به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۵ ساعت ۱۹:۳۲
کد مطلب : ۳۵۶۸۲۱

طالبان: بازگشایی مدارس دخترانه همچنان ممنوع!

طالبان: بازگشایی مدارس دخترانه همچنان ممنوع!
گروه بین‌الملل: سخنگوی ارشد طالبان درباره بازگشایی مدارس دخترانه در یکی از ولایت های افغانستان نیز گفت: «دراین مورد هنوز اطلاعات دقیق در دست ندارم و تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.»
ذبیح‌الله مجاهد، تاکید کرد: هیچ ولایتی حق ندارد بدون دستور وزارت آموزش و پرورش اقدام به بازگشایی مدارس دخترانه کند. حیات‌الله مهاجر فراهی، معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان هم گفته است که در یک سال گذشته «۱۷۰ عنوان کتابی که الحاد را گسترش می‌داد، شناسایی شده است».مشخص نیست که منظور طالبان چه کتاب‌هایی بوده است اما طالبان در یک سال حاکمیت شان رسانه‌ها را از نشر برنامه‌های موسیقی، سریال‌های تلویزیونی ممنوع کرده است. 
رضایت تلویحی طالبان از حملات داعش به شیعیان!
در همین حال، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه خود نسبت به حملات مکرر به اقلیت‌های مذهبی در افغانستان توسط یکی از شاخه‌های محلی گروه داعش و ناکامی طالبان در حفاظت از این اقلیت‌ها هشدار داده است. این گزارش به «حملات وحشیانه بی‌شمار علیه اقلیت شیعه هزاره در مدارس، مساجد و مشاغل» توسط افراد گروه موسوم «داعش خراسان» اشاره می‌کند و تاکید می‌کند که در واکنش به این حملات، «هیچ پاسخ جدی از سوی مقامات طالبان» دیده نشده است. در  این گزارش آمده است که داعش مسئولیت دست‌کم ۱۳ حمله به هزاره‌ها را بر عهده گرفته است و در این حملات و چندین حمله دیگر مرتبط، دست‌کم ۷۰۰ نفر کشته شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر با تأکید بر این‌که هزاره‌ها بیش از یک قرن با تبعیض شدید و مداوم از سوی تمامی دولت‌های افغانستان روبه‌رو بوده‌اند، در گزارش خود از داعش، طالبان و دیگران خواسته است تا «از قوانین بشردوستانه بین‌المللی پیروی کنند.» مهرماه سال گذشته رئیس‌جمهور روسیه، در  نشست کشورهای «مشترک المنافع»، گفت: «حدود دو هزار عضو داعش تنها در شمال افغانستان به سر می برند و در حال برنامه‌ریزی هستند».  پوتین تصریح کرد که بر اساس اطلاعات دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه، «افراد این گروه قصد دارند در پوشش پناهجو، بین کشورهای آسیای مرکزی تردد کنند تا اختلافات مذهبی و قومی را دامن بزنند».
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها