به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۶ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۳۵۶۹۲۴

ماده‌ای موثر در درمان ریزش مو را بشناسید

ماده‌ای موثر در درمان ریزش مو را بشناسید
گروه علمی: داشتن مو‌هایی زیبا و سالم برای همه مهم است و اغلب مردم هزینه زیادی را صرف سلامت موهای خود می‌کنند. داشتن رژیم غذایی مناسب و خوب که انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدن می‌رساند می‌تواند در داشتن مو‌های پرپشت و زیبا تاثیر زیادی بگذارد. کمبود ویتامین و مواد معدنی هر چه بیش‌تر ادامه پیدا کند، نازکی و ریزش مو نیز به همراه خواهد آورد.باید بدانید یکی از کمبود‌های مواد مغذی که سبب ریزش مو می‌شود، ویتامین B۹ یا همان اسید فولیک است. در این مطلب به نقش این ماده در بدن می‌پردازیم. 

اسید فولیک چیست؟
همان‌گونه‌که پیش‌تر اشاره کردیم اسید فولیک یکی از مجموعه ویتامین‌های گروه B است. نکته مهم درباره این ویتامین این است که بدن به تنهایی نمی‌تواند فولات یا ویتامین B۹ بسازد بنابراین باید آن را از رژیم غذایی یا مکمل اسید فولیک دریافت کند. این کار دشوار نیست  زیرا فولیک به شکلی طبیعی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد موادی مانند همه سبزیجات چلیپا، اسفناج، آووکادو، لوبیا، حبوبات، آجیل، نخود فرنگی، مرکبات شامل پرتقال، لیمو، گریپ فروت و همچنین موز میزان قابل توجهی فولیک دارند. 

 با این‌که بدن افراد معمولا کمبود اسید فولیک ندارد، اما مردم مکمل آن را مصرف می‌کنند، چون این ویتامین با حرارت‌دیدن از بین می‌رود و آن‌گونه‌که باید در بدن انسان نمی‌ماند. بسیاری از افراد از مکمل‌های ویتامین B۹ برای تقویت رشد و درمان ریزش مو، پوست و ناخن‌های خود استفاده می‌کنند. باید بدانید این ویتامین هم‌چنین برای ترمیم DNA کدگذاری پروتئین‌ها و سنتز سلول‌ها و بافت‌های تازه در بدن اهمیت دارد؛ بنابراین روشن شد این ویتامین تاثیر زیای بر رشد و سلامت پوست و مو دارد.اسیدفولیک هم‌چنین در دوران بارداری و حتی گاه پیش از آن و برای زنانی که قصد بارداری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون کمبود آن می‌تواند سبب نقص‌های مادرزادی در جنین شود.

عوامل کاهش‌دهنده ویتامین B۹
۳ عامل در کمبود ویتامین B۹   در بدن تاثیر دارد این عوامل در ادامه مطلب مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

رژیم غذایی
همان‌گونه‌که در ابتدای بحث اشاره کردیم بهترین راه بالابردن اسیدفولیک در بدن با استفاده از رژیم غذایی سرشار از گیاهان برگ‌دار و حبوبات و آجیل است و اگر کسی این مواد را مصرف نکند می‌تواند با فقر و کمبود این ویتامین در بدن روبه‌رو شود. در بالا به موادی که دارای مقادیر خوبی اسید فولیک و این ویتامین هستند نام برده‌ایم.

وضعیت پزشکی
یکی از رایج‌ترین دلایل کمبود فولات در بزرگسالانی که رژیم متعادل دیگری دارند شرایط پزشکی است که باعث جذب ضعیف مواد مغذی می‌شود.فولات در روده کوچک جذب می‌شود، اما برخی از شرایط گوارشی می‌تواند جذب را دشوار کند. شرایط پزشکی مانند سلیاک و کرون می‌تواند منجر به آسیب شایان‌توجهی به دیواره روده‌ها شود که با گذشت زمان، جذب مواد مغذی را کاهش می‌دهد. شوربختانه ممکن است این وضعیت تا سال‌ها تشخیص داده نشود و همین موضوع احتمال آسیب دائمی روده را افزایش می‌دهد. راه حل این افراد مصرف منظم مکمل اسید فولیک یا ویتامین B است.

مصرف دارو
برخی از دارو‌ها ممکن است سبب جذب‌نشدن این دارو در بدن شود. موارد زیر دارو‌هایی هستند که ممکن است جذب ویتامین B۹ در بدن را کم کنند.
قرص ضد التهاب (غیر استروئیدی) از جمله ایبوپروفن و ناپروکسن
دارو‌هایی که اسیدیته داخل معده را خنثی می‌کنند
دارو‌هایی که سبب کاهش کلسترول در بدن می‌شوند
دارو‌های ضد تشنج
دارو‌های ادرار آور مانند تریامترن یا دیرنیوم
برخی از آنتی بیوتیک‌ها
اگر شما جزو کسانی هستید که از این دارو‌ها استفاده می‌کنید درباره اسیدفولیک و جذب آن در بدن با پزشک مشورت کنید.

کمبود ویتامین B۹ چگونه بر درمان ریزش مو تاثیر می‌گذارد؟
اگر فولات در بدن کم باشد، ساختار گلبول‌های قرمز خون تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این تغییر ساختاری سبب می‌شود که آن‌ها نتوانند منبع کافی اکسیژن و مواد مغذی را به بدن منتقل کنند. این مسئله می‌تواند منجر به کم خونی و ریزش مو شود، زیرا سلول‌های سالم خون برای انتقال سطح اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای تولید ATP به سلول‌های داخل پوست سر نیاز دارند.

باید بدانید ATP نوعی نوکلئوتید تری فسفات است که انرژی شیمیایی را در اطراف سلول‌ها حمل می‌کند و سهم مهمی در رشد سلول دارد و کمبود آن در بدن سبب بروز ریزش مو می‌شود.هنگامی‌که مقدار ویتامین B۹در بدن کم باشد روند‌های مهم سلولی را کاهش می‌دهد و سرعت تقسیم سلولی را کند کرده و از رشد سلول‌های جدید جلوگیری می‌کند. این بدان معنی است که نمی‌توان مو‌های جدید را با سرعت کافی تولید کرد تا جای مو‌های شکسته یا ریخته شده را بگیرد. کمبود فولات همچنین می‌تواند سبب کم خونی مگالوبلاستیک شود که منجر به سفیدی زودرس مو به دلیل تغییرات ساختاری در سلول‌های قرمز خون می‌شود.
برچسب ها: ریزش مو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها