به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۰ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۳۵۷۵۸۲

خطر مسمومیت با قارچهای سمی را جدی بگیریم

خطر مسمومیت با قارچهای سمی را جدی بگیریم
گروه سلامت: تاکنون بیش از 500 گونه قارچ کلاهکدار از مناطق مختلف ایران گزارش شده است که در حدود 10 درصد از آنها، قارچ های سمی و خطرناک می باشند.بنابراین همواره مراقب قارچ های سمی باشیم. مسمومیت قارچی در اثر خوردن مواد سمی موجود در قارچها ایجاد می گردد. طیف علایم ناشی از مسمومیت می تواند از گاستروانتریت ساده تا مرگ گسترده باشد. علایم جدی بدنبال مصرف قارچ سمی بلافاصله رخ نمی دهد و ممکن است چند روز تا یک هفته طول بکشد. 
 
سموم قارچ ها با حرارت از بین نمی روند در نتیجه با پخت و پز، کنسرو، انجماد، خشک کردن، و یا روشهای دیگر آماده سازی مواد غذائی از بین نمی روند هنوز معیار مناسبی برای شناسایی قارچهای سمی براساس شکل یا ظاهر آنها وجود ندارد. 

مسمومیت قارچ به دو نوع سمیت اولیه (در عرض 2 ساعت پس از مصرف) و سمیت تاخیری (6 ساعت تا 20 روز بعد از مصرف) تقسیم می شوند. به طور کلی، اگر مسمومیت در عرض 2 ساعت از مصرف قارچ آغاز می شود، دوره بالینی مسمومیت بیمار خوش خیم خواهد بود. اگر علائم 6 ساعت پس از مصرف شروع گردد، سیر بالینی بیمار جدی و به طور بالقوه کشنده خواهد بود.در صورت بروز علائم ناشی مسمومیت با قارچهای سمی سریعاً به مرکز درمانی مراجعه کرده و یا با اورژانس 115تماس بگیرید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها