به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۳۵۴۸۳۸

ورزش مرگ زودهنگام سالمندان را کاهش می‌دهد

ورزش مرگ زودهنگام سالمندان را کاهش می‌دهد
گروه علمی:نتایج یک مطالعه جدید نشان داد افراد مسن‌تری که ورزش‌های راکتی انجام می‌دهند، ریسک مرگ شان در طی ۱۲ سال پیگیری ۱۶ درصد کاهش داشت. دویدن خطر را تا ۱۵ درصد کاهش می دهد. پیاده روی روزانه، آهسته دویدن، شنا کردن و بازی تنیس از جمله مواردی است که محققان ورزش مورد بررسی قرار داده اند، اما به گفته آنها، هر فعالیت بدنی متوسطی که به صورت هفتگی انجام شود این تأثیر را دارد.
 
«النور واتس»، محقق ارشد، می‌گوید: «هیچ وقت برای شروع دیر نیست. بنابراین اگر کم تحرک هستید و سن‌تان بالاتر است، همچنان می‌توانید با افزایش فعالیت بدنی فواید قابل‌توجهی دریافت کنید.»او گفت: «ورزش از طرق مختلف باعث افزایش طول عمر می‌شود. باعث کاهش چربی بدن، کاهش فشار خون و کاهش التهاب در بدن می‌شود. و ممکن است فواید دیگری نیز وجود داشته باشد که تحقیقات آتی نشان خواهد داد.»

واتس افزود: «یک فعالیت تفریحی را که دوست دارید پیدا کنید. لزومی ندارد که سطح فعالیت تان شدید باشد. حتی ۲۰ دقیقه پیاده روی در روز واقعاً مؤثر است.»برای این مطالعه، تیم تحقیق اطلاعاتی را در مورد حدود ۲۷۳۰۰۰ مرد و زن بین ۵۹ تا ۸۲ سال که بخشی از یک مطالعه رژیم غذایی و سلامتی بودند بررسی کردند.

داده‌ها نشان داد افرادی که می‌دویدند، دوچرخه می‌زدند، شنا می‌کردند، ورزش‌های هوازی دیگری انجام می‌دادند، ورزش‌های راکتی، گلف انجام می‌دادند یا پیاده‌روی می‌کردند، در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کردند، ۱۳ درصد کمتر در معرض خطر مرگ در طول دوره مطالعه بودند. کاهش خطر با توجه به ورزش متفاوت است.نوع ورزش نیز با خطر مرگ در اثر بیماری‌های خاص مرتبط بود. داده‌ها نشان می‌دهد که انجام ورزش‌های راکتی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را تا ۲۷ درصد کاهش می‌دهد و دویدن خطر مرگ ناشی از سرطان را تا ۱۹ درصد کاهش می‌دهد.
دستورالعمل‌های فعالیت بدنی توصیه می‌کند که بزرگسالان ۲.۵ تا ۵ ساعت فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط در هفته یا ۱.۲۵ تا ۲.۵ ساعت فعالیت شدید داشته باشند.

حتی داشتن فعالیت کمتر از مقدار توصیه شده نیز مزیت دارد. محققان دریافتند در مقایسه با افرادی که اصلاً ورزش نمی‌کنند، افرادی که فعالیت بدنی دارند ممکن است خطر مرگ زودهنگام در آنها تا ۵ درصد کاهش یابد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها