به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۰ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب : ۳۵۵۶۵۵

درگیری خونین بین طرفداران صدر و گروه‌های رقیب

درگیری خونین بین طرفداران صدر و گروه‌های رقیب
گروه بین الملل:درگیری‌های  شدیدی درعراق بین شبه نظامیان شیعه رقیب در شهر بصره در جنوب رخ داد.
مقامات امنیتی محلی گفته‌اند که دست کم ۴ نفر در درگیری‌ها در این شهر کشته شدند.این درگیری‌ها در مرکز بصره قطب اصلی تولید نفت عراق رخ داده است.
این خشونت‌ها، تازه‌ترین مورد از درگیری بین حامیان مقتدی صدر، روحانی قدرتمند و احزاب و گروههای شبه نظامی رقیب است.روز دوشنبه ۷ شهریور  بعد از اعلام کناره گیری مقتدی صدر از صحنه سیاسی عراق، هوادارانش به منطقه سبز بغداد یورش برده و درگیری‌هایی بین آن‌ها و گروه‌های شبه نظامی طرفدار ایران آغاز شد.
ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در منطقه سبز بغداد قرار دارند که منطقه‌ای به شدت حفاظت‌ شده است.این درگیری‌ها تا روز سه شنبه و تا پیش از دستورعقب نشینی مقتدی صدر از منطقه سبز پایتخت ادامه داشت.وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که حدود ۳۰ نفر در این درگیری‌ها کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.
ائتلاف سیاسی صدر در انتخابات سال گذشته عراق بیشترین کرسی‌های پارلمان را تصاحب کرد، اما از آن زمان تا کنون توافقی برای تشکیل دولت، نخست وزیر و رئیس جمهور جدید به دست نیامده و بن‌بست سیاسی در این کشور به بالا گرفتن تنش میان گروه‌های مختلف منجر شده است.
حدود دو ماه پیش تمام نمایندگان حامی مقتدی صدر در مجلس عراق بعد از ناکامی درتشکیل دولت، به درخواست او استعفا کردند.

تمامی دفاتر عصائب اهل الحق  بسته شد
رهبر جنبش عصائب اهل الحق عراق از حامیانش خواست تمامی دفاتر این جنبش را تا اطلاع ثانوی ببندند.
 قیس الخزعلی، همچنین از نیروهای مسلح و عناصر این جریان خواست تا به هیچ اهانت یا آتش زدن دفاتر پاسخ ندهند. وی گفت: کسانی هستند که در کمین عصائب نشسته‌اند و خواهان بحرانی کردن شرایط هستند.

استقرار نیروهای امنیتی در بصره
 نیروهایی از ارتش و اطلاعات در مرکز استان بصره مستقر شده‌اند تا اوضاع را تحت کنترل داشته باشند.
 نیروهای عراقی  بعد از وقوع درگیری‌های مسلحانه، در منطقه الکرمه در استان بصره مستقر شدند.اسعد العیدانی، استاندار بصره نیز اعلام کرد که وضعیت در استان بصره تحت کنترل است و نیروهای امنیتی در این استان مستقر شده‌اند.
رسانه‌های عراقی گزارش دادند که مجدداً درگیری‌هایی میان نیروهای سرایا السلام و عصائب اهل الحق در بصره واقع در جنوب عراق به وقوع پیوست. دو فرمانده برجسته در سرایا السلام، وابسته به جریان صدر کشته شدند.
گروه اطلاع رسانی امنیتی عراق تاکید کرد که اوضاع در حال حاضر تحت کنترل است و آرامش امنیتی برقرار است و نیروهای امنیتی به صورت کامل در این استان مستقر شده‌اند.

 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها