به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : ۳۵۷۲۹۸

یافته‌های شگفت‌انگیز ناسااز خورشیددر حال انفجار

یافته‌های شگفت‌انگیز ناسااز خورشیددر حال انفجار
گروه علمی: مدارگرد آژانس فضایی اروپا مورد اصابت فوران خورشیدی عظیم قرار گرفت و خوشبختانه کاوشگر مذکور نه تنها از این برخورد جان سالم به در برد بلکه موفق به جمع‌آوری داده‌های تازه هم شد.مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا از حدود ۲ سال پیش در فضا مشغول انجام ماموریت است و تاکنون در حین نزدیک شدن به خورشید چندین بار از کنار زهره عبور کرده است. با این حال ظاهرا این کاوشگر در تاریخ ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) در مسیر سفر خود مورد خشم ستاره منظومه ما واقع شده است.

پدیده «خروج جرم از تاج خورشیدی» در تاریخ ۳۰ آگوست رخ داد و موج آن ظرف چند روز به مدارگرد خورشیدی رسید - در این مقاله به بررسی این پدیده پرداختیم. خوشبختانه طراحی این کاوشگر به گونه‌ای صورت گرفته که می‌تواند در برابر چنین طوفان‌های خورشیدی مقاومت کند. مدارگرد مذکور نه تنها در برابر این طغیان‌ها آسیب ندید، بلکه موفق شد داده‌های ارزشمندی را از طوفان‌های خورشیدی جمع‌آوری کند.
 
گفتنی است این کاوشگر که ماموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا است فوریه سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شد. مدارگرد مذکور برای مشاهده خورشید از فاصله نزدیک طراحی شده و هدف آن مطالعه در خصوص برخی از پدیده‌ها نظیر بادهای خورشیدی، میدان مغناطیسی این ستاره و آب و هوای غیر قابل پیش‌بینی جو آن است.
 
 
اطلاعات تکمیلی از مدارگرد خورشیدی
نحوه ماموریت این مدارگرد خورشیدی که حداقل یک دهه به طول خواهد انجامید، به گونه‌ای است که طی دوره‌های زمانی مشخص با استفاده از گرانش زهره به خورشید نزدیک می‌شود و در نقطه یا مدار نظارتی خاصی به مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات از این ستاره می‌پردازد.

در ادامه کاوشگر پس از چند چرخش به دور خورشید (که هر یک حدود ۱۶۸ روز طول می‌کشد) دوباره به سوی زهره باز می‌گردد. برخورد اخیر مورد بحث نیز در یکی از همین رفت و برگشت‌های میان زهره و خورشید رخ داد. این سومین باری بود که مدارگرد خورشیدی قصد داشت با استفاده از گرانش این سیاره به سوی خورشید برود.
جالب است بدانید این کاوشگر تنها می‌تواند در فاصله حدود ۴۲ میلیون کیلومتری از خورشید قرار بگیرد زیرا دمای همین ناحیه هم به ۵۳۷ درجه سانتیگراد می‌رسد و حرارت مناطق نزدیک‌تر از این مدار برای کاوشگر خطرناک خواهد بود.دمای خورشید در سطح آن برابر با ۵۵۰۰ درجه سانتی گراد و یا ۹۹۴۰ درجه فارنهایت می باشد.
برچسب ها: ناسا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها