به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۳۵۷۴۰۱

این ترکیب برای تسکین درد زانو معجزه می‌کند

این ترکیب برای تسکین درد زانو معجزه می‌کند
گروه علمی:شواهد محدودی بیانگر این مطلب است که زنجبیل با دارا بودن فیتوکمیکال‌های خاص بر کاهش التهاب و تسکین درد مؤثر است.نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که مکمل پودر زنجبیل در تسکین درد بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو (آرتروز زانو) مؤثر است و می‌توان از آن به عنوان یک مکمل ایمن جهت بهبود درد مبتلایان به این عارضه استفاده کرد.
 
شواهد محدودی بیانگر این مطلب است که زنجبیل با دارا بودن فیتوکمیکال‌های خاص بر کاهش التهاب و تسکین درد مؤثر است؛ لذا مطالعه‌ای با هدف بررسی اثر مکمل پودر زنجبیل بر بهبود درد در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو توسط حسن مظفری خسروی، استاد گروه تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی یزد و همکارانش انجام شد.

مطالعه حاضر به‌صورت کارآزمایی بالینی دو سو بی‌خبر کنترل شده با دارونما اجرا شد. ۱۲۰ بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو با درد در حد متوسط به طور تصادفی به دو گروه گیرنده کپسول پودر زنجبیل و دارونما تقسیم شدند. گروه پودر زنجبیل و دارونما روزانه به ترتیب دو کپسول ۵۰۰ میلی‌گرمی هم اندازه و هم شکل حاوی پودر زنجبیل و نشاسته به مدت سه ماه مصرف کردند. میزان درد با استفاده از مقیاس خطی بصری درد (VAS) در ابتدا و انتهای هفته دوازدهم تعیین شد. پاسخ به درمان به صورت کاهش بیش از ۱.۵ نمره از درد تعریف شد.
 
یافته‌ها حاکی از آن است که میانگین میزان درد قبل از مداخله بین دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشت، ولی پس از اتمام مداخله، این میزان به طور معنی‌داری در گروه استفاده کننده از زنجبیل کاهش یافت. از سوی دیگر میانگین تغییر نمره درد قبل نسبت به بعد از مداخله به طور معنی‌داری در گروه زنجبیل بیش از گروه دارونما کاهش یافت. میزان پاسخ به مداخله در گروه دریافت کننده زنجبیل ۸۸ درصد و در گروه دارونما ۱۴ درصد به دست آمد که بین دو گروه از نظر آماری اختلاف معنی‌داری حاصل شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که مکمل پودر زنجبیل در تسکین درد بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو مؤثر است و می‌توان از آن به عنوان یک مکمل ایمن جهت بهبود درد مبتلایان به استئوآرتریت زانو با درد استفاده کرد.
شایان ذکر است این پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشکی یزد منتشر شده است.
برچسب ها: زنجبیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها