به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۳۵۷۲۳۹

لیر در بازار تهران رکورد سقوط سه ساله را شکست

لیر در بازار تهران رکورد سقوط سه ساله را شکست
گروه اقتصادی: نرخ برابری لیر و دلار به ۱۸.۲۲ رسیده است که کمی از رکورد خود یعنی ۱۸.۴۰ بالاتر است. لیر از ابتدای سال جاری بیش از ۷۸ درصد ارزش خود را از دست داده است به این معنی که لیر ترکیه بدترین ارز در سال جاری در جهان است.

کاهش ارزش لیر ترکیه به رونق گردشگری در این کشور منجر شده است با این وجود چشم‌انداز رونق اقتصادی و گردشگری درترکیه پایدار نیست چراکه سیاست بانک مرکزی این کشور در جهت کاهش نرخ بهره هیچ عزمی برای افزایش ارزش لیر در خود ندارد و از طرفی اتحادیه اروپا در هفته‌های آینده وارد رکود اقتصادی بی‌سابقه‌ای خواهد شد که بزرگترین بازار ترکیه را درگیر خواهد کرد.

در بازار تهران هر لیر ترکیه هزار و ۶۶۰ تومان قیمت خورده است که پایین‌ترین قیمت در سه سال گذشته است.
گفتنی است که براساس داده‌های رسمی که در روز دوشنبه منتشر شد نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه اوت از ۸۰ درصد گذشت و مصرف‌کنندگانی را که با هزینه‌های بالای انرژی، غذا و مسکن مواجه هستند، بیشتر تحت تأثیر قرار داد.
موسسه آمار ترکیه اعلام کرد قیمت مصرف کننده نسبت به سال قبل ۸۰.۲۱ درصد افزایش یافته است که نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد افزایش داشته است.کارشناسان مستقل می گویند نرخ تورم ترکیه بسیار بالاتر از آمار رسمی است؛ گروه تحقیقات تورم، نرخ تورم سالانه را ۱۸۱ درصد اعلام کرده است.
برچسب ها: لیر تركیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها