به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۴ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۳۵۴۳۷۱

با خواص گردو و مضرات آن بیشتر آشنا شوید

با خواص گردو و مضرات آن بیشتر آشنا شوید
گروه علمی: گردو خواص زیادی دارد که برای بدن بسیار مفید است اما در کنار تمام خاصیت ها مصرف بیش از حد آن مثل هر چیز دیگری می تواند مضر باشد. مغز گردو حاوی ویتامین‌های A, B, C,D و E است. علاوه بر این ویتامین‌ها، در مغز گردو چیزی حدود ۱۲ درصد آرسنیک به همراه پتاسیم، سدیم، فسفر و آهن موجود است.مواد دیگری در مغز گردو موجود است شامل مواد نشاسته ای، چربی و پروتئین. در برگ آن نیز موادی مانند اسید گالیک، الیاژیک، اینوژیت، کلسیم، پتاسیم و کاروتن وجود دارد که باعث می‌شود انسان‌ها از برگ آن نیز به دلیل خواص آن استفاده کنند.

همچنین در پوست گردو موادی همچون امولسیون، قند و اسید‌های آلی، فسفات، اگزالات کلسیم، اسید مالیک و اسید سیتریک وجود دارد که همگی این‌ها در قسمت گوشت دار پوسته آن که سبز رنگ است وجود دارد.
همانطور که گفته شد فواید گردو برای سلامتی بدن بسیار زیاد است به نحوی که این میوه می‌تواند در پیشگیری از سرطان و بهبود بیماری‌های قلبی کمک کند. از عصاره گردو در محصولات زیبایی و بهداشتی مانند شامپو‌ها و انواع روغن‌های مفید برای پوست استفاده می‌شود که در ادامه به تشریح خواص گردو می‌پردازیم.

گردو مفید برای قلب
در مغز گردو سطح بالایی از اسید‌های چرب امگا ۳ وجود دارد که می‌تواند برای گردش خون و قلب و عروق بسیار مفید باشد. به خاطر درصد بالای پتاسیم در گردو خوردن چند عدد از آن در روز برای کاهش فشار خون تاثیر گذار است. همچنین اسید‌های چرب امگا ۳ برای کاهش کلسترول بد و بالا بردن سطح کلسترول خوب تاثیر زیادی دارد که گردو نیز به دلیل داشتن این اسید‌های چرب می‌تواند در این زمینه به بدن کمک کند.آرژنین موجود در گردو که یک نوع آمینو اسید است به تولید اکسید نیتریک در بدن می‌پردازد و این ماده باعث انعطاف پذیری قلب می‌شود. همچنین ترکیبات موجود در گردو از سفت شدن سرخرگ‌ها پیشگیری کرده و به آن‌ها انعطاف می‌دهد که خود این مورد به جریان گردش خون کمک شایانی می‌کند.

سلامت مغز با مصرف گردو
گردو را به نام غذای مغز نیز معرفی می‌کنند چرا که علاوه بر شباهت ظاهری مغز آن به مغز انسان اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در آن برای افزایش کارایی مغز و کنترل اعصاب و بهبود حافظه بسیار مفید هستند.

سیستم ایمنی قوی با گردو
مقدار زیاد آنتی اکسیدان‌های موجود در گردو باعث می‌شود سطح سیستم ایمنی بدن بالاتر رفته و بدن بتواند برای مقابله با بیماری‌ها و جلوگیری از ورود آن‌ها قوی‌تر باشد.

گردو و پیشگیری از سرطان
استفاده از گردو در برنامه غذایی، اکسیداسیون لیپید‌ها را در خون کمتر می‌کند و به خاطر داشتن فلاونوئیدی به نام اسید الاژیک در رشد سلول‌های سرطانی مانع ایجاد می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده گردو و یا روغن آن روند رشد سرطان پروستات را با کندی مواجه می‌کند. در خانم‌ها نیز به دلیل وجود فیتوسترول‌ها و آنتی اکسیدان‌ها خطر ابتلا به سرطان پستان کمتر می‌شود.

کاهش وزن با گردو
به دلیل ترکیبات گردو به صورتی که هر اونس آن سه واحد چربی، دو گرم فیبر و ۴ گرم پروتئین دارد می‌تواند برای کاهش وزن مفید باشد.خوردن گردو از به وجود آمدن اشتهای کاذب جلوگیری می‌کند و فیبر موجود در آن می‌تواند پس از ورود به معده آب را به خود جذب کرده و پس از حجم گرفتن از اشتهای کاذب جلوگیری کند.

رفع یبوست با مصرف گردو
فیبر‌ها در مواد غذایی باعث می‌شوند که روده‌ها عملکرد بهتری داشته باشند آب و مواد غذایی به راحتی در آن‌ها جریان پیدا کرده و در نهایت از بدن دفع شوند. گردو به دلیل داشتن فیبر بالا می‌تواند در رفع یبوست کمک رسان باشد.

پوست خوب با گردو
ویتامین‌های ب و‌ ای موجود در گردو برای سلامت پوست بسیار مفید هستند به طوری که ویتامین ب موجود درگردو باعث کاهش استرس شده که همین کنترل استرس از بوجود آمدن چین و چروک. پیری زودرس پوست پیشگیری می‌کند. علاوه بر خوردن مغز گردو از روغن آن نیز برای رطوبت رسانی به پوست استفاده می‌شود که اگر به صورت مداوم مصرف شود سیاهی دور چشم و پف آن می‌تواند از بین برود.

گردو و سلامت استخوان‌ها
در گردو اسید چربی به نام آلفا لینولنیک وجود دارد که می‌تواند استخوان‌ها را قوی و سالم کند. همچنین اسید چرب امگا ۳ موجود در آن التهابات را کاهش می‌دهد و استخوان‌ها دوران سلامت بیشتری خواهند داشت.

رفع بیماری‌های التهابی با مصرف گردو
بیماری‌هایی مانند ورم مفاصل، اگزما و آسم همگی بر اثر التهابات موجود در بدن به وجود می‌آیند اسید‌های چرب موجود در گردو در بهبود این بیماری‌ها می‌تواند موثر باشد.

مصرف گردو در دوران بارداری و شیردهی
استفاده از گردو در دوران بارداری برای سلامت اعصاب و روان جنین بسیار مفید است. همچنین استفاده از گردو برای زنان حامله در حفظ زیبایی پوست شکم بعد از زایمان تاثیر بسیاری دارد. مادران شیرده نیز حتما باید از گردو در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند.

دیگر فواید گردو
• گردو برای تصفیه خون و رفع کم خونی موثر است.
• بیماران ریوی می‌توانند برای درمان از گردو کمک بگیرند.
• گردو درمان دل پیچه است.
• با خوردن گردو می‌توان از به وجود آمدن سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری کرد.
• قوای جنسی با مصرف گردو بهبود می‌یابد.

مضرات مصرف گردو
مصرف بیش از حد گردو به طوری که در روز بیش از ۵ عدد باشد می‌تواند تاثیر منفی در سلامتی داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:
• آلرژی: گردو ممکن است آلرژی زا باشد و کسانی که بدن حساسی دارند باید در مصرف آن دقت کنند.
• اسهال و مشکلات گوارشی: مصرف بیش از حد گردو به دلیل روان کردن روده‌ها و سیستم گوارشی باعث بروز اسهال می‌شود.
• حالت تهوع: به دلیل خاصیت آنتی بادی گردو و تحریک گلبول‌های سفید خون و تولید هیستامین در بدن امکان بروز بیماری‌هایی مثل حالت تهوع، اسهال و معده درد که همگی واکنش‌های آلرژیکی در برابر هیستامین هستند وجود دارد.
• اضافه وزن: مصرف بیش از حد گردو به دلیل چربی‌های موجود در آن ممکن است باعث چاقی بشود.
• زخم دهان: استفاده بیش از حد گردو باعث به وجود آمدن لوزه و زخم دهان و در موارد حاد سرطان لب می‌شود. افرادی که بعد از خوردن گردو در دهانشان با زخم‌هایی مواجه می‌شوند بهتر است دهان خود را بعد از مصرف بشویند و کمی سکنجبین یا سرکه بخورند.
• ناراحتی معده و کبد: افرادی که در معده و کبد خود با مشکلاتی مواجه هستند توصیه می‌شود از مصرف گردو پرهیز کنند.
• مسمومیت: مصرف گردوی کهنه به رنگ قهوه‌ای و تیره در صورتی که تندی داشته باشد مسمومیت زا است.
برچسب ها: گردو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها