کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معنای رده بندی سنی کتاب کودک (الف، ب، ج، د، ه) چیست؟

6 شهريور 1401 ساعت 13:26

گروه دانش : در این گزارش می کوشیم رده بندی سنی کتاب کودکان و نوجوانان مانند رده بندی سنی الف و ... را برای شما تشریح کنیم.


به گزارش پایگاه خبری بهار نیوز و به نقل از عمو کتابی، فروشگاه آنلاین کتاب کودک و نوجوان، برای بسیاری از والدین این سوال مطرح است که وقتی در سرشناسۀ کتاب کودک خود برای مثال با این عبارت: «رده سنی: ب» روبه رو می شوند، این عبارت چه معنایی دارد و گروه سنی ب از چند تا چند سال را در برمی گیرد؟ در این گزارش می کوشیم رده بندی سنی کتاب کودکان و نوجوانان را برای شما تشریح کنیم.

تعریف گروه های سنی کتاب
  کتاب ها، مخصوصا کتاب کودک و نوجوان را بر اساس معیارهای مختلفی می توان طبقه بندی کرد. یکی از این معیارها، سن مخاطب است. این معیار مخصوصا برای کتاب کودک و نوجوان بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که مغز و ذهن کودکان دائما در حال توسعه و تحول است و فی المثل آنچه کودک 3 ساله از یک موضوع درک می کند، لزوما همانی نیست که کودک 4 ساله می فهمد. بنابراین تعریف رده سنی کتاب کودک و نوجوان از مهم ترین موضوعات مورد نیاز والدین است.
برای این منظور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس معیارهایی چون نوع محتوا و موضوع کتاب، نوع تصویرگری، تعداد صفحات و ... رده بندی سنی ای را طراحی کرده که همه کتابهای کودک بر اساس این رده بندی سنی طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی انتخاب کتاب مناسب را برای والدین راحت می کند. البته همواره انتقاداتی از سوی دغدغه مندان حوزه کتاب کودک و نوجوان  به این شیوه رده بندی وارد شده است. از جمله اینکه کودک با کودک متفاوت است و برخی کودکان به دلیل تغذیه فرهنگی مناسب، درکشان نسبت به هم سالانشان بیشتر است و برعکس بسیاری از کودکان نیز به دلیل عدم برخورداری از خوراک فرهنگی مطلوب، نسبت به هم سالان خود فهم کمتری از مسائل دارند. باوجود این انتقادات در حال حاضر این رده بندی سنی کتاب کودک مقبول ترین شیوه و اساس کار همه ناشران کتاب کودک و نوجوان است. البته برخی از ناشران در سال های اخیر، رده بندی دقیق تری را پشت جلد کتاب درج می کنند اما در سرشناسه کتاب همچنان بر اساس رده بندی به رسمیت شناخته شدۀ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عمل میشود.

گروه بندی سنی کتاب کودک و نوجوان چه کمکی در امر خرید کتاب کودک و نوجوان می کند؟
آگاهی از گروه بندی کتاب کودک و نوجوان به مخاطب و به خصوص والدین کمک می کند تا انتخاب کتاب را با سهولت بیشتری انجام دهند. رده بندی سنی کتاب کودک بر اساس استانداردهایی نظیر سبکی و سنگینی متن، میزان برخورداری از تصاویر، نوع تصویر پردازی و موضوع مورد گفت و گو طراحی شده است و همه این شاخص ها هم بر اساس آنچه که روانشناسی کودک درباره مغز و عملکرد ذهن کودکان در سنین مختلف  دریافته است، مبنا قرار گرفته است. این روزها فروشگاه های آنلاین کتاب کودک و نوجوان نیز در کنار فروشگاه های حضوری به کار ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان مشغولند و در این زمینه مشاوری خوب برای والدین هستند. بنابراین برای سفارش و خرید کتاب کودک برای همه گروه های سنی کودک و نوجوان می توانید به این فروشگاه ها مراجعه کنید.

اهمیت گروه بندی سنی در خرید کتاب کودک

گروه سنی الف چیست؟
گروه سنی الف اولین رده سنی کتاب کودک است و سالهای پیش از دبستان را در برمی گیرد. کتابهای این رده سنی معمولا پرتصویر و کم‌متن هستند و در قطع خشتی تهیه می شوند. تصاویر کتابهای رده سنی الف معمولا رنگی، شاد و فانتزی هستند و تصویر واقعی کمتر در کتابهای این رده سنی دیده میشود.
از لحاظ محتوا قالب محتوایی این کتابها معمولا داستان و شعراست که با هدف آموزش مهارت های اولیه تهیه می‌شوند. مجموعه های داسی دایناسی، می می نی، تاتی کوچولو از مشهورترین کتابهای این رده سنی است.

گروه سنی ب چیست؟
گروه سنی ب دومین رده سنی کتاب کودک است و سالهای اول تا سوم دبستان را شامل می شود. در کتابهای این رده سنی، متن بیشتر می شود و حجم متن با تصویر تقریبا برابر می شود. این کتابها نیز معمولا در قطع خشتی عرضه میشوند اما قطع های دیگری نیز مورد توجه قرار می گیرند. در این سن با توجه به این که کودکان در خواندن نوآموزند، متن ها ساده و اکثر انواع کتاب برای کودکان 7 تا 9 سال با فونت درشت و معمولی نوشته شد‌ه‌اند.

گروه  سنی ج چیست؟
گروه سنی ج سومین رده سنی کتاب کودک است و سه سال پایانی دبستان را در برمی گیرد. در کتابهای رده سنی ج حجم متن بر تصویر غالب می شود. با توجه به این که  کودک در این سنین در امر خواندن مهارت کافی پیدا کرده و قادر به خواندن متون طولانی تر است، رمان نوجوان و کتابهای سریالی وارد میدان میشوند و حجم تصاویر بسیار کمتر میشود و تصاویر سیاه و سفید کودک را برای خواندن کتابهای بدون تصویر در آینده آماده می کند.

گروه سنی د چیست؟
گروه سنی د کتاب نوجوانان دوره دبیرستان اول (هفتم تا نهم) را در بر میگیرد. نوجوانان در این سن قادر به خواندن متون کاملا طولانی هستند. کتابهای این رده سنی یا کم‌تصویرند یا خالی از تصویر. کتابهای این رده سنی بیشتر بر اساس دغدغه های نوجوانان در این سنین قابل تفکیک از سایر رده های سنی کتاب کودک  ونوجوان است. داستان های طولانی سریالی، زندگی نامه ها، کتب علمی و فرهنگ ها، کتابهای راهنمای دوران بلوغ و ... از محتواهای ویژه این دوران است.

گروه سنی ه چیست؟
نوجوانان سالهای دهم تا دوازدهم دبیرستان گروه سنی د را تشکیل می دهند. شکل و فرم کتابهای این رده سنی بیش از هر رده سنی دیگری به کتابهای بزرگسال نزدیک میشود. اغلب این کتابها بدون تصویرند و تنها جلد کتاب می تواند معرف رده سنی کتاب باشد. نوجوانان در این رده سنی بیش از هر زمان دیگر درگیر شناخت خود و در پی هویت سازی برای خود هستند. بنابراین کتابهایی که به آنها در این زمینه الگوهای مناسب را معرفی کند، می تواند برای فرزندانمان در این رده سنی مناسب باشد.

بهترین سایت های  خرید کتاب کودک و نوجوان

با پررنگ شدن روزافزون فضای مجازی در زندگی امروز، فروشگاه های آنلاین کتاب کودک و نوجوان نیز دست به کار شده اند و بیشتر و بهتر از هرزمان به کار اشاعه فرهنگ کتاب خوانی مشغولند. بهترین سایت های خرید کتاب کودک و نوجوان، سایت هایی هستند که با گزیده کاری مجموعه ای از بهترین کتابهای ناشران ادبیات کودک و نوجوان را فراهم کرده اند. هم چنین بهترین سایت های خرید کتاب کودک باید امکان مشاوره هم برای مخاطبین خود فراهم کنند تا در صورت لزوم فرآیند انتخاب کتاب را برای خانواده ها  راحت تر کنند. پشتیبانی آنلاین و ارسال سراسری از دیگر گزینه هایی است که سایت های خوب خرید کتاب کودک را متمایز می کند. هدهد و عمو کتابی (amooketabi.ir) به عنوان سایت های تخصصی فروش کتاب کودک و نوجوان و دیجی کالا به عنوان سایت عمومی در زمره بهترین سایت های خرید کتاب کودک و نوجوان هستند که برای همه رده های سنی کودک و نوجوان، کتاب دارند.


کد مطلب: 354830

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/354830/معنای-رده-بندی-سنی-کتاب-کودک-الف-ب-ج-د-ه-چیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir