به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۳۵۷۱۲۱
توسعه انسانی به دلیل کووید و بحران‌های دیگر ۵ سال عقب افتاد

در سال ۲۰۲۱ فقیرتر، کم‌سوادتر و ناامیدتر شده‌ایم

در سال ۲۰۲۱ فقیرتر، کم‌سوادتر و ناامیدتر شده‌ایم
گروه بین الملل: در سال ۲۰۲۱ از هر ۱۰ کشور، وضعیت زندگی در ۹ کشور بدتر شده است. شاخص توسعه انسانی برنامه توسعه سازمان ملل می‌گوید انسان‌ها فقیرتر، کم‌سوادتر و ناامیدتر شده‌اند.
گزارش برنامه توسعه سازمان ملل درباره شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است. این گزارش نشان می‌دهد که در ۹۰ درصد کشورها وضعیت زندگی بدتر شده است.
از سال ۱۹۹۰ که این شاخص اندازه‌گیری می‌شود، همواره سیر صعودی داشته و برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ و بعد در سال ۲۰۲۱ کاهش داشته است. به گفته برنامه توسعه سازمان ملل، این بدان معناست که دستاوردهای پنج سال گذشته از بین رفته است.
آخیم اشتاینر، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل می‌گوید، پایین رفتن این شاخص بدین معناست که "ما زودتر می‌میریم، کمتر تحصیل می‌کنیم و درآمدمان کاهش می‌یابد". نتیجه اینها گسترش حس "استیصال، خشم و ترس از آینده" است.
بر اساس گزارش برنامه توسعه سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ سوییس با شاخص ۰/۹۶۲ از نظر توسعه انسانی در بالاترین رتبه در فهرست ۱۹۱ کشور قرار دارد. بعد از آن، نروژ و ایسلند قرار دارند.آلمان با شاخص ۰/۹۴۲ در رده نهم قرار دارد و بدین ترتیب از سال ۲۰۱۵ تا کنون پنج رده سقوط کرده است.در اولین شاخص توسعه انسانی که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد، ایالات متحده آمریکا در بالاترین رده قرار داشت. این کشور اما در حال حاضر به رده ۲۱ سقوط کرده است.
پایین‌ترین کشورها از نظر توسعه انسانی نیجر، چاد و سودان جنوبی هستند.
آخیم اشتاینر، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل می‌گوید دنیا از یک بحران به بحران دیگر فرو می‌رود بدون آنکه ریشه‌های این بحران‌ها شناخته شوند. او می‌گوید: «ما در زمانی بسیار دردناک زندگی می‌کنیم؛ فرقی نمی‌کند که مسئله، جهانی باشد زیر آب، بدون آب، در میان شعله‌های آتش یا جهانی که در میانه یک پاندمی است.»
علاوه بر این، ناظران شاهد بدبینی فزاینده در سراسر دنیا هستند. از هر هفت انسان، شش نفر احساس ناامنی می‌کنند و یک‌سوم انسان‌ها به یکدیگر اطمینان ندارند.کاهش شدید شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۲۱ به گفته اشتاینر از زمان تهیه اولین گزارش این شاخص در سال ۱۹۹۰ تا کنون بی‌سابقه بوده است.در بزرگترین بحران مالی حدود ۱۰ سال پیش این شاخص تنها در ۱۰ درصد کشورها کاهش پیدا کرد اما در آخرین گزارش در ۹۰ درصد کشورها.
 به گفته اشتاینر، برای مثال به لطف فناوری‌های جدید یا انواع جدید غلات، پیشرفت‌هایی نیز وجود داشته است.برای مثال در کنیا ۹۰ درصد برق مورد نیاز از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شده است. رئیس برنامه توسعه سازمان ملل می‌گوید کشورهایی که برای سوخت‌های فسیلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مرتکب اشتباه شده‌اند.
برای تعیین شاخص توسعه انسانی که از سال ۱۹۹۰ اندازه‌گیری می‌شود، علاوه بر داده‌های اقتصادی، عواملی مانند امید به زندگی، درآمد و طول تحصیل نیز گنجانده شده است.
در این گزارش آمده است بحران‌های بی‌سابقه در جهان باعث شده است که شاخص‌ توسعه انسانی در بسیاری از کشورها پنج سال به عقب برگردد.
برنامه عمران سازمان ملل متحد در گزارش خود با عنوان «زمانه‌ نامطمئن، زندگی‌های ناآرام» به همه‌گیری کووید-۱۹ به‌عنوان محرک اصلی پس‌رفت جهانی اشاره می‌کند، اما بر این نکته تأکید دارد که شمار پیچیده‌ای از بحران‌های سیاسی و مالی و همچنین بلایای طبیعی فرصتی برای بهبود وضعیت باقی نگذاشته‌اند.
در حالی که برخی از کشورها شروع به مهار بیماری همه‌گیر کرده بودند، بسیاری دیگر در آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا و کارائیب از این بحران رهایی نیافته بودند که با بحرانی دیگر یعنی جنگ اوکراین مواجه شدند.مدیر برنامه عمران ملل متحد با بیان اینکه پیامدهای حمله نظامی روسیه به اوکراین بر امنیت غذایی و انرژی هنوز در شاخص سال جاری میلادی محاسبه نشده است، گفت: «بدون هیچ شکی، چشم‌انداز سال ۲۰۲۲ بد است.»
یکی از عوامل اصلی کاهش شاخص توسعه انسانی، کاهش جهانی امید به زندگی است که از ۷۳ سال در سال ۲۰۱۹ به ۷۱.۴ سال در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.
پدرو کونسیکائو، نویسنده اصلی گزارش برنامه عمران سازمان ملل، کاهش امید به زندگی را یک «شوک بی‌سابقه» توصیف کرد و گفت که برخی از کشورها از جمله آمریکا دو سال یا بیشتر کاهش داشته‌اند.گزارش سازمان ملل همچنین توضیح می‌دهد که نیروهای دگرگون‌کننده، مانند تغییرات آب‌وهوایی، جهانی‌سازی و قطبی‌سازی سیاسی، چگونه بشریت را با سطح پیچیده‌ای از عدم قطعیت نشان می‌دهند و منجر به افزایش احساس ناامنی می‌شود.
برنامه عمران ملل متحد در گزارش خود برای بهبود اوضاع کنونی جهان پیشنهاد داده است که باید بر سه حوزه «سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و آماده‌سازی برای بیماری‌های همه‌گیر پیش رو، «بیمه برای مقابله با ضربه‌‌های تهدیدکننده» و «نوآوری‌ها برای تقویت ظرفیت‌های مقابله با بحران‌های آینده» تمرکز کرد.
برچسب ها: توسعه انسانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها