به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ساعت ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۳۵۵۸۳۲
کاخ سفید: هیچ ارتباطی بین توافق هسته‌ای و تحقیقات آژانس وجود ندارد

احیای برجام؛ شاید وقتی دیگر!

گروه سیاسی: در حالی که ایران شرط احیای توافق هسته‌ای را بسته شدن پرونده پادمانی مربوط به کشف ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده دانسته است، کاخ سفید می‌گوید چنین قید و شرطی وجود ندارد
سخنگوی کاخ سفید
سخنگوی کاخ سفید
.کارین ژان پی‌یر «سخنگوی کاخ سفید» به خبرنگاران گفت نباید شرطی میان احیای توافق برجام و تحقیقات آژانس درباره منشا اورانیوم در سه سایت اعلام نشده ایران وجود داشته باشد. آژانس بین‌المللی انرژی ماه‌هاست که خواستار توضیح ایران درباره منشاء اورانیوم در این سایت‌ها شده، اما ایران می‌گوید خواسته‌های آژانس «زیاده‌خواهانه و سیاسی» است و خواهان بسته شدن این پرونده پادمانی شده.
هم‌زمان اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که پاسخ ایران به متن نهایی توافق هسته‌ای را دریافت کرده و به اعضای برجام و آمریکا ارسال کرده است.
روز گذشته یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این‌باره گفته بود: «تأیید می‌کنیم که پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم. ما در حال بررسی آن هستیم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این (پاسخ ایران) سازنده نیست.»

شکاف ها همچنان باقی است
باراک راوید، خبرنگار آکسیوس در توییتی نوشت: سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با زبانی راسخ تر درباره ایران گفت: از پاسخ ایران مشخص است که شکاف ها همچنان باقی است. پاسخ ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که بتوانیم یک توافق را امضاء کنیم، زیرا تا زمانی که ایران شرایطی را که ما تعیین کرده‌ایم رعایت نکند، توافقی را امضاء نخواهیم کرد. ما دیگر آنجا نیستیم!

‏توضیحات خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در مورد آینده مذاکرات
لورنس نورمن در یک رشته توییت نوشت: من اکنون چندین منبع دارم که تایید می‌کنند که ایران علاوه بر ضمانت‌ها و درخواست‌هایش برای رفع تحریم، بسته شدن تحقیقات پادمانی را به نگرانی‌های رسمی خود با پاسخ توافقی که اواخر شب گذشته ارسال شده، اضافه کرده است.
این تا حدودی می‌تواند یکی از راه‌هایی را که منجر به پیشروی مذاکرات شده بود را حالا معکوس کند.  ایران در اولین پاسخ خود به متن اتحادیه اروپا که چند هفته پیش داده بود به صراحت بر روی خواسته‌های خود در خصوص پادمان‌ها تاکیدی نکرده بود. چیزی که من ندارم شفافیت کامل در مورد تقاضای پادمانی ایران است.
‏اما من نکاتی در مورد آنچه که وجود دارد را دارم. برداشت من از صحبت‌های منابعم این است که تقاضای پادمان ایران فراتر از یک موضع ساده است که در صورت بسته نشدن پرونده تحقیقات، به روز اجرای مجدد برجام نخواهند رفت.
اما به نظر می رسد که به اندازه موضع وین قبل از آگوست که برای موافقت با یک توافق در این مرحله، ایران خواهان تضمین اولیه‌ای بود که تحقیقات پادمان قبل از روز اجرای مجدد برجام بسته شوند، پیش نمی رود. 
‏با این حال، اکنون نمی دانم که تصمیم رسمی برای تعلیق این روند مذاکرات تا پایان دوره‌ای دیگر وجود دارد و یا میان دوره‌ای هم وجود خواهد داشت. همانطور که در نظر سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بیان شد، به نظر می رسد این روند رفت و برگشت همچنان ادامه خواهد داشت. حتی اگر در حال حاضر این کار را بدون سرعت یا هدف زیادی انجام شود.
و من هیچ حسی ندارم که کسی به این زودی برای مذاکرات بیشتر سوار هواپیما شود. من فکر می کنم که ظاهرا به نظر می‌رسد که هر گونه گفتگوی واقعی در مورد این ممکن است در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر این ماه اتفاق بیفتد. اما هیچ چیزی هنوز دیده نمی شود.
یک بخش مهم دیگر از اطلاعات در مورد بازرسی‌ها است، منبع به من گفته است که ایران در آخرین پاسخ خود، خواهان تغییراتی در متن انریکه مورا شده که به دستور ایران در اوایل آگوست در مورد بازرسی‌ها تهیه شده است. بنابراین این فقط یک نگرانی عمومی نیست، این یک نگرانی برای ما است که خاص هم هست. 
منبع در این مورد می‌گوید: برای تروئیکای اروپایی متن پیشنهادی در 9 اوت حد نهایی انعطاف پذیری ما بود. این در واقع فقط می تواند به عنوان نشانه ای خوانده شود که آنها می خواهند توافق را از بین ببرند و یا حداقل نگذارند بسته شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها