به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۰ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۳۵۷۶۷۳

طالبان مدارس دخترانه افغانستان را دوباره بست

طالبان مدارس دخترانه افغانستان را دوباره بست
گروه بین الملل:با وجود وعده‌های قبلی، به نظر می‌رسد که تندروها در دولت تحت رهبری طالبان که محدودیت‌های شدیدی را برای دسترسی دختران و زنان به تحصیل و مشاغل اعمال می‌کنند، در راس هستند.
به گفته شاهدان عینی و گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، مقامات طالبان بار دیگر مدارس دخترانه مقطع متوسطه را در ولایت پکتیا در شرق افغانستان تعطیل کردند. این مدارس با وساطت ریش‌سفیدان و مدیران مدارس برای مدتی باز شده بودند.
به گزارش ایسنا، اوایل ماه جاری، چهار مدرسه دخترانه مقطع متوسطه در شهر گردیز، مرکز ولایت پکتیا و یک مدرسه در شهرستان سمکنی، بدون مجوز رسمی از وزارت آموزش طالبان شروع به کار کردند.روز شنبه اما هر پنج مدرسه بار دیگر به دست طالبان بسته شدند.
بر اساس پست‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، ده‌ها دانش‌آموز گریان که برخی از آنها با برقع بلند و برخی دیگر با لباس مدرسه و حجاب سفید بودند، روز شنبه در خیابان‌های گردیز اعتراض کردند.سخنگوی دولت طالبان و مقام‌های وزارت آموزش افغانستان در این رابطه اظهارنظری نکرده‌اند.
یک سال پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، دختران نوجوان هنوز از رفتن به مدرسه منع می‌شوند. با وجود وعده‌های قبلی، به نظر می‌رسد که تندروها در دولت تحت رهبری طالبان که محدودیت‌های شدیدی را برای دسترسی دختران و زنان به تحصیل و مشاغل اعمال می‌کنند، در راس هستند.طالبان همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ کنترل این کشور را دوباره به دست گرفتند. این گروه متعهد شد که از حقوق زنان "در چارچوب اسلام" محافظت کند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد از طالبان خواسته تا به سرعت سیاست‌ها و رویه‌ها را در قبال زنان و دخترانی که از تحصیلات متوسطه منع شده‌اند، تغییر دهد. رهبران طالبان اشاره کردند که ممکن است مدارس را در مارس ۲۰۲۲ بازگشایی کنند، اما در عوض این تصمیم را به تعویق انداخته و گفتند: "ما نمی‌گوییم که این مدارس برای همیشه تعطیل خواهند ماند!"
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها