به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۴ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۳۵۴۲۹۸

خواندن شعر «ارغوان» در مراسم تشییع ابتهاج

خواندن شعر «ارغوان» در مراسم تشییع ابتهاج
گروه فیلم: مراسم تشییع پیکر هوشنگ ابتهاج، در مقابل تالار وحدت امروز جمعه ، چهار شهریور ماه با خوانش سرود «ایران سرای امید» و شعر ارغوان با حضور پرشمار طرفداران این شاعر برگزار شد.آمدن پیکر هوشنگ ابتهاج با تشویق ممتد حاضران و خوانش بخشی از شعر ابتهاج « امید هیچ معجزی ز مرده نیست، زنده باش» و درود بر سایه همراه شد.در ادامه خوانش ابتهاج از شعر «ارغوان» برای حاضران پخش شد که با زمزمه و گاه گریه حاضران همراه بود.همچنین پیش از آغاز مراسم در تالار وحدت، پیکر ابتهاج به خانه ارغوان رفته تا او برای آخرین بار با درخت ارغوان محبوبش وداع گوید.

یلدا ابتهاج دختر هوشنگ ابتهاج در میان واکنش حاضران روی صحنه آمد و گفت: سایه بالاخره به سرزمین خود بازگشت و با هفت هزار سالیان سر به سر شد. برگشتن سایه کار دشواری بود ولی به هرحال با همکاری عده زیادی از دوستان و همکاران وزارت ارشاد و سفارت ایران امکان پذیر شد. من با دو برادر خود کیوان و کاوه ابتهاج توانستیم این اتفاق را فراهم‌ کنیم تا سایه در وطن خود با همراهی شما به خاک سپرده شود.

او ادامه داد: من هرگز این روز را تصور نداشتم. اما امروز اینجا ایستاده‌ایم و همه در یک غم هستیم. از جانب خودم‌ به همه شما تسلیت می‌گویم. امیدوارم این امانت را از ما بپذیرید و در خاک ایران نگهدارش باشید.یلدا ابتهاج اظهار کرد: جسم سایه دیگر در این دنیا نیست اما او با اشعار خود میان ماست. پدر من انسان‌ شریفی بود و تا لحظه آخر که صحبت می‌کرد، تمام فکرش غم و شادی مردم ایران بود. امروز ما همه وارث این اشعار هستیم و امیدوارم همه ما در آن تامل کنیم. سایه غیر از مهر و دوستی، پایداری و حرمت وطن را نگاه داشتن چیزی نداشت و تا آخرین لحظات دوست داشت که به رشت برگردد.

او در پایان بیان کرد: از شما در هر گوشه ایران که هستید، تقاضا دارم این یادگار را از ما به امانت بپذیرید و تنهایش نگذارید. چه ب سر مزار او و چه در خانه‌هایتان او را همراه خود نگه دارید. از همه‌تان ممنونم و باز هم تسلیت می‌گویم.

احمد جلالی سفیر پیشین ایران در یونسکو در ادامه این مراسم اعلام‌ کرد که محمدرضا شفیعی کدکنی به دلیل تألمات روحی امکان سخنرانی ندارد. نام این‌ شاعر با تشویق حاضران‌ همراه شد.احمد جلالی تصریح کرد: از آنجا که این مرد روح پاک و لطیف و ساده‌ای داشت از مردم شریفی که تشریف دارند، اجازه می‌خواهم تا از او با همان عنوان سایه نام‌ ببرم.

او ادامه داد: این افتخار را پیدا کردم که چند روز پایانی زندگی سایه کنار او باشم، تا زمانی که فرسودگی بدن اجازه می‌داد، همچنان می‌شد او را سرحال آورد و من می‌دانستم که اگر برای سایه شعر بخوانی او جان می‌گیرد.
جلالی سپس خاطره‌ای از شعرخوانی برای سایه در بستر بیماری تعریف کرد.او در پایان سخنی از سایه نقل کرد و گفت: سایه می‌گفت که خیلی از افراد هستند که من آن‌ها را نمی‌شناسم اما با اشعار من زندگی می‌کنند، سرمایه زندگی من همین است.

گاهی در میان سخنرانی‌ها افراد شروع به خواندن اشعار سایه یا سردادن شعار می‌کردند که این‌ اتفاق واکنش منفی برخی از حاضران را به همراه داشت و موجب شلوغی و برهم‌خوردن نظم مراسم شده بود.
این اتفاق تذکر یلدا ابتهاج را نیز در می داشت و از حاضران خواست تا احساسات خود را کنترل کنند تا مراسم با سامان بیشتری ادامه پیدا کند.

در ادامه چند دختر دبستانی روی صحنه حاضر شدند و اشعار سایه را خواندند. سایه چندی پیش از طریق فضای مجازی با دختران دبستانی یک مدرسه ارتباط برقرار کرده بود و حال آن‌ها همراه با معلم خود در فراق ابتهاج برای او شعر خواندند.یلدا ابتهاج خبر داد: ابتدا قرار بود مراسم خاکسپاری امروز برگزار شود اما به دلیل اینکه احتمال داشت ما با تاخیر به رشت برسیم، پدر ساعت ۸ صبح فردا در باغ محتشم رشت به خاک سپرده می‌شوند.

زنده یاد ابتهاج، سال ۱۳۰۶ در رشت متولد شد و در ۲۰ سالگی اولین کتابش را با نام «نخستین نغمه‌ها» منتشر کرد. او سرودن غزل را در کنار سرودن شعر در قالب‌های دیگر سنتی تجربه کرد. همچنین نمونه‌‎هایی از شعر نو در بین آثار این شاعر به چشم می‌خورد. شعر تصنیف مشهور «سپیده» که با عنوان «ایران ای سرای امید» شناخته می‌شود، از سروده‌های ابتهاج است.ابتهاج در تیرماه ۱۴۰۱ به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در شهر کلن آلمان بستری و تحت درمان قرار گرفته بود، بامداد چهارشنبه ۱۹ مرداد در ۹۵سالگی درگذشت.

 آخرین دیدار سایه و ارغوان در تهران
.....
 فرهیختگان آنلاین، تصاویری از حضور پیکر ابتهاج، شاعر نامدار ایرانی در با درخت ارغوان در منزل وی در تهران را منتشر کرد.

 خواندن شعر «ارغوان» ابتهاج در مراسم تشییع پیکرش تصاویری از تشییع پیکر «ابتهاج»
....
 هم‌خوانی شعر ایران، ای سرای امید در مراسم تشییع هوشنگ ابتهاج
....
برچسب ها: هوشنگ ابتهاج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها