به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۵ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۳۵۶۷۱۹

کلانتری باید توضیح می‌داد بودجه احیاء دریاچه ارومیه را چه کرده؟

کلانتری باید توضیح می‌داد بودجه احیاء دریاچه ارومیه را چه کرده؟
گروه جامعه: وضعیت دریاچه ارومیه به حدی بحرانی شده که بسیاری از کارشناسان اعلام کرده‌اند برای احیای این دریاچه باید یک کار کارشناسی جدی و ملی انجام شود. موضوعی که از سوی دولت‌‌های مختلف نیز در سالهای اخیر به آن اشاره شده، اما نتیجه‌ای جز خشکی بیشتر برای این میراث تاریخی نداشته است.

سید ابراهیم رئیسی در سفر خردادماه خود به آذربایجان شرقی و در جمع خبرنگاران گفته بود: "وزارت نیرو مسوولیت انجام امور مربوط به دریاچه ارومیه را برعهده گرفته و کارهایی نیز در دولت‌های قبل انجام داده شده ولی کار قطعی نبوده است، با این حال احیای دریاچه ارومیه جزو اولویت‌های دولت ماست و اعتبار و فعالیت‌های لازم برای آن تخصیص یافته است و مردم به زودی در جریان نتایج اقدامات انجام شده برای احیای این دریاچه قرار خواهند گرفت."در همین رابطه یکی از نمایندگان مجلس با انتقاد از برخی سیاست‌های غلط در زمینه احیای دریاچه ارومیه می‌گوید؛ نباید مسؤولیت احیای دریاچه ارومیه به استانداری‌ها سپرده شود. زیرا پیگیری این موضوع از سمت سازمان حفاظت از محیط زیست نتیجه بهتری خواهد داشت.

احیای دریاچه ارومیه نیازمند کار علمی است
احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر اینکه در حوزه احیای دریاچه ارومیه مشکلی که ما داریم این است که با مسائل این چنینی به صورت علمی برخورد نمی کنیم افزود: با موضوع دریاچه ارومیه باید برخورد علمی داشته باشیم نه سیاسی.وی ادامه داد: هم افرادی که نگران دریاچه ارومیه هستند و هم افرادی که مدعی هستند نسخه‌ای برای جلوگیری از مرگ این دریاچه دارند حاضر نیستند با نگاه علمی به موضوع بپردازند. ما نمیتوانیم دلمان را به این خوش کنیم که انتقال آب از زاب میتواند سبب نجات دریاچه ارومیه شود، با توجه به کم‌آبی کشور و زمین‌های تشنه‌ای که در مسیر انتقال قرار دارند اجازه نخواهند داد که آب به دریاچه ارومیه برسد.

حق آبه دریاچه را به آذربایجان شرقی دادند ولی دنبال نجات آن هستند
بیگی تشریح کرد: حق‌آبه دریاچه ارومیه را از زرینه رود گرفته اند و آب شهرهای آذربایجان‌شرقی را تامین کرده‌اند؛ بعد از سوی دیگر با طرح‌هایی مثل انتقال آب از رود ارس به دشت تبریز فشار را از روی این دریاچه بردارند؛ درحالیکه برای جایگزینی این آبها باید طرح‌های جامع‌تری را پیاده کنند.

آثار عملی از تزریق بودجه به ستاد دریاچه ارومیه را ندیدیم
این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: زمانی که آقای کلانتری رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه بود، باید توضیح می داد که بودجه‌های تخصیص یافته به این ستاد صرف چه چیزهایی شده بود که آثار عملی آن را ندیدیم، ایشان باید گزارشات خود را مرتبا اعلام می‌کرد.نماینده مجلس یازدهم  با بیان اینکه سطح ستاد دریاچه ارومیه تنزل پیدا کرده است به دیده بان ایران گفت: با تصمیماتی که اخذ شد استاندار آذربایجان غربی جایگزین رییس ستاد شده است ولی خواسته ما از دولت این است که این مسئولیت مجددا به سازمان حفاظت از محیط‌زیست که ذی‌نفع نیست داده شود پس تقلیل و تنزل این ستاد نشان از این دارد که اراده لازم برای انجام این مسئولیت که احیای دریاچه ارومیه است وجود ندارد.

منتظر اقدامات دولت درباره دریاچه ارومیه هستیم
بیگی در پایان گفت: در سفر استانی رییس جمهور و دیدار نمایندگان دو استان آذربایجان شرقی و غربی در  مجلس با آقای مخبر، این موضوعات مطرح گردید و منتظر پاسخ یا دستورات لازم در این حوزه که یک خواست ملی از سوی دولت هستیم.
مرجع : دیده‌بان ایران
برچسب ها: دریاچه ارومیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها