کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

محدود کردن تکنولوژی اصلا امکان‌پذیر نیست

17 شهريور 1401 ساعت 18:35


گروه سیاسی: تصویب بخش مهمی از طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی طی روزهای گذشته با واکنش‌های منفی بسیاری مواجه شد که بخشی از آنها به کنار گذاشته شدن مجلس در تصویب طرح صیانت اختصاص داشت و خواستار ورود مجلس به این ماجرا بود.
به گزارش ایلنا، مهرداد لاهوتی، نماینده ادوار مجلس، در واکنش به تصویب طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی می‌گوید: اگر مجلس به ماجرای تصویب طرح صیانت ورود نکند خود را هتک حرمت کرده است.
بخش‌هایی از گفت‌وگوی مهرداد لاهوتی را در ادامه می‌خوانید:

 
*موضوع طرح صیانت بارها در مجلس مطرح بود و ما هم امروز از این داستان متحیر هستیم زیرا متولی این موضوع کمیسیون فرهنگی مجلس بود که در نهایت مجلس بهترین تصمیم‌گیرنده درباره طرح صیانت بود و مجلس یعنی نمایندگان مردم و خود مردم باید درباره آن تصمیم بگیرند اما اینکه بخشی از آن را تصویب و اجرایی کردند به نظر من درست نبود زیرا فرایند قانونی آن در مجلس است و اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید در خانه ملت رخ دهد. 
*اعتقاد شخصی من این است که محدود کردن تکنولوژی امروز اصلا امکان‌پذیر نیست چرا که امروز علم و تکنولوژی در حال پیشرفت بوده و ما باید به تجربه‌های گذشته خود به عنوان درس عبرت نگاه کرده و استفاده کنیم. به طور مثال در گذشته، آن زمان که ویدیو آمده بود، اگر کسی آن را در خانه خود داشت آن را از دست فرد گرفته و آن فرد را به عنوان مجرم معرفی می‌کردند. در موضوع ماهواره هم چقدر خسارت به مردم وارد کردند از این مثال‌ها زیاد است که تاکنون موفقیتی در این برخوردها به دست نیامده است. 
*امام خمینی (ره) گفتند اگر دیدید مردم درباره موضوعی نظری دارند حتی اگر به ضرر خودشان است بگذارید خودشان تصمیم بگیرند و شما حق ندارید تصمیم دیگری بگیرید که ما باید به این موضوع توجه کنیم. 
*امروز تکنولوژی بخشی از ابزار اقتصادی مردم است و به طور مثال خیلی از مردم در اینستاگرام شغلی برای خود ایجاد کرده‌اند. اگر فضای مجازی وجود نداشته باشد امکان عرضه کالاها وجود ندارد. ما نباید همه را از زاویه بد نگاه کنیم. امروز درصد بالایی از مردم اگر از فضای مجازی استفاده می‌کنند متناسب با تخصص و علم خودشان از آن بهره می‌گیرند. بنابراین راه برخورد این نیست و باید شکل دیگری به وجود آورد. بنابراین محدود کردن تکنولوژی امکان‌پذیر نیست و ممکن است اگر محدودیتی ایجاد شود، راه دیگری برای فرار از آن به وجود بیاید. به طور مثال تلگرام را فیلتر کردیم آیا موفقیت حاصل شد، خیر مردم رو به فیلترشکن آورده و از تلگرام استفاده کردند. بنابراین هر روز ابزارها و تکنولوژی جدیدی به بازار می‌آید و به همین دلیل نباید فضای خاصی را به سمتی ببریم که جبهه‌گیری‌های خاصی به وجود بیاید. 
*بهترین راه اعتماد به مردم است. این مردم نظام را به وجود آوردند، انقلاب کرده و برای حفظ ارزش‌های انقلاب فرزندان خود را تقدیم کردند. مردم رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند بعد حالا به جایی می‌رسیم که می‌گوییم مردم به رشدی از بلوغ نرسیدند و از ابزار تکنولوژی درست استفاده نمی‌کنند که این تفکر واقعا درست نیست. 
*حق مجلس است که ورود کند اگر این کار را انجام ندهد به نوعی به خود هتک حرمت کرده است زیرا این کاری بود که مجلس استارت آن را زد و اگر قرار است تصمیمی گرفته شود باید از مجلس آغاز شود. 
*امروز آنقدر رشد علمی در کشور و جهان سریع است که نمی‌توان تکنولوژی را محدود کرد. باید به مردم اعتماد کرد. به نظرم برای چنین اتفاقات بزرگی مانند برجام، اف‌ای‌تی‌اف و طرح صیانت که نمی‌توانیم تصمیم بگیریم با استفاده از همه پرسی و پرسش از مردم این طرح را به سرانجام برسانیم. به همین دلیل ابزار تکنولوژی وجود دارد و با اعتماد به مردم می‌توان راه درست را انتخاب کرد. هر جا به مردم اعتماد کردیم نظام در صیانت بود و اعتماد به مردم باعث شد تا مردم صحنه گردان باشند اما هرزمانی که خلاف نظر مردم عمل کردیم و به آن‌ها تحمیل کردیم جز فضای بی اعتمادی نتیجه دیگری حاصل نشد.
 


کد مطلب: 357113

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/357113/محدود-کردن-تکنولوژی-اصلا-امکان-پذیر-نیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir