی را هماهنگ می‌کند. علاوه بر این، در آن مقاله اشاره شده که پدافند هوایی کره شمالی به طور پیوسته با استفاده از موشک‌های زمین به هوا (SAM) بومی و رادارهای ایرانی ارتقا یافته است.
هم چنین، در آن مقاله اشاره می‌شود که کره شمالی بسیاری از سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل توسط انسان (MANPADS) تولید شده و بومی در آن کشور و بسیاری از توپ‌های ضد هوایی ۲۳ و ۵۷ میلی‌متری را در اختیار دارد.
این تجهیزات و تسلیحات قابلیت‌های دفاع هوایی قوی اگر نگوییم کهنه در سطح پایین را ایجاد می‌کنند. این منبع همچنین به پایگاه نظامی - صنعتی توانمند کره شمالی اشاره می‌کند که به کره شمالی اجازه می‌دهند شبکه دفاع هوایی خود را تقویت کند و مهمات مصرف شده و خسارت جنگی را جایگزین سازد.
در حالی که شبکه دفاع هوایی کره شمالی ابتدایی است هم چنان می‌تواند تهدیدی جدی برای جنگنده‌های آمریکا و کره جنوبی بر فراز شبه جزیره کره باشد. از این رو، کره جنوبی می‌تواند از پهپادهای وفادار وینگمن خود به عنوان طعمه استفاده کند تا کره شمالی را مجبور سازد تا مکان رادارهای دفاع هوایی و پرتابگرهای موشکی خود را برای آماده‌سازی برای سرکوب ماموریت‌های دفاع هوایی دشمن (SEAD) آشکار سازد.
هم چنین، پهپادهای وفادار وینگمن می‌توانند کره شمالی را مجبور سازند که ذخایر موشکی خود را در تلاش برای سرنگونی این اهداف مصرف‌پذیر هدر دهد. علاوه بر این، پهپادها هم چنین می‌توانند به عنوان تعیین کننده هدف برای هواپیماهای کره جنوبی که در داخل خاک کره جنوبی پرواز می‌کنند عمل کنند و موشک‌های کروز پرتاب شده از هوا (ALCM) را به سمت اهداف و رهبران مهم کره شمالی پرتاب نمایند.
با این وجود، پاندا خاطر نشان می‌سازد که استراتژی بریدن سر کره جنوبی با چالش‌های جدی مواجه است. او اشاره می‌کند که کره شمالی گام‌های اساسی برای بهبود بقای زرادخانه هسته‌ای خود برداشته است.
پیش از این، نشریه «آسیا تایمز» از تلاش‌های کره شمالی برای ساخت یک بازدارنده هسته‌ای مبتنی بر زیردریایی گزارش داده بود و در آوریل امسال از موشک بالستیک جدید پرتاب شده از زیردریایی (SLBM) رونمایی کرد. این موشک احتمالا از زیردریایی‌های موشک بالستیک آن که در حال ساخت است پرتاب خواهد شد.
یک بازدارنده هسته‌ای مبتنی بر زیردریایی به عنوان آخرین قابلیت حمله دوم در نظر گرفته می‌شود زیرا پس از غوطه شدن دست یافتن به آن دشوار است. علاوه بر این، پرتاب موشک زیردریایی به دلیل قابلیت پنهان کاری زیردریایی‌ها و فقدان دفاع موثر در برابر موشک‌های بالستیک عملا غیرقابل توقف است.
اگر کره شمالی یک بازدارنده هسته‌ای مبتنی بر زیر دریا ایجاد کند مشخص نیست که چگونه پهپادهای وفادار وینگمن کره جنوبی می‌توانند تهدید را شناسایی، ردیابی و خنثی سازند. هم چنین، پاندا اشاره می‌کند که مطمئن نیست کره جنوبی از قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (ISR) کافی برای تعقیب رهبری کره شمالی برخوردار باشد. او خاطر نشان می‌سازد که یک تلاش ناموفق برای بریدن سر ممکن است روند یک درگیری را تشدید کند و باعث شود کره شمالی با استفاده از ابزارهای هسته‌ای و دیگر ابزارهای قهری واکنش متقابل انجام دهد.
در حالی که پهپادهای وفادار وینگمن بدون شک می‌تونند به ایجاد تصویری کامل از قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی کمک کنند هنوز هم بسیاری از موارد به قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی در حوزه‌های دیگر بستگی دارد.
پاندا توضیح می‌دهد که بدون داشتن تصویر کاملی از قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی که مکان دقیق رهبران ارشد کره شمالی را نشان دهد حملات هوایی و موشکی کره جنوبی با هدف از بین بردن قابلیت‌های جنگی کره شمالی ممکن است توسط کره شمالی به عنوان تلاش برای بریدن سر تلقی شود.
این وضعیت در صورتی ممکن است رخ دهد که انجام یک حمله منجر به کشته شدن مقامی عالی رتبه از کره شمالی شود. سپس کره شمالی می‌تواند این اقدام را به عنوان توجیه و دستاویزی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به منظور اقدام تلافی جویانه تلقی کند.
پاندا خاطر نشان می‌سازد که حتی اگر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی کشته شود کره شمالی خط جانشینی گسترده‌ای دارد. بنابراین، کیم ممکن است جانشینی تعیین‌شده داشته باشد که در صورت حذف او اختیار استفاده از سلاح هسته‌ای را داشته باشد. اگرچه پاندا اشاره می‌کند که ایده تفویض اختیار ممکن است پیامدهای منفی برای حکومت کیم داشته باشد، این تفویض قدرت در سناریوی بحران امکان‌پذیر است. با توجه به این هشدارها، پهپاد وفادار وینگمن کره جنوبی ممکن است در تصویر استراتژیک بزرگتر برای ماموریتی که به منظور انجام آن طراحی شده است ارزش محدودی داشته باشد.



 


کد مطلب: 354277

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/354277/پهپادی-رادار-گریز-شکار-ضربه-زدن-اون

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir