به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۱ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : ۳۵۵۸۱۹

اگر دچار سوختگی شدیم چه خوراکی‌هایی بخوریم؟

اگر دچار سوختگی شدیم چه خوراکی‌هایی بخوریم؟
گروه علمی: آیا افراد مبتلا به سوختگی و خانواده‌های آن‌ها در مورد تغذیه در طول بستری و پس از بازگشت به خانه آگاه هستند؟ در واقع تغذیه برای درمان سوختگی مهم است. سوختگی نیاز‌های تغذیه‌ای شما را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. هرچه اندازه سوختگی بیشتر و بزرگتر باشد، بدن به مواد مغذی بیشتری برای بهبودی نیاز دارید. رژیم غذایی پر کالری و پروتئین از سیستم ایمنی بدن برای کاهش خطر عفونت پشتیبانی می‌کند. به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک کرده و توده عضلانی را حفظ می‌کند. در ضمن کاهش وزن را برای حمایت از توانبخشی به حداقل می‌رساند؛ بنابراین اگر می‌خواهید راجع به این موضوع که به بررسی بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

تغذیه برای درمان سوختگی
نیاز‌های تغذیه‌ای بر اساس وزن، قد، سن و اندازه سوختگی تنظیم می‌شود. ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز برای درمان و پیشگیری از عفونت مهم هستند.از طرفی ویتامین C، روی و مس به بهبود سوختگی کمک می‌کنند. ویتامین E، ویتامین C و سلنیوم آنتی اکسیدان هستند. آن‌ها به کاهش پاسخ استرس بدن پس از آسیب کمک می‌کنند. ویتامین C، ویتامین D و روی به پیشگیری و درمان عفونت کمک می‌کنند. اگر رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید، به مصرف ویتامین‌های اضافی نیاز نخواهید داشت. اما اگر در مورد نیاز‌های تغذیه‌ای خود سوال‌های بی پاسخ دارید، از پزشک متخصص بپرسید.

چگونه می‌توانم نیاز‌های تغذیه‌ای خود را در زمان بستری شدن در بیمارستان تامین کنم؟
بهبودی ناشی از سوختگی بیش از هر چیزی دیگری به کالری و پروتئین نیاز دارد. شما به مواد مغذی بیشتری نسبت به آن چه که فقط از طریق خوردن خوراکی دریافت می‌کنید، نیاز دارید. اگر چنین باشد، تغذیه با لوله می‌تواند مواد مغذی بیشتری را به بدن برساند.ممکن است لازم باشد میان وعده‌ها و نوشیدنی‌های غنی از مواد مغذی را در بین وعده‌های غذایی اضافه کنید. به عنوان مثال، نوشیدن میلک شیک یا اسموتی به شما کمک می‌کند تا نیاز‌های کالری و پروتئین خود را برآورده کنید. غذا‌های پر پروتئین شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، شیر، ماست، پنیر و آجیل می‌باشد. شما باید در هر وعده غذایی و میان وعده‌ها از غذا‌های پر پروتئین استفاده کنید. در صورتی که بدن تان نیاز به ویتامین‌ها دارد، از مصرف آن‌ها نیز غافل نشوید.

سطح نمک در خون شما نیز بسیار مهم است. اگر سطح نمک شما پایین است، باید مقدار آب و مایعی که می‌نوشید را کاهش دهید. این کار شما را از رقیق شدن بیشتر سطح نمک در خون باز می‌دارد. همچنین توصیه می‌شود که غذا‌هایی با محتوای نمک بالاتر بخورید.پس از سوختگی، استرس سبب افزایش سطح قند خون شما می‌شود. قند خون بالا در بهبودی بدن اختلال ایجاد می‌کند. حتی اگر دیابت ندارید، ممکن است قند خون تان بالا باشد. پزشک ممکن است به تجویز انسولین بپردازد تا قند خون کاهش یابد. تا زمانی که قند خون تان بهبود نیابد، باید از مصرف غذا‌هایی که حاوی کربوهیدرات بالایی است، مانند نان، آب میوه، سیب زمینی، میوه و دسر‌ها خودداری کنید.

اگر زخم‌های سوختگی شما هنوز باز هستند، رژیم غذایی شما باید حاوی پروتئین اضافی باشد. همان طور که بهبود می‌یابید، به رژیم غذایی متعادل قبل از آسیب خود باز می‌گردید. ممکن است اشتهای شما در ایام بهبودی بیشتر شود؛ بنابراین روی یک رژیم غذایی متعادل تمرکز کنید. از غذا‌های با ارزش غذایی کم مانند نوشیدنی‌های شیرین، دسر ها، آب نبات ها، گوشت‌های چرب، لبنیات پرچرب و نان‌های سفید یا کراکر خودداری کنید. بیشتر از گوشت بدون چربی، غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها و لبنیات کم چرب استفاده کنید.از پزشک خود در مورد ورزشی که به شما در حفظ بدن سالم کمک می‌کند، سوال کنید. ورزش برای سلامت طولانی مدت و جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی مهم است.

نکاتی مهم برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل
وعده‌های غذایی و میان وعده‌های کوچک و مکرر بخورید تا احساس گرسنگی نکنید. از بیش از حد خوردن غذا در یک وعده خودداری کنید. در هر وعده غذایی و میان وعده، پروتئین مصرف کنید. پروتئین به شما کمک می‌کند تا بدن تان قوی بماند. از طرفی به شما کمک می‌کند، سیر بمانید. منابع خوب پروتئین شامل گوشت گاو، مرغ، گوشت خوک، تخم مرغ، لوبیا، آجیل، شیر، ماست و پنیر می‌شود.

میوه‌ها و سبزیجات به عنوان یک میان وعده سبک خیلی مفید است. آن‌ها بسیاری از مواد مغذی کلیدی را برای بهبودی و سلامت کلی بدن فراهم می‌کنند. سبزیجات را با علاوه کردن ادویه جات و گیاهانی مانند رزماری، نعناع، ​​سیر، فلفل قرمز و ریحان خوش مزه کنید. در طول روز آب بنوشید تا هیدراته بمانید و از مصرف کالری‌های غیر ضروری خودداری کنید. علاوه بر این بسیاری از نوشیدنی‌ها چربی و قندی دارند که بدن شما به آن‌ها نیاز ندارد.
نان‌های سبوس دار و سایر مواد غذایی حاوی فیبر بالا را انتخاب کنید. این نان‌ها به شما کمک می‌کنند بین وعده‌های غذایی احساس سیری بیشتری داشته باشید. از طرفی منجر به حرکات منظم روده می‌شود. سعی کنید فقط زمانی که گرسنه هستید غذا بخورید. از خوردن غذا به دلایل دیگری مانند بی حوصلگی، عدم کنترل، عصبانیت یا ناامیدی و ناراحتی خودداری کنید. ضمنا در مورد ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که می‌خواهید در خانه مصرف کنید با پزشک خود صحبت کنید.تغذیه برای درمان سوختگی؛ یک برنامه غذایی به عنوان نمونه
این منو روزانه حدود ۱۷۵۰ کالری و ۱۰۳ گرم پروتئین دارد. برنامه غذایی پایین باید با فعالیت بدنی متعادل همراه باشد.

وعده صبحانه
۲ عدد تخم مرغ همزده
۱ تکه نان تست گندم کامل
یک قاشق چایخوری کره
۱ عدد موز متوسط
۸ اونس شیر بدون چربی

وعده ناهار
ساندویچ بوقلمون: ۲ برش گندم سبوس دار، ۲ برش بوقلمون، کاهو، گوجه فرنگی، خردل
۱ فنجان ماست بدون چربی
۸ اونس اب
میان وعده
۱ عدد سیب متوسط
۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی
۸ اونس اب
وعده غذایی برای شام
۳-۴ اونس سالمون پخته شده
۱ فنجان سبزیجات مخلوط
۲/۱ فنجان برنج قهوه‌ای
۸ اونس شیر بدون چربی
میان وعده
۲/۱ فنجان بستنی
همچنین ۲/۱ فنجان توت فرنگی ورقه شده
برچسب ها: سوختگی تغذیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها