به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۶ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۳۵۶۹۱۴
اصلاح یارانه‌ها شروع خوبی برای دولت نوپای رئیسی نبود

بالای ۶۰ درصد مردم از پیاده‌سازی حذف ارز ترجیحی ناراضی هستند

بالای ۶۰ درصد مردم از پیاده‌سازی حذف ارز ترجیحی ناراضی هستند
گروه اقتصادی: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت باید جراحی اقتصادی را از بخش تولید آغاز می‌کرد و توسعه تولید، صادرات و افزایش درآمد برای دولت باید در دستور کار قرار می‌گرفت که مجبور نباشیم در گام ابتدایی سیاست‌های انقباضی را دنبال کنیم.

به گزارش ایلنا، روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  در خصوص عملکرد یکساله دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی و تصمیماتی که به جراحی اقتصادی مشهور شد، گفت: ما یک نقد اساسی‌ای به دست‌فرمان اقتصادی دولت داریم که آن هم این است که بحث جراحی اقتصادی را از جای مناسبی شروع نکرد و بحث اصلاح یارانه‌ها در فرآیند جراحی اقتصادی در زمان مناسبی انجام نشد.

وی ادامه داد: دولت باید این کار را از بخش تولید آغاز می‌کرد و توسعه تولید، صادرات و افزایش درآمد برای دولت باید در دستور کار قرار می‌گرفت که مجبور نباشیم در گام ابتدایی سیاست‌های انقباضی را دنبال کنیم.ایزدخواه افزود: این شروع یعنی بحث اصلاح یارانه‌ها شروع خوبی برای دولت نوپای آقای رئیسی نبود. آن هم بعد از یک رخوت ۸ ساله که کم‌کاری‌های فراوان در کشور داشتیم و سرمایه‌ اجتماعی بسیار آسیب دیده بود. به همین دلیل من هم جزو مخالفان اصلاح نظام یارانه‌ای بودم و در زمان بررسی آن در موعد رسیدگی به لایحه بودجه صحبت‌ها و دلایل خودم را مطرح کردم که این اتفاق شروع خوبی نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه «در فرآیند جراحی اقتصادی بخش تولید می‌بایست در اولویت قرار می‌گرفت»، خاطرنشان کرد: همین مقداری که اکنون تحرک در حوزه صادرات رخ داده نشان‌دهنده آن است که چه اندازه گشایش‌های خوبی ایجاد شده، لذا معقتدم که این حوزه یعنی گسترش تولید و صادرات می‌توانست سیاست محوری باشد و دولت براساس آن حرکت کند.

وی افزود: ما به یک انسجام اجتماعی در لایه‌های مختلف و همینطور حضور نخبگانی در فضای دولتی نیاز داشتیم و این‌ها همه به نظرم مقدماتی بود که برای انجام جراحی‌های این‌چنینی لازم بود؛ که خب این‌ها یک مقدار انجام نشد و از این جهت نارضایتی هم الان فراگیر است.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومانی این قضیه وجود دارد که طبق آمار بالای ۶۰ درصد مردم از پیاده‌سازی این طرح ناراضی هستند و بعد هم آن استراتژی محوری دولت به ویژه در حوزه اقتصاد و تولید است که ما هنوز فقدان یک استراتژی محوری داریم که براساس آن بشود سایر سیاست‌ها را تنظیم کرد. احساس می‌کنم در فضای مجلس هم همکاران ما یک مقدار از این زاویه منتقد دولت هستند که برنامه اساسی چیست و ریل‌گذاری بر چه اساسی می‌خواهد باشد؟

ایزدخواه در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر انسجام تیم اقتصادی دولت زیرسوال است، البته از نگاه من جوان‌ترها بهتر کار کردند و افراد مسن‌تر در کابینه اغلب دچار ضعف‌های اساسی در عملکرد هستند و از آن‌ها نه راهبرد می‌بینیم نه عملکرد مناسب، اما در کل جوان‌ترها به‌نظرم بهتر عمل کردند و تحرک بیشتری داشته و طرح‌های پخته‌تری برای اصلاح وضعیت کشور ارائه کردند. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها