به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۰:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۳۵۵۹۱۰

خواص مصرف قهوه و کافئین برای پوست

خواص مصرف قهوه و کافئین برای پوست
گروه علمی: دانه‌های قهوه سرشار از ماده نیاسین هستند که نوعی خاص از ویتامین B۳ به شمار می‌رود. این ماده آسیب پذیری پوست بدن را در برابر اگزما، آکنه و سایر بیماری‌های التهابی پوست به شدت کاهش می‌دهد. در ادامه با خواص دانه‌های قهوه بیشتر آشنا شوید. طبق تحقیقات صورت گرفته، دانشمندان بیان کرده اند که دانه‌های قهوه برای رفع خستگی و افزایش انرژی بدن مفید هستند. طبق گفته کلینیک مایو آمریکا مصرف روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین برای افراد در سنین بزرگسالی بی خطر است. این میزان، شامل چهار فنجان قهوه معمولی یا هشت انس قهوه می‌شود، که البته مصرف پیش از این مقدار در روز برای بدن مضر است.

شاید بار‌ها این جمله را شنیده باشید که زیاده روی در مصرف قهوه، حساسیت افراد را به انواع اختلالات پوستی افزایش دهد. یا برعکس امکان دارد شنیده باشید، قهوه می‌تواند مکمل روزانه مراقبت از پوست افراد نیز باشد؛ حال سئوال اصلی اینجاست که مصرف قهوه، تاثیر مثبت یا منفی بر روی پوست می‌گذرد؟این پرسش را نمی‌توان فقط با بله یا خیر پاسخ داد؛ قبل از آن که عدات روزانه نوشیدن قهوه را ترک کنید، بسیار مهم است که زوایای مختلف مبحث قهوه و پوست را بدانید.

اگر با شواهد یا علائمی و یا مراجعه به پزشک متوجه ضرر قهوه بر روی پوست خود شده اید، میزان مصرف روزانه‌تان را بررسی کنید. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۲ در نشریه روان‌تنی پزشکی منتشر شد، نشان دهنده افزایش میزان استرس در بدن با زیاده روی در مصرف قهوه است.جیمز دی لین، محقق اصلی یک پروژه مطالعاتی در این زمینه و استادیار پژوهشی در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک، معتقد است مصرف کافئین موجب پاسخ اغراق‌آمیز بدن به استرس می‌شود. در واقع مصرف قهوه و تاثیر آن بر بدن باعث افزایش سطح فشار خون و هورمون‌های استرس می‌شود.

نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ در نشریه فارماکولوژی بیوشیمی و رفتار منتشر شد، نشان می‌داد که دوز‌های مختلف کافئین در طول روز، باعث افزایش سطح کورتیزول در مردان و زنان می‌شود. علاوه بر تمام این نکات، کورتیزول باعث می‌شود تا مغر را تحریک کند، تا هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین (CRH) را آزاد و باعث تولید چربی بر روی غدد پوستی شود. با بروز همچین اتفاقی، منافذ پوستی افراد پسته می‌شود و باعث بروز چین و چروک یا شکست در پوست افراد می‌شود.

ترکیب فنجان‌های قهوه با مواد لبنی نظیر شیر، امکان دارد باعث بروز جوش یا آکنه در پوست صورت شود. در یک مورد مشابه انجمن آکادمی پوست آمریکا به چندین مطالعه اشاره می‌کند، که خوردن شیر گاو و چربی زیاد آن تاثیر مستقیم در بروز جوش یا آکنه در پوست صورت دارد.با وجود دیدگاه‌های منفی در مصرف کافئین و عوارض آن بر پوست انسان، انجمن شیمی آمریکا دریافت که قهوه منبع اصلی تولید آنتی‌اکسیدان‌ها میان آمریکایی‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌های غنی موجود در قهوه شامل اسید‌های هیدروسینامیک و پلی فنول‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌ها به طور کلی یکی از عوامل مبارزه با پیری زودرس پوست و درمان انواع اختلال‌های پوستی هستند.

ممکن است تعجب کنید که بدانید استفاده از کافئین به طور مستقیم برای پوست انسان‌ها با فواید مختلفی همراه است. این یافته بر اساس نتایج آزمایشی که در سال ۲۰۱۱ در مجله بین‌المللی علوم آرایشی منتشر شد، آمده است.در واقع برخی از موثرترین کرم‌های دور چشم به دلیل محتوای کافئین موجود در خود است که مورد توجه قرار می‌گیرند.مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۱۵ نیز اثر ضد چروک پد‌های ضد چشم آغشته به پایه روغن امولسیون شده امو، متشکل از کافئین و ویتامین K، را بررسی کرد. پس از آزمایش روی ۱۱ زن سالم کاهش واضحی در عمق سیاهی و چین و چروک بعد از چهار هفته مشاهده شد.

خواص مصرف قهوه
دانه‌های قهوه سرشار از نیاسین نیز هست که نوع خاصی از ویتامین B ۳ به حساب می‌آید و آسیب‌پذیری پوست را در برابر اگزما، آکنه و سایر بیماری‌های التهابی پوست را کاهش می‌دهد.بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۱ در نتایج تغذیه‌ای و سم‌شناسی پردازش مواد غذایی منتشر شد، قهوه می‌تواند بین ۱۰ تا ۴۰ میلیگرم نیاسین در هر ۱۰۰ گرم دانه بر اساس میزان خامی قهوه داشته باشد.

طبق تحقیقاتی که متخصصان در خصوصو مصرف قهوه بیان کرده اند، می‌توان در نتیجه گیری کلی گفت خواص خوردن دانه‌های قهوه از ضرر‌های آن بیشتر است، مهمترین فواید آن در دو موضوع می‌باشد:
اولین موضوع اینکه خوردن دانه قهوه مقدار بسیار زیادی فیبر برای بدن شما تامین می‌کند و دومین مورد داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان می‌باشد که برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و التهاب بسیار مهم و نقش مفیدی ایفا می‌کند.
برچسب ها: قهوه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها