به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۳۵۷۳۴۴

نقش مسواک‌زدن در جلوگیری از آلزایمر

نقش مسواک‌زدن در جلوگیری از آلزایمر
گروه علمی: محققان دانشگاه فنلاند شرقی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند روزانه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌تواند از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند.
 
نتایج یک مطالعه بین المللی نشان می‌دهد افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، ۲۱ درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر در سنین بالاتر هستند.افرادی که دندان‌های نامناسبی دارند یا از سلامت دهان و دندان نامناسبی برخوردارند نیز ۲۳ درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به زوال شناختی هستند. دانشمندان در این مطالعه داده‌های ۴۷ مطالعه در سراسر جهان را گردآوری کردند. نتایج این مطالعه بر اهمیت مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن به‌ویژه در دوران میانسالی تاکید می‌کند.
 
دکتر "سام اشر" (Sam Asher) از دانشگاه فنلاند شرقی گفت که از دست دادن دندان به طور مستقل خطر زوال شناختی را ۲۳ درصد و زوال عقل را ۱۳ درصد افزایش می‌دهد و مراجعه منظم به دندانپزشک ممکن است به پیشگیری از زوال عقل کمک کند.برآوردها نشان می‌دهد که تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تا سال ۲۰۵۰ سه برابر خواهد شد و به بیش از ۱۵۰ میلیون نفر خواهد رسید.
 
محققان این مطالعه گفتند: پریودنتیت التهاب بافت‌های نگهدارنده دندان است که در موارد شدید می‌تواند به از دست دادن دندان منجر شود. این بیماری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت بزرگسال جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.محققان در مطالعات قبلی بیماری لثه را با دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط دانسته‌اند. دکتر آشر می‌گوید که بیماری لثه حتی می‌تواند به التهاب سیستمیک مزمن نیز منجر شود.

از دست دادن دندان ممکن است باعث شود افراد از رژیم غذایی کمتر مغذی استفاده کنند. علاوه بر این، جویدن باعث افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز می‌شود. این تحلیل در نوع خود یکی از بزرگترین تحلیل‌ها محسوب می‌شود؛ چرا که شامل بیش از یک میلیون شرکت‌کننده بود که محققان بیش از یک دهه به بررسی آنها پرداخته بودند.

محققان در ادامه افزودند: یافته‌های این بررسی ممکن است نشان دهنده دخالت مکانیسم‌های متعدد در ارتباط بین سلامت پریودنتال/بیماری بافت‌های اطراف دندان و مشکلات شناختی باشد. اعتقاد بر این است که بیماری لثه با افزایش تعداد مواد شیمیایی التهابی در خون، نورون‌ها را از بین می‌برد. التهاب سیستمیک به خودی خود یک عامل تعیین کننده مستقل برای زوال شناختی است و سایر عوامل خطرناک از جمله دیابت، فشار خون بالا و کلسترول و حتی افزایش سن را با زوال شناختی مرتبط می‌کند. از دست دادن دندان همچنین ممکن است با کاهش قدرت فک، قدرت مغز را مختل کند و منجر به از بین رفتن ماده خاکستری شود.یافته‌های این مطالعه در مجله "American Geriatrics Society" منتشر شد.
 
برچسب ها: آلزایمر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها