به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۳۵۴۷۳۴

حسین سرفراز روزنامه‌نگار پیشکسوت درگذشت

حسین سرفراز روزنامه‌نگار پیشکسوت درگذشت
گروه فرهنگی: حسین سرفراز ، روزنامه نگاری که پیش از انقلاب سردبیری بیش از  بیست مجله ی معروف آن‌زمان‌ را عهده دار بود و یکی از باسابقه ترین روزنامه نگاران ایران‌به شمار می رفت ، روز گذشته دور از وطن چشم از جهان فرو بست .
 
پیشینه دراز مدت او در سردبیری نشریه های گونا‌گون باعث شده بود که در میان اهالی مطبوعات به حسین سردبیر معروف باشد . او از جمله بنیانگذاران‌ سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات هم بود .حسین سر فراز یازدهم اسفند سال ۱۳۱۲خورشیدی در شهر داراب فارس دیده به جهان‌گشود .تا کلاس نهم ( سیکل اول ) در داراب درس خواند و در اردیبهشت سال ۱۳۳۰ به شیراز رفت و دیپلمش را انجا گرفت.

وی سپس موفق شدبه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران  راه یابد و در رشته تاریخ و جغرافیا فارغ التحصیل شود.
  حسین سر فراز همزمان با تحصیل نوشتن مقاله ، گزارش و تهیه گفتگو را در نشریه آژنگ‌به سردبیری ایرج نبوی  آغاز کرد.با پایان یافتن تحصیلات دانشگاهی حسین به یک روزنامه نگار حرفه ای وتمام عیار تبدیل شده بود . او سپس سردبیر نشریه دنیای جدید شد و پس از مدت‌کوتاهی به سردبیری مجله موفق امید ایران رسید.از ان‌پس تا بیست سال بعد سردبیری مجلات معروف آن زمان از جمله خواندنی ها ، سپیدوسیاه ، روشنفکر ، تهران‌مصور ، خوشه و.....را بر عهده گرفت.

او سپس مدتی با روزنامه مردم کار کرد و سپس با انتشار روزنامه رستاخیز از جمله بنیانگذاران این روزنامه بود.
سرفراز مدتی نیز مدیر مجله جوانان این روزنامه بود  که خود آن را بنیان نهاد.او پس از انقلاب به امریکا مهاجرت کرد و از آغاز دهه هفتاد ۱۰۵ شماره نشریه هفتگی ایران‌خبر را در واشنگتن‌دی سی منتشر کرد .

سرفراز شاعر هم‌بود . از او‌مجموعه شعری در سال ۱۳۴۳ منتشر شد.اودر غربت نیز مجموعه ی شعری تحت عنوان‌مثل سرو‌کاشمر منتشر کرد.این روزنامه نگار قدیمی در دهه ۹۰‌میلادی از فعالان کانون دوستداران فرهنگ ایران در واشنگتن بود .
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها