به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۵ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۳۵۴۶۵۵

بومی سازی سیستم های ESD و F&G

گروه فناوری: در میان سامانه‌های کنترل ایمنی و حفاظت میتوان از اصلی ترین آنها به سیستم ESD و سیستم F&G اشاره نمود. این سیستم‌ها در کلیه مجموعه‌های صنعتی و تولیدی مانند پالایشگاه‌ها ،پتروشیمی‌ها ،معادن و نیروگاه‌ها و ... بکار گرفته شده و جزء اصلی و مهم ترین بخش‌ها می‌باشند.
بومی سازی سیستم های ESD و F&G
در ادامه با این سیستم‌ها و کارکرد آنها به طور مختصر و اولیه به همراه معرفی یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده این نوع سیستم‌ها که در حاضر توسط شرکت دانش بنیان پارس پرداز مهندسی معکوس و تولید می‌گردد آشنا خواهید شد.گ

سیستم ESD (Emergency Shut Down):
این سیستم همانطور که از نامش پیداست جهت توقف اضطراری مجموعه‌ها مورد استفاده می‌باشد و به بیانی ساده تر میتوان گفت برای از کار انداختن در شرایط اضطراری در واحدهای تولید و کارخانجات مورد استفاده است.
این سیستم  نظارتی، بالادست کلیه سیستم‌های کنترلی است در مواردی که طبق تعریف از قبل پیش بینی شده، مشکل یا خطری در کارخانه یا واحد تولیدی به وجود آید به واسطه این سیستم با متوقف نمودن کل فرآیند از بروز حوادث جدی تری مانند آتش سوزی یا خرابی تجهیزات و محصولات جلوگیری خواهد نمود. فرآیند عملکرد این سیستم به نحوی است که درشرایط بحرانی بخشی از خطوط تولید و یا فرآیند از مدار خارج می‌شود و تمامی مسیرهای منتهی و یا خارج شده از این بخش در حالت ایمن قرار می‌گیرد. این موضوع ممکن است باعث توقف کامل فرآیند شود.  

سیستم F&G (Fire & GAS):
این سیستم یکی دیگر از سیستم‌های پرکاربرد است که در پروژه‌های صنعتی مورد استفاده فراوان می‌باشد. این سیستم در محیط و یا مجموعه‌هایی که دارای حساسیت فوق العاده زیاد، به همراه دیگر تجهیزات اعلام و اطفاء حریق بکار گرفته می‌شود. این سیستم بر پایه تکنولوژی PLC طراحی و پیاده سازی گردیده که از درجه اطمینان عملکرد فوق العاده بالای  3SiL  برخوردار است.
سیستم حفاظت اعلام اطفاء حریق به دلیل هزینه بالای تامین ، طراحی، نصب و راه اندازی معمولا در نیروگاه، کارخانجات صنعتی، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و معادن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم با قابلیت توسعه و تطابق بالا امکان برقراری ارتباط با انواع حسگرهای حرارتی شعله، سنسور تشخیصی انواع گازهای مشتعل شونده و... را دارا است.
تجهیزات متصل به سیستم F&G به خصوص سنسورها بایستی دارای سرعت تشخیصی فوق العاده و حساسیت بسیار بالا باشند و در کوتاهترین زمان ممکن به شناسایی خطر اقدام و اعلام نمایند.
سیستم‌های F&G مزیت‌های منحصربفردی داشته و به دلیل اینکه در مناطق پر ریسک و خطر جهت حفاظت از پروژه‌ها، تجهیزات و ماشین آلات و محصولات بکارگرفته می‌شوند به طور قطع از استانداردهای بالای جهانی برخوردار است.
 سیستم‌های F&G در سه گروه متفاوت تولید می‌شوند که عبارتند از PLC Based،  Stand Alone و Rack mount هر کدام از این‌ها با روش‌های متفاوت طراحی، تولید ،نصب و راه اندازی می‌گردند. هرکدام از این انواع برای استفاده در کاربردها، مراکز و پروژه‌های متفاوتی به کار گرفته میشوند و دارای معایب و مزایای خاص خود می‌باشند.

در سال‌های اخیر طراحی و ساخت تجهیزات F&G توسعه بی نظیر داشته که اصلی ترین هدف، در این مسیر کاهش ریسک و عواقب ناشی از حوادث، کاهش میزان احتمال وقوع اتفاقات خطرناک، ایجاد شرایط و زمان کافی جهت فرار نیروی انسانی از حوادث ناگوار و جلوگیری از آن و ایجاد زمینه و محیط کاری ایمن برای کارکنان می‌باشد.
حالا که به صورت مختصر با سیستم‌های ESD و F&G آشنا شدید شرکت دانش بنیان پارس پرداز را به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در زمینه مهندسی معکوس و تولید محصولات پرکاربرد در این زمینه خدمتتان معرفی می‌نماییم.
شرکت پارس پرداز در سال 1367 تاسیس گردید و به عنوان یکی از شرکتهای فعال در زمینه مهندسی معکوس، طراحی، بازسازی و تولید سیستمها و تجهیزات کنترل و ابزار دقیق و اتوماسیون در بخشهای مختلف صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و نظامی شناخته شده است. این شرکت به منظور دستیابی به تکنولوژی ساخت تجهیزات و انتقال دانش فنی آنها جهت بومی سازی و به کار گیری در صنایع به مدت بیش از سه دهه فعالیت نموده است.


در این زمینه شرکت دانش بنیان پارس پرداز با استفاده از تجارب و به دلیل نیاز صنایع مختلف در زمینه مهندسی معکوس، باز طراحی و تولید یکی از پرکاربردترین مجموعه‌های  F&G , ESD که ساخت شرکت HIMA آلمان می‌باشند ورود نموده و موفق گردید محصول خود را با نام تجاری PIMA به عنوان یک جایگزین بومی و ساخت داخل شده معرفی نماید. این محصول دقیقا از روی نمونه آلمانی مشابه سازی شده و با نرم افزار سیستم آلمانی به طور کامل تطابق دارد.
 اطمینان از کارکرد این سیستم به دلایل حساسیت فوق العاده بالای آن همانند نمونه خارجی است و در ساخت آن کنترل‌های فراوانی اعمال میگردد.
در خصوص سیستم PIMA خدمات شرکت شامل موارد متفاوتی می‌باشد که می‌توان به طراحی و پیاده سازی سیستم توقف اضطراری، طراحی ساخت و پیاده سازی سیستم مانیتورینگ و نمایش، نگهداری و عیب یابی سیستم ایمنی با برند PIMA ، وارسی سطح ایمنی با در نظر گرفتن ادوات به کار رفته، ارزیابی و محاسبه سطح ایمنی ضروری و انتخاب ادوات متناسب با سطح ایمنی اشاره کرد و همچنین با استفاده از برندPIMA امکان طراحی و ساخت سیستم‌های ایمنی انجام میشود.
این شرکت با توجه به توانمندی‌های فنی و مالی در تولید این محصول هیچ محدودیتی نداشته و توانسته است به صورت کلی به نیاز بازار داخلی پاسخ بدهد البته با وجود تغییرات ارز و تعرفه واردات قطعات خارجی قیمت نهایی محصولات این شرکت بسیار مناسب تر و به گونه‌ای بوده که فضای رقابتی با تولیدات خارجی ایجاد کرده است. و به جرات می‌توان گفت محصولات خارجی در این زمینه توانایی رقابت نخواهند داشت.
شرکت پارس پرداز محصولات خود را با گارانتی یکساله ارائه نمود و همچنین برای نگهداری محصولات در انبار در شرایط استاندارد دو سال گارانتی در نظر گرفته است و از همه مهمتر خدمات پس از فروش آن شامل ده سال خواهد بود که با در نظر گرفتن شرایط موجود در این موارد از سوی تامین کننده و وارد کننده یا حتی سازنده اصلی دارای مزیت رقابتی فوق العاده می‌باشد.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها