به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۶ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۳۵۶۹۳۱

دخل و خرج کارگران هم‌خوانی ندارد

دخل و خرج کارگران هم‌خوانی ندارد
گروه اقتصادی:یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دخل و خرج کارگران به وضوح با یکدیگر هم‌خوانی ندارد، گفت: متوسط هزینه سالانه خانوار شهری ۹۲میلیون تومان عنوان شده حال آنکه حقوق کارگران کفاف آن را نمی‌دهد.
بهگزارش بازار سید رضا طباطبایی ، ضمن تحلیل داده های آماری ارائه از سوی مرکز آمار ایران در ارتباط با دخل و خرج خانوار ایرانی، بیان کرد: همان‌طور که مرکز آمار اعلام کرده متوسط مخارج و هزینه کرد خانوار شهری ایرانی در سال ۱۴۰۰ به بالای ۹۲ میلیون تومان رسیده که این مخارج شامل مسکن، البسه، خوراک، حمل و نقل، درمان و ... است.

وی با بیان اینکه درآمد قشر کارگر ایرانی سالانه ۷۰ میلیون تومان هم نیست، افزود: خانوار کارگری قشر متوسط و روز به ضعیف ایران با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار از میانگین مخارج خانوار شهری، تقریباً ماهی یک میلیون تومان عقب است.

 
گرفتاری های مسکن
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دومین گرفتاری قشر متوسط و کارگر سهم مسکن از درآمد است، ابراز کرد: این روزها بخش اعظمی از درآمدهای کارگران هزینه مسکن می شود و این موضوع در بازار گرانی‌ها، مشکلات فراوانی را برای این قشر پدید آورده است.طباطبایی با بیان اینکه سهم مسکن از درآمد خانوار هر چه کمتر باشد، وضعیت اقتصادی خانوار بهتر است چرا که می تواند با کاهش سهم مسکن، در دیگر بخش ها مانند رفاهی، فرهنگی، سفر و ... هزینه کند، تاکید کرد: با توجه به اینکه مسکن بیش از یک سوم و گاهی نیمی از حقوق و درآمد کارگران را می‌بلعد، دیگر مجالی برای هزینه های دیگر نمی‌ماند.وی با بیان اینکه به صورت طبیعی باید یک ششم حقوق ماهانه کارگر صرف مسکن شود، ابراز کرد: هر میزان سهم مسکن از این یک ششم، بیشتر شود، سهم دیگر مخارج شامل درمان، حمل و نقل، رفاه، فرهنگی، مطالعه، مصرف لبنیات و پروتئین و ... کاهش می‌یابد.
 
کاهش ضریب جینی
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر کارگران ماهی هشت و نیم تا ۹ میلیون تومان حقوق بگیرند تازه می‌توانند هزینه به درآمد خود را یر به یر کنند، بیان کرد: در آن حالت بازهم نمی‌توان پس‌انداز، یا مسافرت و خدمات رفاهی و ... را نیز متصور بود چرا که در بهترین حالت هزینه و درآمد کارگران مساوی می شود.

طباطبایی با بیان اینکه با تلاش های دولت ضریب جینی کاهش پیدا کرده اما هنوز تا شرایط ایده‌آل، فاصله بسیاری وجود دارد، افزود: سیاست‌های نادرست اقتصادی سال‌های قبل، مهمترین عامل ایجاد شرایط کنونی است. از سوی دیگر بزرگ بودن دولت، عدم توان مدیریت دستگاه‌های اقتصادی و مولد، موانع تولید و صادرات، تحریم‌ها، خود تحریمی با نادیده گرفتن ظرفیت‌های درونی کشورمان و ... از دیگر مسائلی است که شرایط کنونی را برای کارگران پدید آورده که دولت سیزدهم از ابتدا بنای خود را بر اصلاح این امور قرار داده و امیدواریم در این زمینه نیز موفقیت‌هایی حاصل شود.

وی با بیان اینکه متوسط درآمد سالانه کارگر در بهترین حالت ۷۰ میلیون تومان است در صورتی که ارزان‌ترین خودروی تولیدی کشورمان زیر ۱۵۰ میلیون تومان نیست و این نشان می‌دهد که فاصله درآمدهای کارگران و خرید خودرو نیز بسیار زیاد است و شرایطی مشابه خانه را دارد اما با شدت کمتر.این کارشناس اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت سیزدهم، ابراز کرد: خوشبختانه اقدامات و تلاش های دولت در راستای بهبود معیشت مردم توانسته تا حدی ضریب جینی را کاهش دهد و آمارها نیز این موضوع را تائید می کنند لذا امیدواریم برنامه های دولت سیزدهم به سمت ارتقای معیشت مردم به خصوص قشر کارگران پیش برود.
برچسب ها: کارگران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها