کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابتلا به ام اس در کشورهای شمالی بیشتر است

7 شهريور 1401 ساعت 13:21


گروه علمی:مدت‌ها تصور می‌شد که قرار گرفتن در معرض ویتامین D یا کمبود آن بر خطر ابتلا به بیماری MS تأثیر می‌گذارد، زیرا این بیماری بیشتر در مردم کشورهای شمالی تشخیص داده می‌شود. با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است دلیل دیگری وجود داشته باشد که موارد ام اس در کشورهای جنوبی کمتر است: موارد تشخیص داده نشده بیشتر در آنجا وجود دارد زیرا در پرداخت هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی ناتوان‌تر هستند.
 

دکتر «دینا سایلور»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه جان هاپکینز، گفت: «با وجود سطوح پایین‌تر هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، افراد ممکن است دسترسی کمتری به متخصصان مغز و اعصاب داشته باشند که تخصص تشخیص ام‌اس و اسکن‌های MRI لازم برای تشخیص را دارند.»محققان داده‌های مطالعات را برای تعیین نرخ فعلی ام اس در ۲۰۳ کشور و منطقه تجزیه و تحلیل کردند. آنها کشورها را به مناطق جهان و بر اساس سطح درآمد گروه بندی کردند.

آنها دریافتند که در کشورهای با درآمد بالا، به طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۴۶ نفر مبتلا به ام اس هستند، در حالی که در کشورهای کم درآمد، این رقم ۱۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر هستند. در کشورهای پردرآمد، سرانه هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی ۲۸۰۵ دلار بود. این رقم در کشورهای کم درآمد به میزان قابل توجهی کمتر بود و به ۴۵ دلار رسید.

این تیم همچنین سرانه تولید ناخالص داخلی، سرانه هزینه‌های سلامت جاری، سطح درآمد، در دسترس بودن اسکن‌های مغزی برای تشخیص ام‌اس، تعداد سرانه متخصصان مغز و اعصاب و مراقبت‌های بهداشتی همگانی را برای هر یک از مناطق مورد بررسی قرار دادند.محققان دریافتند هزینه مراقبت‌های بهداشتی و عرض جغرافیایی ارتباط قوی ای با نرخ ابتلاء به بیماری ام اس دارد.به ازای افزایش هر یک انحراف معیار استاندارد در هزینه سرانه سلامت، شیوع ام اس در یک کشور ۰.۴۹ افزایش یافت. و با افزایش هر یک انحراف معیار در عرض جغرافیایی، شیوع MS در یک کشور ۰.۶۵ افزایش یافت.به گفته محققان، سرمایه گذاری بیشتر در مراقبت‌های بهداشتی ممکن است منجر به گزارش قوی‌تر از میزان ام اس شود.


کد مطلب: 355050

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/355050/ابتلا-ام-اس-کشورهای-شمالی-بیشتر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir