به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۳ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۳۵۶۳۲۶

نقش آیت الله سیستانی در جلوگیری ازخشونت تمام عیار در عراق

نقش آیت الله سیستانی در جلوگیری ازخشونت تمام عیار در عراق
گروه بین الملل: هنگامی که هفته گذشته عراق در آستانه جنگ داخلی قرار گرفت، تنها یک نفر بود که می‌توانست جلوی آن را بگیرد: یک روحانی ۹۲ ساله شیعه عراقی که بار دیگر ثابت کرد قدرتمندترین فرد در کشورش است.
آیت‌الله علی سیستانی در انظار عمومی درباره ناآرامی‌هایی که در خیابان‌های عراق به راه افتاد چیزی نگفت اما مقامات دولتی و خود شیعیان می‌گویند، تنها موضع سیستانی در پشت صحنه بود که یک فروپاشی را متوقف کرد.
داستان خونین‌ترین هفته عراق در نزدیک به سه سال اخیر، محدودیت‌های سیاست‌های سنتی را در کشوری نشان می‌دهد که قدرت شروع و توقف جنگ‌ها در اختیار روحانیون قرار دارد. بسیاری از این روحانیون با ایران پیوندهایی مبهمی دارند.
 ماجرا از محکوم کردن ضمنی مقتدی صدر، محبوب‌ترین سیاستمدار عراقی از سوی یک روحانی مستقر در ایران آغاز شد .
با این حال پیروان صدر پس از انتشار این نامه و در پی آن کناره‌گیری مقتدی صدر از فعالیت‌های سیاسی سعی کردند به ساختمان‌های دولتی یورش ببرند. از سوی دیگر مردان مسلحی که گمان می‌رود اعضای شبه‌نظامیان طرفدار ایران باشند به سوی تظاهرکنندگان صدری که سنگ پرتاب می‌کردند تیراندازی کردند و دست‌کم ۳۰ نفر کشته شدند. اما تنها در طول ۲۴ ساعت، این آتش به همان سرعتی که شعله‌ور شد، خاموش نیز شد. صدر در یک سخنرانی خواستار آرامش شد. حامیان مسلح و پیروان غیر مسلح او خیابان‌ها را ترک کردند. ارتش منع آمد و شد شبانه را لغو کرد و آرامش شکننده‌ای بر پایتخت حاکم شد.خبرگزاری رویترز برای درک چگونگی آغاز ناآرامی‌ها و سرکوب آن، با نزدیک به ۲۰ مقام از دولت عراق، جنبش صدر و جناح‌های رقیب شیعه که طرفدار ایران هستند صحبت کرد. بیشتر آن‌ها به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند.
تمامی افرادی که با آن‌ها گفت‌وگو شد به مداخله قاطع آیت‌الله سیستانی در پشت پرده اشاره داشتند، فردی که هرگز مقام سیاسی رسمی در عراق نداشته است اما به‌عنوان تاثیرگذارترین عالم در مرکز مذهبی شیعی یعنی نجف ریاست می‌کند.طبق گفته مقامات، دفتر سیستانی به صدر پیغام داد که اگر خشونت حامیانش را متوقف نکند، آیت‌الله سیستانی ناآرامی‌ها را محکوم خواهد کرد.
طبق نوشته رویترز و به نقل از یک مقام دولت عراق، در واقع اگر آیت‌الله سیستانی بیانیه‌ای منتشر می‌کرد که در آن خواستار توقف درگیری‌ها می‌شد این موضوع صدر را در موضع ضعف قرار می‌داد گویی که او باعث و بانی خونریزی‌ها در عراق بوده است.

 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها