به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۳ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۳۵۶۱۶۶

برجام احیا شود، FATF را می‌پذیرند

برجام احیا شود، FATF را می‌پذیرند
گروه اقتصادی: تورم ایران حالا در نقطه‌ای خطرناک قرار دارد و ماندگاری نرخ تورم بر بیش از چهل درصد در حالی رخ می‌دهد که مهار تورم یکی از مهم‌ترین شعارهای دولت بوده است.حالا نقصان آمارهای تورم یکی از مهم‌ترین مشکلات در فضای سیاسی و اقتصادی ایران تلقی می‌شود که بحث و جدلی مجازی را میان مقامات کنونی دولت و همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی به‌همراه آورده است.

احسان خاندوزی و معاونانش معتقدند نرخ تورم را کاهشی بیست درصدی داده‌اند و وزیر امور اقتصادی و دارایی این کاهش را دستاوردی برای دولت توصیف کرده است.همتی، البته در واکنش به این اتفاق تأکید کرده است: یک‌باره فهمیدند تورم را بیست درصد کاهش داده‌اند. به دروغ می‌گویند سه سال پیش همتی نگذاشت آمار تورم اعلام شود! جهت اطلاعاتتان، پانزده ماه است در بانک مرکزی نیستم؛ تا حالا خواب بودید؟ مگر مرکز آمار مبنا نبود؟ درک می‌کنم. لابد لازم است آمارسازی کنید. راستی، مردم با شما در مورد تورم هم‌نظر هستند؟ 

اولویت کاهش تورم است
با این حال وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده است که اولویت دولت مهار تورم است؛ اما کارشناسان بر این اعتقادند که سیاست دولت نشانه‌ای از مهار تورم را آشکار نکرده و حالا تغییرات بنزینی عاملی برای بالاتررفتن انتظارات تورمی شده است.

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی  درباره چشم‌انداز تورمی در اقتصاد ایران گفت: ما در وضعیت هشدار تورمی قرار داریم و کاهش تورم نیازمند سیاست‌های اصلاحی دقیق و انضباط مالی است. در چنین شرایطی حتی با فرض اینکه برجام به نتیجه برسد؛ بعید است امسال تورم را بتوانیم به زیر چهل درصد برسانیم.

این کارشناس اقتصادی و مالی توضیح داد: اگر برجام به نتیجه برسد، ممکن است موجب افزایش رشد اقتصادی شود و امکانی برای جذب نقدینگی فراهم شود؛ اما اقتصاد ایران نیازمند سرمایه‌ خارجی است و نباید این موضوع را نادیده گرفت.وی در پاسخ به این سؤال که رشد اقتصادی و جذب نقدینگی عاملی برای مهار تورم نیست؟ گفت: این تغییرات سبب می‌شود نرخ تورم بالاتر از این رقم نرود اما کاهش آن به‌سادگی مقدور نیست. 

وی به ریسک‌های بنیادین موجود در اقتصاد ایران اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه ترس از بازگشت مجدد تحریم‌ها وجود دارد و همین موضوع ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را بالا می‌برد.مولوی در توضیح این مطلب ادامه داد: روند تشکیل سرمایه ثابت از سال 1390 تاکنون روندی نزولی بوده و این روند ناگهانی مثبت نمی‌شود. ریسک بازگشت تحریم نیز تا دو سال آینده و مشخص‌شدن نتیجه انتخابات آمریکا وجود دارد؛ زیرا بازگشت جمهوری‌خواهان در آمریکا برای ایران ریسک خواهد بود.

وی گفت: با وجود این شمشیر بر سر اقتصاد ایران به‌نظر نمی‌رسد که احیای برجام هم بتواند رشد اقتصادی پایداری در ایران رقم بزند. پیمان مولوی گفت: مطمئن باشید که اگر برجام به نتیجه برسد، FATF نیز چند روز پس از آن به نتیجه خواهد رسید. ازاین‌رو، در صورت احیای برجام، نبودِ اف‌ای‌تی‌اف خطری برای تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور نخواهد بود.
مرجع : قرن نو
برچسب ها: تورم FATF برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها