به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۳۵۷۴۳۸

جزییات جذب رفوگران ایرانی توسط ترکیه

جزییات جذب رفوگران ایرانی توسط ترکیه
گروه اقتصادی: عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران خاطر نشان کرد: در 15 سال اخیر شاهد خروج رفوگران ایرانی بودیم؛ در ابتدا رفوگران خبره تبریز و در 5 سال اخیر هر رفوگری که بازار تهران مهارت این کار را داشت نیز به ترکیه مهاجرت کرد.به گزارش ایلنا،علی آل احمد  با تایید خبر مهاجرت رفوگران ایرانی به ترکیه، گفت: تجارت جهانی فرش دستباف قدمت 200 ساله دارد و در این بازه زمانی حجم قابل توجهی از فرش‌های دستباف از ایران خارج شده است.

وی با بیان اینکه اکثر فرش‌های دستباف دست دوم ایرانی صادر می‌شوند از این‌رو بعد از مدتی نیازمند مرمت و شست‌وشو هستند، تصریح کرد: بندی در قانون گمرک وجود دارد که بنا به آن هر گونه بازگشت کالا دست دوم و کارکرده به کشور ممنوع است؛ همچنین اگر مبدا ارسال‌کننده اولیه فرش مشخص نباشد، کشور اجازه بازگشت فرش را نمی‌دهد. این در حالیست که اتحادیه‌های صادراتی این هنر صنعت تلاش دارند این بند قانون را اصلاح کنند که متاسفانه تا به امروز موفق نشدند.

به گفته وی؛ درآمدزایی که می‌توانست برای ایران باشد به بهانه اصلاح نشدن یک بند قانونی به محاق رفته است.
آل احمد ادامه داد: ترکیه 15 سال پیش متوجه ضعف ایرانیان در اصلاح این بند قانونی شد از این‌رو این ضعف را به فرصت تجاری تبدیل و شهرک‌های را برای خدمات و تعمیر فرش ایجاد کردند. در حال حاضر فرش‌هایی آنتیکی که هزینه تعمیرات آنها بالاست در این شهرک‌ها رفو و اینگونه درآمد بالایی برای رفوگران ایجاد می‌کند.
عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف خاطر نشان کرد: در 15 سال اخیر شاهد خروج رفوگران ایرانی بودیم؛ در ابتدا رفوگران خبره تبریز و در 5 سال اخیر هر رفوگری که بازار تهران مهارت این کار را داشت نیز به ترکیه مهاجرت کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ترکیه رفوگر ندارد؟ گفت: حجم کار زیاد است هر شخصی که بتواند ارزان کار کند بدون تردید به وی بیشتر کار می‌دهند مهاجرت رفوگران ایرانی به ترکیه شکل کارگری دارد و رفوگران در همان محل اقامت و شب‌ها در شهرک‌های رفوی فرش اقامت دارند.

آل احمد با اشاره به قطع شدن بیمه قالی‌بافی برخی از رفوگران، اذعان کرد: رفوگرانی که بیمه قالیبافی آنها را به جهت سخت گیری‌های اخیر قطع کردند، تمایل‌‌شان برای مهاجرت دوچندان شد.وی با بیان اینکه برآورد رسمی از میزان درآمد این کسب و کار ارائه نشده است، تاکید کرد: به نقل از یکی از تجار ایرانی ساکن ترکیه این درآمد حدود 150 میلیون دلار در سال است؛ این عدد در مراوداتی که وی با اتحادیه فرش دستباف ترکیه برقرار کرده بود به‌دست آمد.

این فعال اقتصادی با اشاره به قطع روند صادرات فرش ایرانی بعد از تحریم‌ها، تصریح کرد: ایرانیان مغازه‌دار ساکن خارج کشور که در آن کشورها واحد صنفی دارند و توان دور زدن تحریم‌ها را داشتند اقدام به صادرات فرش دستباف از ایران می‌کنند اما بعد از تصویب تعهد بازگشت ارز صادرات، روند صادرات فرش به‌صورت انبار به انبار و امانی نیز از بین رفت و هم اکنون فروشگاه‌های خارجی از فرش ایرانی خالی و فرش‌ کشور رقیب جای ما را گرفته‌اند.وی در پایان افزود: انبارهای عمده فروشی پیش نیاز توسعه بازار در بازارهای مقصد هستند که تعهد برگشت ارز بیشترین آسیب را به این قسمت از زنجیره تامین تجارت فرش دستباف ایران زده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها