به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۳ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۳۵۶۱۵۳

آیا سواحل ایران بی صاحب است؟

آیا سواحل ایران بی صاحب است؟
گروه سیاسی: یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرونشست زمین در ایران و خطر «بلعیده ‌شدن اصفهان» پیشنهاد کرده است برای مقابله با چنین وضعی «اصفهان ساحلی» ایجاد شود.
حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، گفت که با ایجاد «نمونه استان‌ها» در سواحل و «انتقال جمعیت» به این نقاط می‌توان «توازن جمعیت» را برقرار کرد و مشکلات موجود را حل کرد.به گفته او نه‌ تنها اصفهان، بلکه استان‌های دیگر می‌توانند «گوشه‌ای از ساحل دریا» را در اختیار گیرند تا «نمونه‌ای از استان خودشان را کنار ساحل به وجود بیاورند.»میرزایی درباره «وضعیت بحرانی» فرونشست زمین استان اصفهان گفته است که در دو سال گذشته برای «سران سه قوه» نامه‌ای ارسال و تأکید کرده که اگر وضعیت فرونشست در اصفهان ادامه پیدا کند «زمین، اصفهان را خواهد بلعید» و اگر به داد اصفهان نرسند، در زمانی «نه چندان دور» و شاید آینده‌ای نزدیک «باید اصفهان را در کتاب‌های تاریخ جست‌وجو کنیم.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر «یک سانتی‌متر فرونشست» زمین در سال، ساختمان‌ها و «فضاهای شهر را تهدید می‌کند»، گفته است: میزان فرونشست زمین در شهر اصفهان هرسال بین «۱۹ تا ۲۰ سانتی‌متر» است.
بحران آب و مدیریت نامناسب آن، از جمله چالش‌های بسیار جدی مناطق مختلف کشور محسوب می‌شود، تا آنجا که مصطفی فدایی‌فرد، رئیس کمیته تخصصی ارزیابی سیلاب «کمیته ملی سدهای بزرگ ایران» مهرماه ۱۴۰۰ با انتقاد از نبود «طرح جامع آب مصوب و قابل اتکا در کشور»، گفته بود «مناطق وسیعی» از ایران در معرض خطر «فرونشست زمین» و «کوچ ناگزیر ۳۷ میلیون» نفر به مناطق شمالی و غربی کشور قرار دارد.
در همین خصوص سایت عصر ایران نوشت:
حسین میرزایی نماینده اصفهان در مجلس با اشاره به بیکاری و ... استان خود در مصاحبه با ایسنا گفته است: "پیشنهاد ما ایجاد استان اصفهان ساحلی است. نه‌تنها اصفهان، بلکه هر استان دیگری که تمایل دارد می‌تواند گوشه‌ای از ساحل دریا را در اختیار گیردتا نمونه‌ای از استان خودشان را کنار ساحل به وجود بیاورند".
در این باره باید به این نماینده اصفهان گفت:مگر سواحل خلیج فارس و دریای عمان، صاحب ندارند؟ مردم ندارند؟ فرهنگ ندارند؟ تمدن و هویت ندارند؟ اسم ندارند؟ آیا سواحل ایران در خلیج فارس و دریای عمان رها و بی‌ساکن‌اند که دیگری از صدها کیلومتر سر برسد و به قول این نماینده "گوشه‌ای از ساحل دریا را در اختیار گیرد"‌؟!
این طرح و پیشنهاد خطرناک، علیه همبستگی ملی و همزیستی مسالمت‌آمیز مردم با تنوع فرهنگی، زبانی، هویتی، فرهنگی و ... است. این پیشنهاد در راستای برتری جویی استانی است و راه را بر مشارکت و همکاری همه بخش‌های مردم ایران در ساخت و توسعه کشور می‌بندد.
هر شهر و استان و کشوری در این جهان 8 میلیارد نفری، دارای مزیت‌های رقابتی و واقعی است. تهران، برج میلاد دارد و پاریس، برج ایفل و اصفهان، سی و سه پل و اهواز هم پل هلالی و ... . همان‌طور که این برج‌ها و پل‌ها را نمی‌توان جابه‌جا کرد و هر کدام متعلق به شهر و دیاری است، ویژگی‌های جغرافیایی و منابع طبیعی هر شهر و استان نیز متعلق به همان سامان است و قابل جابه‌جایی نیست.با این‌گونه طرح و سخنان و ایده‌پردازی های انحصارطلبانه و کودکانه، بیش از بیش به برند "اصفهان" آسیب می‌رسد. برندی که با هنر و فرهنگ وصنایع‌دستی و معماری پیوند خورده، در سال‌های اخیر متاسفانه در نتیجه اجرای ایده‌های ضدمحیط زیستی و ضدفرهنگی چون انتقال آب کارون، به شدت آسیب دیده است. به این برند، بیش از این آسیب نزنید!
به جای طرح ایده‌های ضدمیهنی مانند تأسیس "استان اصفهان ساحلی"، به همه مدیران و تصمیم‌گیران همه استان‌ها براساس شرایط و مزیت‌های هر منطقه، اختیارات داده شود تا به شکوفایی و رونق اقتصادی منطقه خود بپردازند. اداره همه استان‌های ایران براساس معیارها و چارچوب های مشابه و واحد نه عقلانی است، نه شدنی. آیا بهتر نیست تصمیم‌گیری در سایر استان ها به ویژه استان‌های دور از پایتخت مثل استان‌های ساحلی، به خود این استان‌ها واگذار شود؟
چرا سرمایه گذاران و کارآفرینان استان اصفهان به استان‌های ساحلی شمال و جنوب نمی‌روند و آنجا به کار و سرمایه گذاری نمی‌پردازند؟ لابد این نماینده فکر می‌کند کارآفرین و سرمایه گذاران اصفهان تنها درجایی باید کار کنند که نام استان اصفهان را دارد؟ یا شاید چون دریافت ویزای استان های ساحلی سخت و پیچیده است منصرف می‌شوند؟ این سخن این نماینده، از نگاه بخشی و تبعیض‌آمیز او حکایت دارد.
اینان که در عیان این چنین بی‌پروا سخن می گویند و طرح‌های خطرناک غیرمنطقی و ضدانسانی پیشنهاد می‌کنند در خفا چه می‌کنند؟ اگر قدرت اجرایی داشته باشند چه می‌شود؟ تاکنون چه کرده‌اند؟
به نظر می رسد برخی مسؤولان و نمایندگان به معنی واقعی کلمه، واقعیت‌ها را درک نمی‌کنند. اگر در گذشته بر خلاف منطق عقلی، اقتصادی و زیست‌محیطی، صنایع آب‌بر به جای استان های‌ساحلی، به مناطق مرکزی و کویری منتقل نمی‌شد؛ اگر آب رودخانه‌های غرب و جنوب غربی کشور به سمت مناطق مرکزی و کویری انتقال نمی‌یافت، امروز جرأت نمی‌کردند دهان برای بیان چنین طرح‌هایی باز کنند تا ذهن انسان از این همه بی‌منطق‌نگری، سوت بکشد.
نتیجه مجلس غیررقابتی همین است که افرادی بر کرسی مجلس تکیه زنند که صدای اکثریت مردم نیستند.

 
برچسب ها: اصفهان

۱۴۰۱/۰۶/۱۳ ۱۰:۵۲
آفرین بر این همه فضل و کرامت که اولی بر سواد و دانش علمی است. (392748)
نسیم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۶/۱۳ ۱۲:۳۹
حالا ببینید ما از این ...... می کشیم...
آب چهارمحال رو بردن با تونل های زهکشی و غیر قانونی، چشمه ها و قنات ها خشکیدن،اکوسیستم رو بهم زدن بعد اصفهان برنج کاری و فضای سبز اروپایی درست میکنن، حالا هم که می خوان کشور گشایی کنن! (392752)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها