به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۳۵۴۷۹۴
اتصال به اقتصاد جهانی از شاهراه مناطق آزاد عملیاتی می‌شود؟

شوآف وزیر اقتصاد در راه اندازی بورس بین الملل در مناطق آزاد

شوآف وزیر اقتصاد در راه اندازی بورس بین الملل در مناطق آزاد
گروه اقتصادی: چندی پیش دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ایجاد بورس بین الملل در یکی از مناطق آزاد بعد از ۳۰ سال فعالیت این مناطق خبر داد. بعد از اعلام این خبر، وزیر اقتصاد در یک توئیت این دستاورد را به نام خود زد و نوشت: «پس از پیگیری‌های بسیار، موافقت اصولی تاسیس بورس بین الملل توسط شورای عالی بورس صادر شد. بورسی که با کارکرد ارزی و در یکی از مناطق آزاد مستقر خواهد شد. با ایجاد ساختار تسویه فراملی، جریان ورود سرمایه به کشورمان تسهیل می‌شود.»

دستاوردسازی، بازی جدید وزیراقتصاد با مناطق آزاد
روز سه شنبه (۱ شهریورماه) با تصویب شورای عالی بورس، راه اندازی بورس بین‌الملل در دستور کار قرار گرفت. این بورس با سرمایه ارزى در مناطق آزاد تاسیس خواهد شد و تمامى معاملات آن ارزى می‌باشد. قرار است بورس بین الملل مهم‌ترین بستر برای جذب منابع مالی خارجی به کشور باشد که از طریق انتشار ابزار‌های ارزی، زمینه جذب سرمایه‌های خارجی و همچنین شرکت‌های واجد شرایط در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و انرژی را فراهم آورد.در این بین پس از ماه‌ها نامه نگاری و پیگیری‌های مشاور رئیس جمهور قرار است پنجمین بورس ایران بعد از بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالای ایران، فرابورس ایران و بورس انرژی تشکیل شود. این پیگیری‌ها طبق مستندات از سال گذشته آغاز شده و در دستور کار شورایعالی بورس قرار گرفته است.
 

اعلام خبر راه اندازی بورس بین الملل ازسوی پورابراهیمی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با ایرنا ۳ مردادماه امسال به راه اندازی بورس بین الملل اشاره کره بود. محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه به درخواست دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد کشور قرار است بستر تشکیل بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش مراحل نهایی خود را طی کند، بر تشکیل این بورس با پیگیری‌های دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد مهر تایید زده بود.

وی در بیان جزئیات این بورس گفته بود: این موضوع در سازمان بورس کشور تصویب شده و ظرف یک الی دو هفته آینده به شورای عالی بورس می‌رود، از این رو پیش بینی می‌شود ظرف مدت یک ماه آینده مصوبه شورای عالی بورس در خصوص تشکیل بورس بین الملل ارائه شود.

کشمکش بر سر مناطق آزاد
اینکه شخص وزیر اقتصاد پس از اعلام خبر‌های مربوط به راه اندازی بورس بین الملل ازسوی مسئولان مختلف اعم از رئیس کمیسیون اقتصادی و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و شورایعالی بورس بخواهد در توئیتی این اقدام را به نام خود ثبت کند بی سابقه است.اما چرا شاهد بروز چنین رخداد‌های عجیب و غریبی در مورد مناطق آزاد هستیم؟ به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای دستاوردسازی با طرح این ادعا که دبیرخانه مناطق آزاد به اصطلاح «کاره‌ای نیست» موجب ایجاد نهضت دستاوردسازی در مناطق آزاد با ادعای راه اندازی بورس بین الملل از طریق ایجاد ساختار تسویه فراملی و تسهیل جریان ورود سرمایه به کشور شده است.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها