به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : ۳۵۷۲۸۳

پیام‌ سران کشورها برای درگذشت ملکه بریتانیا

گروه بین‌الملل: صدور پیام رهبران جهان و چهره‌های مذهبی در واکنش به درگذشت ملکه بریتانیا همچنان ادامه دارد.
پیام‌ سران کشورها برای درگذشت ملکه بریتانیا
بریتانیا نسبت به فرانسه و آلمان مواضع صریح‌تری در حمایت از اوکراین داشته است اما با وجود تنش‌های موجود، پوتین درگذشت ملکه را تسلیت گفت. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان هم گفت از درگذشت ملکه الیزابت بسیار متاسف است و برای آرامش ابدی او دعا می‌کند. همچنین نخست‌وزیر نیوزیلند درگذشت ملکه بریتانیا را «پایان فصلی در تاریخ» خواند و از زحمات او قدردانی کرد.
در ساعت‌های گذشته آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و سران کشورهای اروپایی، رییس‌جمهوری اوکراین، نخست‌وزیر هند، رییس‌جمهوری ترکیه وپادشاه عربستان سعودی درگذشت ملکه بریتانیا را تسلیت گفته‌اند. بایدن گفت که احتمالا در مراسم تدفین ملکه بریتانیا شرکت می‌کند.
کاخ باکینگهام به نقل از چارلز سوم، پادشاه بریتانیا اعلام کرد یک دوره عزاداری سلطنتی از هم‌اکنون تا هفت روز پس از تشییع جنازه ملکه برگزار می‌شود. بر اساس این گزارش، مراسم شلیک گلوله برای احترام و درود به ملکه بعدازظهر جمعه برگزار می‌شود و قرار است به بر اساس عدد طول عمر ملکه، ۹۶ بار شلیک توپ انجام شود.
رهبر معنوی بوداییان تبت در نامه‌ای به چارلز سوم، «تاسف عمیق» خود را از مرگ ملکه ابراز کرد. کاخ کرملین هم اعلام کرد مردم روسیه برای ملکه الیزابت و عقل و اقتدار او، احترام بسیاری قائل بودند. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه نیز او را «رهبر شایسته و قابل احترام توصیف» کرد، مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه تاکنون سکوت کرده‌اند.
همچنین به گزارش روزنامه گاردین، چارلز سوم یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم بریتانیا خواهد داشت که قرار است به صورت ضبط‌ شده باشد. در آمریکا پرچم بالای ساختمان کنگره در سوگ ملکه الیزابت نیمه افراشته شد و در فرانسه، چراغ‌های برج ایفل در یادبود ملکه بریتانیا خاموش شد. در همین حال ساختمان شهرداری تل‌آویو عصر روز پنج‌شنبه با پرچم بریتانیا به نشانه همبستگی نورافشانی شد.
ملکه الیزابت دوم بارها برای بازدید از اسرائیل دعوت شد اما هیچ‌گاه به این کشور سفر نکرد. او سال ۱۹۷۹ میلادی از کویت، بحرین و عربستان سعودی و سال ۱۹۸۴ میلادی از اردن بازدید کرد. وزارت امور خارجه بریتانیا مخالف سفر ملکه به اسرائیل بود تا به روابط با کشورهای عربی آسیب نرساند. چارلز سوم، پادشاه بریتانیا اما سه بار از اسرائیل دیدن کرده است. اولین بار در مراسم خاکسپاری اسحاق رابین در سال۱۹۹۵ میلادی، بار دوم در مراسم تشییع جنازه شیمون پرز در سال ۲۰۱۶ میلادی و سومین بار سال ۲۰۲۰ برای شرکت در پنجمین مجمع جهانی هولوکاست. چارلز سوم پس از شرکت در مراسم تشییع پرز، ابتدا به مزار مادربزرگش، پرنسس آلیس، مادر شاهزاده فیلیپ رفت که در کوه زیتون، در کنار عمه‌اش الیزابت به خاک سپرده شده است. اما اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهوری و یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، درگذشت ملکه بریتانیا را تسلیت گفتند و لاپید او را «رهبری منحصر به فرد» خواند که نماد فداکاری و عشق به میهن خود است.
بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون هم که در سمت نخست‌وزیر اسرائیل با ملکه ملاقات کرده بود، از او تمجید کرد و گفت: «ما در مراسم تشییع جنازه مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق، مستقیما تحت تأثیر شخصیت خاص او قرار گرفتیم که شکوه و عظمت از او می‌تابید. او چراغی از قدرت، برادری و صلح بود.» ملکه الیزابت دوم که با ۹۶ سال سن کهنسال‌ترین شهریار جهان به شمار می‌رفت، بهمن‌ ماه سال گذشته، هفتادمین سالگرد آغاز سلطنت خود را جشن گرفت. ملکه الیزابت در بیش از هفت دهه سلطنت خود بر بریتانیا، ۱۵ نخست‌وزیر دید: اولین نخست‌وزیر دوره سلطنت ملکه الیزابت،‌ وینستون چرچیل بود و لیز تراس، پانزدهمین آنان.
در تاریخ حدود هزارساله پادشاهی بریتانیا، ملکه الیزابت دوم طولانی‌ترین دوران سلطنت را داشت؛ حالا پس از ۷۰ سال زمامداری او، پسر ارشدش، شاهزاده چارلز ۷۴ساله، با عنوان شاه چارلز سوم به پادشاهی بریتانیا و ۱۴ قلمرو دیگر، از جمله کانادا، استرالیا و نیوزیلند، رسید.  
شاهزاده چارلز از سه‌سالگی ولیعهد بود و کسی است که طولانی‌ترین دوران شناخته‌شدن به‌عنوان وارث تاج‌و‌تخت را در تاریخ بریتانیا گذرانده است. بسیاری از رهبران و افراد شناخته‌شده جهان درگذشت زن زمامداری را که اغلب دوران‌ساز و تاریخ‌ساز خوانده‌ می‌شود، تسلیت گفته‌اند و واکنش‌ها به این موضوع ادامه دارد. ملکه الیزابت دوم عصر پنحشنبه در قصر بالمورال در اسکاتلند درگذشت. پس از ملکه الیزابت، پسر ارشدش با عنوان شاه چارلز سوم به سلطنت بریتانیا و قلمروهای مشترک‌المنافع رسید. رهبران فعلی و پیشین بسیاری از کشورهای جهان با انتشار پیام‌هایی درگذشت ملکه بریتانیا را تسلیت گفتند. 

شلیک توپ‌ها در بریتانیا و خارج از کشور برای ادای احترام به ملکه فقید
 روز جمعه از ساعت ۱۳ به‌وقت گرینویچ، برای ادای احترام به ملکه الیزابت دوم، توپ‌ها در سراسر بریتانیا و خارج از آن، شلیک کردند.
یگان تشریفاتی «توپخانه سواره سلطنتی پادشاه» (King’s Troop Royal Horse Artillery) در هایدپارک لندن، برای ادای احترام به ملکه، برابر تعداد سال‌های عمر او، ۹۶ گلوله توپ شلیک کردند. این گلوله‌ها با فاصله ده‌ثانیه‌ای، پشت‌سر هم شلیک شدند. در برج لندن (Tower of London)، قلعه های اطراف بریتانیا، ازجمله قلعه ادینبورو، قلعه هیلزبورو و قلعه کاردیف، و همچنین در جبل‌الطارق و در دریا نیز ادای احترام تشریفاتی مشابهی انجام شد.

ثروت ملکه چگونه میان خاندان سلطنتی تقسیم می‌شود؟
ارزش کل دارایی‌های پادشاهی بریتانیا ۸۸ میلیارد دلار است که از این میان ۴۴۷میلیون دلار آن به ملکه الیزابت دوم تعلق دارد و حالا باید در میان بازماندگانش تقسیم شود. میراث خانوادگی، املاک، مجموعه‌های هنری، جواهرات، تمبر و تابلوهای نقاشی، تنها بخشی از ثروت ملکه الیزابت است که روز پنجشنبه درگذشت. به گزارش نیویورک‌پست، بخشی از ثروت ملکه الیزابت به او ارث رسیده است؛ ۸۵ میلیون دلار پس از مرگ مادر و ۱۲ میلیون دلار پس از مرگ همسرش، فیلیپ، به ملکه رسید. بخش‌ عمده‌ای از درآمد او نیز از «املاک کراون» (Crown Estate) سرچشمه می‌گیرد، مجموعه‌ای از دارایی‌ها و املاکی که زمانی به خاندان سلطنتی تعلق داشت و ۱۵ درصد سود آن با ارزش ۱۰ میلیارد دلار ازجمله دارایی‌های کنونی ملکه الیزابت است. این درآمد پس از درگذشت او به‌طور مستقیم به چارلز، پادشاه کنونی بریتانیا، منتقل می‌شود.

نشست پارلمان بریتانیا برای ادای احترام به ملکه الیزابت دوم
 

نمایندگان پارلمان بریتانیا از حدود ظهر روز جمعه در نشستی برای ادای احترام به ملکه گردهم آمدند. سر لیندزی هویل، رئیس مجلس عوام بریتانیا، این نشست را با خاطراتش از ملکه آغاز کرد. پس از او لیز تراس، نخست‌وزیر، کی‌یراستارمر، رهبر حزب کارگر، بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین و برخی از دیگر نمایندگان سخنرانی کردند.

ناقوس‌ها برای احترام به ملکه الیزابت دوم  و اعلام پادشاه جدید به صدا درآمدند
روز جمعه برای ادای احترام به ملکه و اعلام پادشاه جدید، ساعت ۱۲ ظهر به‌وقت محلی، ناقوس‌‌های کلیسای وست‌مینستر، کلیسای جامع سنت‌پل، قلعه وینزر، و  کلیساهای سراسر کشور به‌صدا درآمدند.

همدردی شهروندان بریتانیایی با خاندان سلطنتی 
هزاران نفر از شهروندان بریتانیایی صبح روز جمعه در اطراف کاخ باکینگهام لندن، محل اقامت خاندان سلطنتی بریتانیا، تجمع کردند و دسته‌های گل و پیام‌هایی برای ادای احترام و تسلیت درگذشت ملکه الیزابت دوم را نزدیک ورودی کاخ قرار دادند. در سراسر شهر لندن نیز بیلبوردهای تسلیت به‌چشم می‌خورد و روزنامه‌های بریتانیا در صفحه اول خود، همگی تصاویری از ملکه را منتشر کرده‌اند.

با مرگ ملکه، خط جانشینی خانواده سلطنتی بریتانیا چه تغییری خواهد کرد؟
با پادشاه‌شدن چارلز، همسرش، دوشس کورنوال، ملکه همسر محسوب می‌شود. ویلیام، فرزند اول شاهزاده چارلز و دوک کمبریج، و پس از او پسرش، شاهزاده جورج، اکنون وارثان مسلم‌اند. دیگر فرزندان شاهزاده ویلیام، شاهدخت شارلوت و شاهزاده لویی در ردیف سوم و چهارم جانشینی‌اند، درحالی‌که شاهزاده هری و فرزندانش، آرچی و لیلیبت، به ترتیب پنجم، ششم و هفتم خواهند بود. شاهزاده اندرو با وجود اینکه سومین فرزند ملکه است، در ردیف بعدی قرار می‌گیرد‌ــ و دلیل این امر را می‌توان در یک قانون قدیمی جست‌وجو کرد.

برگزاری مراسم یادبود ملکه فقید بریتانیا در کلیسای جامع سنت‌پل
براساس گزارش‌ها، قرار است مراسم یادبود (Prayer and reflection service) ملکه الیزابت دوم از ساعت ۶ عصر روز جمعه، در کلیسای جامع سنت‌پل لندن برگزار شود. در این مراسم حدود دو هزار صندلی به مردم اختصاص داده شده است و اولویت حضور با کسانی خواهد بود که زودتر به مکان برگزاری مراسم آمده باشند. مراسم یادبود در کلیسای جامع سنت‌پل به‌طور همزمان از تلویزیون بی‌بی‌سی پخش می‌شود و مقام‌های بریتانیا، ازجمله لیز تراس، نخست وزیر این کشور، و صادق خان، شهردار لندن نیز در آن شرکت می‌کنند. سخنرانی تلویزیونی پادشاه چارلز سوم خطاب به ملت بریتانیا نیز قرار است روز جمعه پخش شود و به گزارش بی‌بی‌سی، درصورت همزمانی آن با مراسم یادبود، سخنرانی در داخل کلیسای جامع نیز پخش خواهد شد.

رئیس جمهوری چین درگذشت ملکه را تسلیت گفت
شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، روز جمعه، درگذشت ملکه الیزابت دوم را ازسوی دولت و مردم آن کشور، به پادشاه چارلز سوم، خانواده سلطنتی، دولت و مردم بریتانیا تسلیت گفت. به گزارش رسانه‌های دولتی چین، او  درگذشت ملکه الیزابت دوم را «ضایعه بزرگی برای مردم بریتانیا» دانست و «همدردی صمیمانه خود را با خانواده سلطنتی، دولت و مردم بریتانیا ابراز کرد». ملکه الیزابت دوم نخستین فرمانروای بریتانیایی بود که به چین سفر کرد و و رئیس جمهوری چین در پیام خود به این نکته نیز اشاره کرده است. شی جین‌پینگ همچنین تاکید کرد که توسعه روابط میان چین و بریتانیا برایش اهمیت زیادی دارد و او «مایل است با پادشاه چارلز سوم همکاری کند... برای ارتقای توسعه سالم و پایدار روابط دوجانبه در راستای منافع دو کشور و مردمشان.»

اتحادیه‌های کارگری بریتانیا اعتصاب‌ها را متوقف کردند
سه اتحادیه کارگری بریتانیا، نمایندگان کارکنان پست و کارکنان حوزه حمل‌ونقل، درپی درگذشت ملکه الیزابت، اعلام کردند که اعتصاب‌های برنامه‌ریزی‌شده خود را معلق می‌کنند.  متوقف خواهند کرد. کارکنان پست سلطنتی (Royal Mail) عضو اتحادیه کارگران ارتباطات (CWU) قصد داشتند روز جمعه به‌دلیل مطالبات مربوط به دستمزدشان دست به اعتصاب بزنند، اما اتحادیه اعلام کرد که پس از درگذشت ملکه، اعتصاب را لغو کرده است. اتحادیه ملی کارگران راه آهن، دریانوردی و حمل‌و‌نقل (RMT ) نیز اعلام کرد که اعتصاب‌های برنامه‌ریزی‌شده برای ۱۵ و ۱۷ سپتامبر را تعلیق کرده است.  انجمن کارکنان حقوق‌بگیر حمل‌ونقل (TSSA) نیز اعلام کرد که اعتصاب برنامه‌ریزی‌شده خود برای ماه سپتامبر لغو می‌کند و «به دوره عزای عمومی احترام می‌گذارد».  بریتانیا در حال حاضر  با موجی از اعتصاب و اعتراض‌های کارگری در حوزه‌های مختلف مواجه شده است؛ کارگران و کارکنان این بخش‌ها خواهان دستمزد بالاتر و شرایط بهتر برای مقابله با تورم فزاینده در این کشور شده‌اند.
 التون جان،خواننده بریتانیایی، اعلام کرد که همراه با مردم بریتانیا از شنیدن خبر درگذشت ملکه به‌شدت غمگین است. او که در سال ۱۹۹۸ به‌دلیل خدمت به موسیقی از ملکه «نشان شوالیه» دریافت کرده است، گفت:«ملکه الیزابت بخش بزرگی از زندگی من، از کودکی تا امروز بود و دلم برای او خیلی تنگ خواهد شد.» جین بارلو که به‌عنوان عکاس مراسم دیدار لیز تراس، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، با ملکه الیزابت دوم در قصر بالمورال حضور داشت، آخرین عکس ملکه بریتانیا را در تاریخ ششم سپتامبر ۲۰۲۲ به ثبت رساند. ملکه الیزابت دو روز بعد در ۹۶ سالگی در همین قصر درگذشت.

ابراز تاسف پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی از درگذشت ملکه بریتانیا
ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی و شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور، با ابراز تاسف از درگذشت ملکه الیزابت دوم، او را الگوی رهبری جاودانه در تاریخ دانستند که در یاد جهانیان خواهد ماند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیامی، ضمن ابراز تاسف از درگذشت ملکه الیزابت دوم، از او به‌‌دلیل نقشش در استعمارزدایی از کشورهای آفریقایی و آسیایی تجلیل کرد. دبیرکل سازمان ملل متحد در بخش دیگری از پیام خود نوشت ملکه الیزابت به‌طور جدی به بسیاری از اهداف خیرخواهانه و محیط‌زیستی سازمان ملل وفادار بود و در نشست آب‌وهوایی گلاسکو با نمایندگان حاضر گفت‌‌وگو کرد.
 
برچسب ها: ملکه بریتانیا

۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ۱۷:۲۰
.......... از پوتین یاد بگیرید. بچه هاتون تو این کشور درس میخونن و زندگی میکنن (392926)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها